Z początkiem 2015 roku remont trasy kolejowej E65 będzie na tyle zaawansowany, że podróż z Gdańska do Warszawy zajmie nieco mniej niż trzy godziny - zapowiada prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz. W tym samym czasie w Polsce mają się pojawić szybkie składy pociągów, tzw. Pendolino.
Jak zapowiada prezes PKP PLKs, jego firma od kilku lat prowadząca modernizację E65, podpisała niedawno umowę na montaż na tej trasie systemu zarządzania ruchem kolejowym (RTMS). - Był to ostatni z milowych kroków do ostatniego etapu modernizacji tej linii – wyjaśnia Paszkiewicz.
Pendolino w 2015 roku
PKP PLK szacuje, iż główne prace na linii zostaną zakończone pod koniec 2014 roku. - W tym samym czasie w Polsce pojawią się już szybkie składy pociągów, tzw. Pendolino – dodaje. Od początku 2015 r. zaczną one kursować po wyremontowanej linii, pokonując trasę z Gdańska do Warszawy w nieco mniej niż trzy godziny.
- Potem dajemy sobie jeden sezon na dopracowanie szczegółów, aby ten czas jeszcze dodatkowo skrócić do dwóch godzin i 30-40 minut - zapowiada Paszkiewicz. Jednocześnie dodaje, że nawet po całkowitym zakończeniu modernizacji na trasie E65 będą miejsca, w których pociągi nie będą mogły osiągnąć prędkości 200 km/h.
Dwie kolejowe inwestycje
- Do końca 2014 r. mają zostać zakończone dwie inne duże inwestycje kolejowe w woj. pomorskim - remont linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda-Hel o długości ok. 63 km oraz modernizacja linii nr 201 na 76-kilometrowym odcinku z Gdyni do Kościerzyny – tłumaczy wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski.
Konferencja prasowa z udziałem prezesów PKP PLK odbyła się po spotkaniu, w którym brał udział także wiceminister infrastruktury Andrzej Massel oraz marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Omawiano na nim trwające oraz planowane inwestycje kolejowe na terenie Pomorskiego, które mogłyby być dofinansowane z unijnego budżetu na lata 2014-20.
Rozbudowa SKM
- Podział środków z nowej perspektywy budżetowej dopiero jest ustalany – tłumaczy Massel. - Jeśli chodzi o to województwo, to priorytetowe będą inwestycje, które będą uzupełniać i kontynuować prace wykonane z budżetu UE na lata 2007-13 – dodaje.
Tymczasem Struk informuje, że samorząd województwa chciałby, by z pieniędzy z budżetu unijnego na lata 2014-20 sfinansować rozbudowę m.in. trasy SKM. - Przygotowujemy dokumentację projektową na przedłużenie do Wejherowa linii SKM, kończącej się dziś w Rumii - tłumaczy. Jak dodaje, wykonaniem tej trasy zainteresowany jest również resort transportu oraz PKP PLK.
Remont tras kolejowych
Samorząd jest również zainteresowany kontynuacją lub rozpoczęciem remontu kilku innych tras kolejowych. Marszałek wymienia wśród nich linie o znaczeniu krajowym oraz regionalnym. Wśród tych pierwszych znalazły się trasy: nr 202 - Gdynia-Rumia-Wejherowo-Lębork-Słupsk; 201 - Bydgoszcz-Maksymilanowo-Gdynia i 131 - Bygdoszcz-Tczew. Jeśli chodzi o linie regionalne, samorządowi zależy przede wszystkim na następujących odcinkach: Grudziądz-Malbork, Szczecinek-Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba i Lipusz-Kościerzyna, Lipusz-Bytów. - Samorząd przygotowuje już dokumentację dotyczącą modernizacji tej ostatniej trasy – tłumaczy Struk.
Trwa budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
W województwie pomorskim trwa budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, której koszt oszacowano na ponad 740 mln zł netto, z czego ponad 500 mln zł stanowić będzie unijne dofinansowanie. Nowa 20-kilometrowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dojdzie do istniejącej już linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.
Na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie osiem przystanków, z których sześć ma pełnić funkcję węzłów integracyjnych, czyli umożliwiających pozostawienie samochodu lub roweru i kontynuowanie podróży pociągiem. Przewiduje się, że z PKM będzie korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Oddanie do użytku tej inwestycji planowane jest na 2015 r.
Autor: aja/par / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Alstom/PKP Intercity