Parlament Europejski zatwierdzi艂 nowe cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochod贸w osobowych i pojazd贸w dostawczych. "Wynik g艂osowania w praktyce doprowadzi do zakazu sprzeda偶y pojazd贸w z tradycyjnymi silnikami spalinowymi w 2035 roku" - oceni艂 Polski Zwi膮zek Przemys艂u Motoryzacyjnego. Zauwa偶ono, 偶e do produkcji pojazd贸w zeroemisyjnych potrzeba b臋dzie mniej pracownik贸w. Prezes tego zwi膮zku Jakub Fary艣 wskaza艂, 偶e decyzja "b臋dzie mia艂a olbrzymi wp艂yw na bran偶臋 motoryzacyjn膮 oraz na rynek".
Parlament Europejski w ubieg艂ym tygodniu zatwierdzi艂 nowe cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochod贸w osobowych i pojazd贸w dostawczych. Przepisy wyznaczaj膮 drog臋 do zerowych emisji CO2 dla nowych aut w 2035 roku, co jest g艂贸wnym 艣rodkiem do osi膮gni臋cia celu UE, jakim jest neutralno艣膰 klimatyczna w 2050 roku. Ustalono po艣rednie cele redukcji CO2 do 2030 roku - na poziomie 55 proc. dla samochod贸w osobowych i 50 proc. dla samochod贸w dostawczych.
"Wynik g艂osowania w Parlamencie Europejskim w zakresie emisji CO2 dla samochod贸w osobowych i dostawczych w praktyce doprowadzi do zakazu sprzeda偶y pojazd贸w z tradycyjnymi silnikami spalinowymi w 2035 roku. Ta decyzja uczyni UE pierwszym i jedynym regionem 艣wiata, kt贸ry w transporcie przejdzie w ca艂o艣ci na zeroemisyjno艣膰" - podkre艣li艂 Polski Zwi膮zek Przemys艂u Motoryzacyjnego.
Zakaz dla diesli i聽samochod贸w benzynowych
Bran偶a motoryzacyjna - jak dodano - zapewnia, 偶e jest w stanie sprosta膰 wyzwaniu, jakim jest dostarczanie pojazd贸w bezemisyjnych, "bo dzi臋ki ci膮g艂ym inwestycjom ju偶 w 2022 roku 艣rednio ponad jeden na pi臋膰 wszystkich nowych samochod贸w sprzedawanych w UE by艂 pojazdem zeroemisyjnym lub hybryd膮 plug-in". "Rynek europejski jest zatem na dobrej drodze by sta膰 si臋 liderem na tle innych region贸w 艣wiata w realizacji ambitnego planu by do 2030 r. udzia艂 samochod贸w zeroemisyjnych przekroczy艂 70 procent" - zauwa偶y艂 PZPM.
Dyrektor Generalna ACEA Sigrid De Vries, cytowana w komunikacie, wskaza艂a, 偶e "wszystkie wysi艂ki i inwestycje przemys艂u motoryzacyjnego s膮 ukierunkowane na mobilno艣膰 bezemisyjn膮". "Istotne jest, aby wszystkie polityki i przepisy UE by艂y zgodne z tym celem i wspiera艂y go" - podkre艣li艂a.
Wed艂ug Polskiego Zwi膮zku Przemys艂u Motoryzacyjnego rozwi膮zanie przyj臋te przez PE stawia jednak przed bran偶膮 kolejne wyzwania. Jak zauwa偶ono, "wszystkie zaanga偶owane strony musz膮 teraz szczeg贸lnie aktywnie wsp贸艂pracowa膰, aby zagwarantowa膰 dost臋p do surowc贸w niezb臋dnych dla elektromobilno艣ci tak, by samochody elektryczne stawa艂y si臋 przyst臋pnymi cenowo produktami dla masowych odbiorc贸w".
Widmo zwolnie艅 pracownik贸w
PZPM poda艂, 偶e obecnie europejskie zak艂ady zapewniaj膮 2,5 miliona bezpo艣rednich miejsc pracy w przemy艣le motoryzacyjnym, co odpowiada za 8,4 proc. ca艂kowitego zatrudnienia w sektorze wytw贸rczym w UE. Tymczasem - jak podkre艣lono - "wiadomo, 偶e do produkcji pojazd贸w zeroemisyjnych potrzeba b臋dzie mniej pracownik贸w".
"Bran偶a szacuje r贸wnie偶, 偶e zmniejszy si臋 popyt w zwi膮zku z czym b臋dzie produkowanych mniej aut. Konieczne b臋dzie zatem podj臋cie odg贸rnych dzia艂a艅 regulacyjnych w celu z艂agodzenia negatywnych skutk贸w dla zatrudnienia w sektorze i ochrony w艂asnego rynku, bo nale偶y si臋 spodziewa膰 konkurencji spoza Europy zw艂aszcza firm z Azji, kt贸re maj膮 wysokie kompetencje w zakresie produkcji i ni偶sze koszty - wi臋c zaproponuj膮 ta艅sze samochody" - czytamy w komunikacie.
Jakub Fary艣, prezes Polskiego Zwi膮zku Przemys艂u Motoryzacyjnego wskaza艂, 偶e "g艂osowanie w Parlamencie Europejskim potwierdzi艂o bardzo ambitn膮 drog臋 kraj贸w Unii Europejskiej do osi膮gni臋cia zerowej emisyjno艣ci w transporcie". "To decyzja, kt贸ra b臋dzie mia艂a olbrzymi wp艂yw na bran偶臋 motoryzacyjn膮 oraz na rynek. Musimy zrobi膰 wszystko, 偶eby Polska, kt贸ra jest jednym z najwa偶niejszych kraj贸w, je艣li chodzi o produkcj臋 pojazd贸w cz臋艣ci i podzespo艂贸w, utrzyma艂a swoj膮 pozycj臋 w nowej zeroemisyjnej rzeczywisto艣ci" - podkre艣li艂 Fary艣.
W ocenie zwi膮zku jeszcze wa偶niejszym wyzwaniem b臋dzie zapewnienie r贸wnego dost臋pu do szybkiego i 艂atwego 艂adowania pojazd贸w elektrycznych i tankowania wodorem we wszystkich krajach Europy.
PZPM zauwa偶y艂, 偶e obecnie mamy do czynienia z tzw. Europ膮 dw贸ch pr臋dko艣ci, "gdzie cz臋艣膰 kraj贸w ma dobrze rozwini臋t膮 sie膰 艂adowania i tankowania wodorem i t膮, w kt贸rej budowa sieci nie nad膮偶a za realnym zapotrzebowaniem obecnych i przysz艂ych w艂a艣cicieli pojazd贸w zeroemisyjnych". Dlatego - jak dodano - od 2025 roku Komisja Europejska zacznie publikowa膰 sprawozdania z post臋p贸w budowy infrastruktury, 偶eby producenci, dostawcy energii i infrastruktury - a tak偶e politycy mogli na bie偶膮co monitorowa膰 proces transformacji i dostosowywa膰 swoje dzia艂ania do realizacji za艂o偶e艅 zeroemisyjnego ruchu drogowego.
Co dalej?
PZPM wyja艣ni艂, 偶e po ostatecznym g艂osowaniu na posiedzeniu plenarnym PE tekst aktu prawnego b臋dzie musia艂a zatwierdzi膰 r贸wnie偶 Rada Unii Europejskiej, po czym zostanie on opublikowany w Dzienniku Urz臋dowym Unii Europejskiej.
Od 2025 roku co dwa lata KE b臋dzie publikowa膰 raport, w kt贸rym b臋dzie ocenia膰 post臋py w d膮偶eniu do bezemisyjnego ruchu drogowego.
殴r贸d艂o:聽TVN24 Biznes
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock