Poseł Kukiz'15 Jarosław Sachajko zwrócił uwagę na problem związany z rowerzystami, którzy przejeżdżają przez przejścia dla pieszych. Jak zauważył, często stwarza to "bardzo niebezpieczne sytuacje". Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2022 roku liczba naruszeń przepisów przez rowerzystów wzrosła o połowę w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. W 2023 roku ten wynik może być jeszcze wyższy.
Interpelację do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w sprawie problemu związanego z rowerzystami, którzy przejeżdżają przez przejścia dla pieszych oznakowane znakiem drogowym D-6 skierował poseł Kukiz'15 Jarosław Sachajko. "Do mojego biura poselskiego zgłoszono problem związany z rowerzystami, którzy notorycznie przejeżdżają przez przejścia dla pieszych oznakowane znakiem drogowym D-6, co często stwarza bardzo niebezpieczne sytuacje" - napisał parlamentarzysta.
Rowerzyści na przejściach dla pieszych
Jak zauważył, "kierowcy samochodów nie spodziewają się rowerzystów, którzy ze znaczną prędkością pokonują przejścia dla pieszych, nie dając tym samym odpowiedniego czasu kierowcom pojazdów mechanicznych na reakcję i wykonanie manewru obronnego".
"Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierujący rowerem nie może przejechać przez przejście dla pieszych, w związku z czym jest on zobowiązany do przeprowadzenia swojego pojazdu na drugą stronę drogi. Niezbyt wysokie kary za powyższe wykroczenie, wynoszące zazwyczaj od 50 do 100 zł, nie zniechęcają cyklistów do łamania przepisów, którzy powodują przy tym ogromne niebezpieczeństwo utraty własnego zdrowia, a nawet życia" - ocenił poseł Sachajko.
Parlamentarzysta zapytał m.in. czy problem został dostrzeżony przez Ministerstwo Infrastruktury oraz czy jest planowane przeprowadzenie kampanii społecznej w tej sprawie, w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Dane policji: liczba naruszeń rośnie
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zwrócił uwagę, że "w myśl przepisu art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym kierującemu pojazdem (w tym również rowerem) zabrania się jazdy wzdłuż po drodze dla pieszych lub przejściu dla pieszych. Mając na uwadze przywołane wyżej regulacje, należy podkreślić, że przejeżdżanie rowerem – jak też innym pojazdem – wzdłuż po przejściu dla pieszych jest zabronione".
Wiceszef resortu infrastruktury zapewnił - powołując się na informacje przekazane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego - że "policjanci w toku codziennej służby reagują na przypadki naruszania przez rowerzystów obowiązujących przepisów prawa, w tym również zakazu jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych".
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że liczba ujawnionych przez funkcjonariuszy naruszeń tego rodzaju wyniosła:
- w 2020 roku - 11 309,
- w 2021 roku - 11 340,
- w 2022 roku - 17 042,
- w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 roku - 8944.
Powyższe dane oznaczają, że liczba naruszeń przez rowerzystów obowiązujących przepisów prawa w 2022 roku wzrosła o 50 proc.
Dodatkowo wiceminister Weber zapowiedział, że w 2023 roku "w 50 powiatach na terenie całej Polski, w każdym z 16 województw, będzie realizowana akcja informacyjno-edukacyjna pod hasłem: 'Senior na drodze do bezpieczeństwa!', dotycząca bezpieczeństwa w ruchu drogowym i skierowana do osób powyżej 60 roku życia".
Jak wyjaśnił, akcja ma na celu kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań, zmiany ich postaw i zachowań, uświadomienie w szczególności kierowców, rowerzystów i pieszych powyżej 60. roku życia jako uczestników ruchu drogowego.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: PickOne/Shutterstock