Najstarsza w kraju sprawna lokomotywa parowa i najstarszy autobus szynowy - to dwa z kilku najnowszych nabytków Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Kiedy i gdzie będzie można się nimi przejechać?
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu kupiło od Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych kilka pojazdów, które zachwycą niejednego miłośnika kolei. Wśród nowych nabytków jest najstarszy w Polsce sprawny parowóz Borsig Bn2t oraz przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41, który z uwagi na kształt nazywany jest "Ryjkiem".
Ten wąskotorowy wagon spalinowy wyprodukowano w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein.
- Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych – wyjaśnił Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych.
Dodał, że po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań "Ryjek" trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka. - W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego, Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok – zaznaczył Dostatni.
"Każdy chętny nadal będzie mógł przejechać się wąskotorówką"
Dotychczasowym właścicielem pojazdów był Poznański Klub Modelarzy Kolejowych (PKMK). Jego prezes Ryszard Pyssa wyjaśnił, że klub pozyskiwał tabor z całego kraju m.in. z myślą o stworzeniu skansenu wąskotorówek. - Jednak z biegiem czasu klub przeprofilował swoją działalność, koncentrując się na modelarstwie i tworzeniu makiet. Ubywało również ludzi, którzy mieli czas i serce, aby poświęcić się taborowi i szukaniu środków na konieczne naprawy – przyznał Pyssa. Dodał, że o zgromadzony przez klub tabor upominało się kilka firm, ale zarządowi zależało, aby pojazdy pozostały w Poznaniu. - Z tego względu ucieszyła nas możliwość przekazania go spółce MPK Poznań, która nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny pojazdów, ale też będzie go eksploatowała. Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających – zaznaczył. Prezes zarządu MPK Poznań Wojciech Tulibacki podkreślił, że zarówno przewoźnikowi, jak i PKMK zależy na uratowaniu taboru wąskotorowego jako "dziedzictwa kolei". - Dzięki temu nasze dzieci nie będą oglądały kolejek wąskotorowych wyłącznie w skansenach. Każdy chętny nadal będzie mógł przejechać się wąskotorówką, zobaczyć zmieniający się za oknem krajobraz, wsłuchać w stukot kół oraz dźwięk gwizdawek – podkreślił.
Najpierw remont, potem ruszy w trasę
"Ryjek" nie kursuje już od 2004 r. Ale to ma się zmienić. Przewoźnik poinformował, że już rozpoczął się remont szynobusu. Jak podano, pudło wagonu musi zostać oczyszczone z pozostałości powłok malarskich i ponownie zabezpieczone. W pojeździe muszą także zostać wymienione stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Jak podało MPK, stan techniczny "Ryjka" jest określany jako dobry. W czasie naprawy w pojeździe zostanie przywrócony dawny schemat malowania - górna część będzie w kolorze jasnozielonomiętowym, a środkowa i dolna – ciemnozielona. Na całej długości wagon będzie miał pomarańczowy pas, dach zostanie pomalowany na szaro, a napisy na wagonie będą kremowe.
Ze względu na uzyskanie niezbędnych pozwoleń MPK Poznań nie jest w stanie podać, kiedy "Ryjek" zacznie kursować na trasie Maltanki. Sezon Kolejki Parkowej Maltanka zwykle trwa od końca kwietnia do końca września. MPK Poznań kupiło od PKMK także dwa wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej, w tym odrestaurowany wagon wypożyczony w minionych latach przez miłośników z Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Powiatowej z Białośliwia oraz kilka różnych wagonów towarowych i drezynę motorową.
Źródło: PAP/TVN24
Źródło zdjęcia głównego: M. Mąkowski