Droga za 27 miliardów złotych. Połączy cztery województwa

budowa droga walec s shutterstock_1679316820
Ogromna dziura na autostradzie A4
Źródło: GDDKiA
Droga ekspresowa S19, która będzie najważniejszą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała w Polsce około 580 kilometrów długości. Cała trasa ma być gotowa do końca 2026 roku i kosztować ma ponad 27 miliardów złotych - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

S19 będzie przebiegać od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Połączy województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Jak podała w komunikacie GDDKiA, obecnie kierowcy korzystają z ok. 50 km tej trasy w województwach lubelskim i podkarpackim. W realizacji jest prawie 140 km drogi - od Lublina do Sokołowa Małopolskiego na Podkarpaciu i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Trwają przetargi na kolejne blisko 140 km w województwach podlaskim i lubelskim, a w przygotowaniu jest dokumentacja na pozostałą część trasy.

Według zapowiedzi GDDKiA w przyszłym roku kierowcy wjadą na kolejne nowe odcinki S19.

Różne etapy przygotowania

W poszczególnych województwa droga jest na różnych etapach przygotowania. Na Podlasiu dziewięć odcinków S19 jest na etapie postępowania przetargowego. Większość z nich jest już po otwarciu ofert, a do końca roku podpisane mają być umowy na trzy odcinki. Do końca roku będzie ogłoszony jeszcze przetarg na odcinek Boćki - Malewice.

Natomiast dla 33-kilometrowego odcinka - granica woj. podlaskiego i mazowieckiego - Łosice - granica woj. mazowieckiego i lubelskiego prowadzone są prace przygotowawcze. Opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej.

W województwie lubelski budowa S19 ruszyła w ubiegłym roku. Prace trwają na wszystkich sześciu odcinkach realizacyjnych od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie o łącznej długości ok. 75 km. W ramach inwestycji powstają m.in. obejścia Niedrzwicy Dużej, Wilkołazu, Kraśnika i Janowa Lubelskiego. "Zaawansowanie prac jest różne, w zależności od terminu otrzymania decyzji ZRID i daty rozpoczęcia prac w terenie" – podała GDDKiA.

Na odcinkach S19 na północ od Lublina w stronę granicy z woj. mazowieckim trwają prace projektowe; na jednym z tych odcinków został już ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę.

Z kolei na Podkarpaciu droga została podzielona na 13 odcinków. Na sześciu trwają już prace w terenie, a na pozostałych odcinkach - prace przygotowawcze, m.in. opracowywana jest koncepcja programowa.

Jak poinformowała GDDKiA, ostatni odcinek S19 w naszym kraju, czyli Dukla – Barwinek (granica państwa) to jeden z trudniejszych fragmentów trasy pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.

"Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze, które skupiają się na zakończeniu badań geologicznych wykonywanych w ramach koncepcji programowej. Na 18-kilometrowym odcinku zaplanowano w ramach robót geologicznych prawie 23 kilometry otworów badawczych" – można przeczytać w komunikacie GDDKiA.

Koszt budowy

Budowa S19 będzie kosztować ponad 27 mld zł, z czego koszty prac budowlanych to blisko 24 mld zł. Po wybudowaniu całej drogi stanie się ona najważniejszą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Połączy on kraje nad północnym i wschodnim wybrzeżu Morza Bałtyckiego z krajami półwyspu Bałkańskiego na południu Europy.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Cała trasa ma być gotowa do końca 2026 roku
Cała trasa ma być gotowa do końca 2026 roku
Źródło: GDDKiA
Zobacz także: