Francuski przewrót w motoryzacji. Wykupili Opla, teraz wezmą się za fabryki

Moto

opel.comPolscy pracownicy fabryk Opla mogą spać spokojnie. Nowy właściciel obiecał zatrzymać zatrudnienie

2,3 mld dolarów - tyle za marki Opel i Vauxhall zapłacił francuski koncern Group PSA, do którego należą już Peugeot oraz Citroën. Szef grupy zapewnił, że pracownicy fabryk Opla mogą być spokojni i obiecał utrzymać obecne zatrudnienie. Analitycy tymczasem nie mają wątpliwości, że zakłady czeka duża rewolucja.

Group PSA poinformował w poniedziałek, że zakupił od General Motors za 2,3 mld dolarów marki Opel i Vauxhall (brytyjski odpowiednik Opla). Dzięki tej transakcji francuska grupa zostanie drugim za Volkswagenem największym w Europie producentem samochodów. Jej udział w rynku wynosi obecnie 17 proc. "Jesteśmy dumni, że łączymy siły z Oplem/Vauxhall i jesteśmy zdeterminowani kontynuować rozwój tej wielkiej firmy i przyspieszyć jej naprawę" - powiedział Carlos Tavares, przewodniczący rady zarządzającej PSA cytowany w komunikacie spółki. Wyraził jednocześnie nadzieję, że PSA i Opel będą czerpać korzyści z połączenia i wdrożenia w Oplu programu naprawczego.

Co z fabrykami?

Transakcja budziła obawy co do przyszłości europejskich fabryk GM. W samej Wielkiej Brytanii zatrudniają one 4,5 tys. osób. Z kolei z polskiego punktu widzenia ważne jest, jaka będzie przyszłość fabryk Opla w Tychach i Gliwicach, gdzie pracuje łącznie 4 tys. osób. Według oficjalnych doniesień, pracownicy nie powinni obawiać się o swoją przyszłość. Szef PSA Carlos Tavares obiecał dziś, że utrzyma zatrudnienie i zobowiązania General Motors wobec zatrudnionych.

Umowa dotycząca sprzedaży firmy Opel na rzecz francuskiego koncernu motoryzacyjnego PSA zawiera zapisy dotyczące poszanowania wszystkich istniejących umów i porozumień zbiorowych w fabrykach Opla - wynika z poniedziałkowego oświadczenia Europejskiej Rady Zakładowej Opla.

Rada reprezentuje pracowników wszystkich zakładów Opla w Europie, jest w nim także przedstawiciel Solidarności działającej w fabryce koncernu w Gliwicach.

- Ostateczne zajęcie stanowiska oraz zgoda Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall na sprzedaż przez GM Grupie PSA zależy od treści planu na przyszłość, opracowanego dla Opel/Vauxhall pod egidą PSA - podkreślili reprezentanci pracowników, wzywając pracodawcę do rozmów o planach rozwoju firmy.

W swoim oświadczeniu oceniła, że "udało się pozytywnie rozstrzygnąć podstawowe kwestie oraz przeforsować zasadnicze żądania". Chodzi m.in. o gwarancję poszanowania wszystkich istniejących umów i porozumień zbiorowych, także tych autonomicznych, w poszczególnych fabrykach.

"Przestrzeganie obowiązujących porozumień, umów oraz wspólnych ustaleń jest podstawowym warunkiem zapewnienia pewnych, stabilnych i bezpiecznych miejsc pracy, a także trwałej pracy i rozwoju naszych zakładów w tym ważnym okresie przejściowym " - wskazał cytowany w oświadczeniu szef Solidarności w gliwickim zakładzie General Motors Manufacturing Poland (GMMP) Mariusz Król.

Przewodniczący Europejskiej Rady Zakładowej Wolfgang Schaefer-Klug podkreślił, że stronie społecznej zależało na zagwarantowaniu możliwie najwyższego poziomu niezależności marek i firmy.

Straty GM w Europie

PSA kupił łącznie 12 zakładów General Motors w Europie, w których pracuje około 40 tys. osób. Wraz z fabrykami PSA stanowi to łącznie 24 zakłady motoryzacyjne, co według redaktora BBC Simona Jacka, stanowi zdecydowanie zbyt dużą liczbę.

Także prof. Peter Wells z Cardiff Business School wskazuje na nadprodukcję w fabrykach GM. Według niego Tavares ma za cel oszczędności w grupie na poziomie 2 mld dolarów rocznie. - Coś musi te oszczędności przynieść - zaznacza.

Jak podaje serwis Quartz, General Motors w ostatnich 17 latach stracił na europejskim biznesie 20 mld dolarów. Ostatni raz zysk odnotował jeszcze w poprzednim stuleciu.

Zysk operacyjny koncernu General Motors w mld dolarów Quartz

Wykupione przez władze Francji

PSA zostało w 2014 roku wykupione przez władze Francji i chińską firmę motoryzacyjną Dongfeng Motor. Następnie koncern przeszedł restrukturyzację, która polegała m.in. na zamrożeniu pensji i zamknięciu niektórych zakładów. W 2016 roku PSA odnotował zysk operacyjny większy o 18 proc. względem poprzedniego roku, wynoszący 3,2 mld euro. W tym czasie sprzedano ponad 3,1 mln samochodów.

Fabryka Vauxhalla w Wielkiej Brytanii. Zobacz materiał wideo:

Autor: msz/ms / Źródło: BBC, New York Times, qz.com, pap

Źródło zdjęcia głównego: opel.com