FCA Powertrain, czyli należąca do światowego giganta motoryzacyjnego - firmy Stellantis - fabryka silników w Bielsku-Białej, jest w stanie likwidacji - poinformował na swojej stronie internetowej działający w tej firmie Związek Zawodowy Pracowników Metalowcy. Zwolnienia grupowe mają objąć całą załogę i potrwać do grudnia 2024 roku. "W 2024 roku Stellantis będzie kontynuował proces wygaszania produkcji w zakładzie spółki FCA Powertrain w Bielsku-Białej aż do jej całkowitego zakończenia" - potwierdza spółka w odpowiedzi przekazanej redakcji biznesowej tvn24.pl.
"Zwolnienia grupowe mają objąć całą, 468-osobową załogę i trwać od lutego do grudnia 2024 roku" – głosi treść komunikatu związkowców. W środę przedstawiciele central związkowych spotkali się z Andrzejem Tokarzem, dotychczasowym dyrektorem FCA Powertrain, a obecnie jej likwidatorem.
"Poinformował on, że przyczyną decyzji o likwidacji jest wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych, spadek zamówień na silniki spalinowe, czego konsekwencją jest podjęta przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników w dniu 2 stycznia 2024 roku uchwała (…) o rozwiązaniu spółki" – wskazał w komunikacie Związek Zawodowy Pracowników Metalowcy.
Zwolnienia grupowe w FCA Powertrain
Lider Związku Metalowcy Jacek Duraj podał w komunikacie, że likwidator ma 20 dni na negocjacje dotyczące warunków, na jakich pracownicy zakończą świadczenie pracy. Pierwsze spotkanie wyznaczono na 9 stycznia.
Planowane rozwiązanie umów ma potrwać od lutego do grudnia 2024 roku. "Terminy zwolnień uzależnione będą od potrzeb spółki. Na dziś przewiduje się zakończenie produkcji silników: GSE – do końca marca, SDE - do końca kwietnia, SDE obróbka – do końca maja" – napisał Duraj.
Liter Metalowców wskazał zarazem, że dyrekcja, w związku z planowanymi zwolnieniami, złoży propozycje, które mają objąć ofertę zatrudnienia w innych zakładach Stellantis, plan dobrowolnych odejść, a także zwolnienia w oparciu o Ustawę o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Stellantis o "wygaszaniu" produkcji
"W 2024 roku, w ramach transformacji branży motoryzacyjnej z opartej na napędzie spalinowym we w pełni zelektryfikowaną, Stellantis będzie kontynuował proces wygaszania produkcji w zakładzie spółki FCA Powertrain w Bielsku-Białej, aż do jej całkowitego zakończenia" - przekazała w odpowiedzi na pytania redakcji biznesowej tvn24.pl.
Jak przekazano, firma kontynuuje w ten sposób głęboką transformację swojej struktury produkcyjnej w Polsce, która wpisuje się w realizację ambitnych celów planu strategicznego Dare Forward 2030, w tym zmniejszenia emisji dwutlenku węgla oraz efektywności kosztowej, a także jest konsekwencją restrykcyjnych przepisów uchwalonych przez Unię Europejską, zakazujących sprzedaży nowych pojazdów z napędem spalinowym już od 2035 roku.
"Zarząd spółki FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, wspólnie ze Związkami Zawodowymi, wypracuje społecznie akceptowalne rozwiązania zapewniające grupie około pięciuset Pracowników jak najlepsze warunki potrzebne do przejścia przez proces zmiany zawodowej. Jednocześnie Stellantis potwierdza, że jest zdecydowany kontynuować zatrudnienie Pracownic i Pracowników bielskiej fabryki w innych zakładach produkcyjnych w Polsce, o ile wyrażą oni zainteresowanie tą możliwością" - wyjaśniono.
Dodano, że oprócz zakładów produkujących pojazdy osobowe i dostawcze w Tychach i Gliwicach miejsca pracy odchodzącym z bielskiej fabryki oferują inne spółki należące do koncernu Stellantis w Polsce: fabryka jednostek napędowych Stellantis w Tychach oraz odlewnia żeliwa Teksid Poland w Skoczowie.
Wcześniejsze plany FCA Powertrain
FCA Powertrain w lutym ubiegłego roku ogłosił zamiar zmniejszenia zatrudnienia w bielskim zakładzie o 300 osób. Wiosną zarząd i centrale związkowe porozumiały się w sprawie warunków tej redukcji.
Wanda Stróżyk, szefowa struktury międzyzakładowej Solidarności, która zrzesza związkowców ze spółek Grupy Stellantis (właściciela m.in. FCA Powertrain Poland - red.), mówiła wówczas, że porozumienie reguluje przede wszystkim warunki dwóch form dobrowolnych odejść. Pierwsza dotyczy osób, które zdecydują się zakończyć pracę w bielskim zakładzie, ale podejmą ją – na co najmniej dwa lata - w innej firmie Grupy Stellantis, w Tychach lub Gliwicach. Druga obejmuje pracowników, którzy odejdą poza Grupę i nie podejmą w niej pracy przez co najmniej 5 lat. Zainteresowanie odejściem zadeklarowało wówczas ponad 500 pracowników.
Bielski FCA Powertrain wytwarza silniki spalinowe wykorzystywane w samochodach osobowych.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: media.stellantis.com