Gdynia kupiła urządzenie, które pozwoli wykorzystać energię hamującego trolejbusu do... napędzania innego. Kondensator został zainstalowany przy ulicy Wielkopolskiej. Szacuje się, że dzięki niemu uda się zaoszczędzić nawet 20 proc. zużywanej energii.
Kondensator to urządzenie, przetwarzające niewykorzystaną przez trolejbus energię i przekazujące ją kolejnemu. Mechanizm działa w momencie, kiedy jeden pojazd jedzie na "luzie" lub hamuje. Urządzenie przechwytuje energię, magazynuje i przekazuje do innych pojazdów w momencie, gdy te zaczynają ruszać. Dzięki urządzeniu trolejbusy mają zużywać mniej prądu.
- Obecnie trwają testy urządzenia, by jak najlepiej współpracowało z naszą siecią. Chcemy oczywiście, aby był jak najbardziej wydajny - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Kondensator rozpocznie swoją pracę na przełomie maja i kwietnia.
Hybrydowe autobusy
To nie koniec ekologicznych zapędów Gdyni. Miasto kupi 10 nowych autobusów, które oszczędzą zużycie paliwa nawet 30 proc. Dużo niższa będzie też emisja spalin. Ponadto, dzięki silnikowi elektrycznemu, pojazdy mają bardzo dobre przyspieszenie i wytwarzają dużo mniej hałasu.
Gdynia otrzymała na zakup autobusów 14 milionów zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z ministerialnego programu Gazela. Dotacja pokryje 95 proc. kosztów zakupu. Pojazdy te będą wyposażone w napęd hybrydowy (silnik elektryczny oraz napęd gazowy). Autobusy mają wyjechać na drogi na początku przyszłego roku.
Tutaj znajduje się kondensator:
Autor: kmab/r / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: gdynia.pl | Janusz Wensierski