Od połowy czerwca na tory wracają pociągi relacji Gdynia – Hel. Skróci się czas podróży do popularnych wakacyjnych kurortów - Juraty, Jastarni, Władysławowa i Helu. To dobra wiadomość dla wszystkich wczasowiczów, choć nie dla windsurferów.
Inwestycja trwała ponad dwa lata. Wymieniono i naprawiono tory o długości ponad 57 km. Teraz podróż pociągiem będzie trwała o pół godziny krócej.
- Wszyscy na to czekaliśmy. Zainteresowanie turystów jest duże, szczególnie jeżeli chodzi o przejazd z rowerami czy innymi niewymiarowymi bagażami – komentuje Jarosław Pałkowski wiceburmistrz miasta Hel.
„Deska nie rower, przecież jej nie przypnę”
Władze przekonują, że modernizacja torów ułatwi dojazd na półwysep wczasowiczom i nie ukrywają, że liczą na zmniejszenie ruchu drogowego w tym słynnych już korków. Sceptykami pozostają natomiast zapaleni sportowcy.
- Pomysł fajny. Bardzo dobrze, że w końcu zabrano się za remont torów i peronów na półwyspie. Szkoda, że tak późno. Problem z przewozem desek i żagli był od zawsze i to słabe, że nadal nie przemyślano tego jak transportować sprzęt, który do tanich nie należy. Na półwysep jeżdżę od 10 lat. Wcześniej pociągiem, teraz już samochodem. Nie chce ryzykować, że coś mi ukradną – mówi Adam student Politechniki Gdańskiej, zapalony windsurfer.
Przeważająca część turystów półwyspu do właśnie sportowcy, PKP nadal nie znalazła odpowiedniego sposobu do transportowania sprzętu. Większość woli nie ryzykować i pakować się razem ze sprzętem do samochodu.
Pociągiem czy tramwajem wodnym?
Pociągi mogą być bardzo dobrą alternatywą i konkurencją dla tramwajów wodnych. Ceny będą podobne, mimo że ich obsługę przejęła prywatna firma, Żegluga Gdańska. Za bilet normalny pociągiem PKP TKL zapłacimy około 35 zł czyli tyle samo, ile tramwajem wodnym. Widoczna natomiast jest różnica przy biletach studenckich, pociągiem zapłacimy 12 zł, a tramwajem wodnym aż 25 zł. Trzeba pamiętać o dopłacie za rower lub inny większy bagaż.
Peron w Helu odzyska dawny blask
Dzięki oszczędnościom podczas prac na trasie Reda – Hel zostaną przeprowadzone dodatkowe remonty, które obejmą m.in. zbudowanie nowego peronu na stacji Hel. Prace nie spowodują szczególnych utrudnień w ruchu pociągów i będą prowadzone od września.
- PKP zamierza wyremontować peron, który dawno stracił swój urok. Pracę rozpoczną się po sezonie i zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza – mówi Pałkowski.
Modernizacja torów na Półwysep Helski kosztowała łącznie 117 mln zł. Wykonawca zamontował 11 nowych rozjazdów na 6 stacjach. Pasażerowie będą mogli skorzystać z 12 odnowionych peronów. Modernizacji doczekały się również 2 wiadukty.
Pociągi wracają na terasę Gdynia - Hel:
Autor: kmab/ws/r / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.