60-letni wagon tramwajowy trafił do kolekcji zabytków Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej. To jednostka, jakiej już na torowiskach nie zobaczymy, z ręcznie otwieranymi drzwiami. Ma być turystyczną atrakcją szczecińskiej komunikacji.
- To wagon doczepny. Bez silnika. Ostatni tego typu tramwaj w Polsce. Reszta trafiła na złom – o nowym nabytku Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej opowiada Piotr Rakowski z Towarzystwa.
Wagon oznaczony jest jako wersja 4ND i został wybudowany w 1961 roku w zakładach Konstal w Chorzowie. - Udało się go zachować w oryginalnej wersji. Oczywiście wymaga remontu – dodaje Rakowski.
Wrócił do Szczecina po latach
STMKM kupiło go po kilku latach starań od fana komunikacji z Warszawy. – Historia wagonu jest dość nietypowa. Można powiedzieć, że zatoczyła koło – opowiada Damian Damljanowić, prezes Zarządu STMKM. – Początkowo trafił do Warszawy. Gdy stolica odnawiała swój tabor, starsze tramwaje trafiały do innych miast. Ten konkretny został przydzielony do Szczecina – kontynuuje.
W 1997 roku tramwaj został wycofany ze szczecińskiego taboru i zakupiony przez osobę prywatną z Warszawy.
STMKM chce niedługo rozpocząć odnawianie wagonu i ma nadzieję, że wkrótce stanie się atrakcją turystyczną na tramwajowej linii turystycznej w Szczecinie. Na razie składowany jest w zajezdni autobusowej przy ul. Struga.
Źródło: TVN24 Szczecin
Źródło zdjęcia głównego: STMKM