Ponad 717 tysięcy pojazdów zarejestrowano dotychczas w systemie e-TOLL - podała w piątek Krajowa Administracja Skarbowa. 1 października ten system poboru opłat za przejazdy ciężarówek i autobusów zastąpił dotychczas używany viaTOLL. Wiążą się z tym zmiany także dla kierowców aut osobowych - wprowadzona została nowa organizacja ruchu w Miejscach Poboru Opłat na autostradach A2 (Konin-Stryków) oraz A4 (Wrocław-Sośnica). 1 grudnia w tych miejscach całkowicie zostaną zlikwidowane bramki.
Jak przypomniała rzeczniczka Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu Małgorzata Spychała-Szuszczyńska, od piątku 1 października kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, mogą korzystać wyłącznie z nowego systemu e-TOLL.
- Bez zarejestrowania się w e-TOLL przejazd po drogach krajowych, jak i po autostradach zarządzanych przez GDDKiA, od października nie jest możliwy dla tych pojazdów – zaznaczyła.
Nowy system e-TOLL i zmiana organizacji ruchu
Spychała-Szuszczyńska wskazała, że w związku z wygaszeniem systemu poboru opłat viaTOLL, od piątku nastąpiła zmiana organizacji ruchu w Miejscach Poboru Opłat (MPO) na odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Nowa organizacja ruchu na odcinku A2 Konin – Stryków będzie oznaczała, że skrajne prawe pasy wyjazdowe i wjazdowe będą dla kierowców korzystających z e-TOLL, skrajne lewe pasy wyjazdowe i wjazdowe przeznaczone będą do obsługi manualnej (dla aut osobowych i motocykli).
Szczegółowe informacje dotyczące zmian w związku z obowiązywaniem systemu do poboru opłaty elektronicznej e-TOLL można znaleźć m.in. na stronie www.wielkopolskie.kas.gov.pl.
- System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które jest wygodniejsze dla kierowców i korzystniejsze dla państwa niż wygaszany obecnie viaTOLL. Nowy system to jeden z większych projektów teleinformatycznych zrealizowanych przez administrację publiczną - stwierdziła szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.
e-TOLL - nowy system poboru opłat na autostradach
Jak przekonuje KAS, budowa i utrzymanie nowego systemu e-TOLL jest tańsze niż systemu viaTOLL, opartego na tradycyjnej technologii radiowej z rozbudowaną infrastrukturą drogową. Jak podano, od 2011 r. łączne koszty viaTOLL wniosły ponad 4,8 mld zł, w tym koszt budowy niemal 1,7 mld zł, a eksploatacji ponad 3,1 mld zł.
"Dzięki oparciu systemu e-TOLL o technologię pozycjonowania satelitarnego, udało się znacząco ograniczyć koszty związane z infrastrukturą. Budżet projektu oszacowano na kwotę 448,1 mln zł, z czego do tej pory wydano ok. 215,3 mln zł" - informuje KAS.
Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada, że w początkowym okresie działania nowego systemu poboru opłat drogowych e-TOLL, będą stosowane przede wszystkim pouczenia, a nie kary.
"To efekt wniosków wyciągniętych z przebiegu wdrożenia systemu viaTOLL. Każda sprawa będzie traktowana indywidualnie. Dodatkowo wprowadzono możliwość uiszczenia brakującej opłaty w terminie 3 dni, jeśli skończyły się środki na koncie przedpłaconym. W systemie viaTOLL w takim przypadku nakładana była kara" - wyjaśnia Krajowa Administracja Skarbowa.
e-TOLL - bez zatrzymywania się na bramkach
Nowym systemem objęta została od 24 czerwca br. sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich licząca około 3700 km, a na odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) z e-TOLL mogą korzystać też użytkownicy pojazdów lekkich.
Branża transportowa miała ponad trzy miesiące, by przejść na nowy system poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg krajowych.
Jak podkreślono, nowy system to kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem. Dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych. e-TOLL to, według KAS, oszczędność pieniędzy i czasu oraz poprawa komfortu przejazdu.
KAS przypomina, że dzięki wprowadzeniu e-TOLL, od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad, także dla aut osobowych, będzie się odbywał bez zatrzymywania się przed bramkami.
e-TOLL - nowe urządzenia
Od 29 czerwca 2021 r. przewoźnicy mogą korzystać z ulgi podatkowej na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL. Maksymalna jej wysokość to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie w nowym systemie.
Do 30 września br. obowiązywała zniżka w wysokości 25 proc. na opłaty za przejazd pojazdów ciężkich na drogach płatnych oraz samochodów osobowych na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4. Od 1 października do końca 2021 r. za przejazdy z e-TOLL użytkownicy zapłacą 30 proc. mniej.
W przypadku awarii urządzenia GPS użytkownik będzie mógł opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia GPS po zadeklarowaniu trasy przejazdu.
W wyjątkowych sytuacjach, np. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej; jest używany do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych; w przypadku autobusów przewożących pasażerów – zadeklarowanie przejazdu będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.
Projekt budowy nowego systemu prowadzony był wspólnie przez Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Aplikacje Krytyczne, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (pion odpowiedzialny za cyfryzację) oraz Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock