Most w Kwidzynie otwarty. "Udało się połączyć te dwie polskie połówki"

Pomorze

Aktualizacja:
tvn24Most połączył Powiśle z Kociewiem

Nowa przeprawa w Kwidzynie ma 808 metrów długości i jest najdłuższą tego typu konstrukcją w Europie. Budowa mostu, który połączył Powiśle z Kociewiem, trwała trzy lata i kosztowała 366 mln zł. - To jest na pewno dla nas wszystkich duża satysfakcja, że udało się połączyć te dwie polskie połówki – powiedział podczas otwarcia mostu premier Donald Tusk.

Pierwotnie budowa mostu miała się zakończyć w grudniu ubiegłego roku. Głównym powodem niedotrzymania terminu zakończenia inwestycji jest - według wykonawcy - ubiegłoroczna susza. Z powodu niskiego poziomu wody na Wiśle zrezygnować trzeba było z wykorzystania jednostek pływających podczas prac budowlanych.

Był potrzebny

Most koło Kwidzyna połączył ze sobą Powiśle i Kociewie. Dotychczas w pobliżu funkcjonowała jedynie przeprawa promowa, ale tylko w sezonie wiosenno-letnim. Niewielki prom rozpoczynał kursowanie w końcu kwietnia, a kończył w październiku.

Ograniczeniem był też zbyt niski lub zbyt wysoki stan wody. W przypadku zawieszenia kursowania promu kierowcy musieli nadkładać drogi kilkadziesiąt kilometrów przez mosty w Grudziądzu lub Knybawie. Był to najdłuższy odcinek rzeki pozbawiony mostu.

- Bardzo się cieszę, że po tylu latach marzeń i oczekiwań możemy stanąć na moście na Wiśle. To jest moment bardzo ważny dla tych wszystkich, którzy pamiętają, jak długo myśleliśmy o tym, aby Kwidzyn, Powiśle, Pomezanię połączyć z Kociewiem - aby łatwiej móc dojechać do Trójmiasta - ale tak naprawdę by połączyć ze światem - powiedział Donald Tusk na briefingu prasowym.

Czwarty na świecie

Pomorski 808,5 metrowy most ma nietypową konstrukcję typu extradosed (taka przeprawa łączy w sobie elementy konstrukcji tradycyjnego mostu belkowego oraz mostu podwieszanego, czyli wantowego). Na świecie są tylko trzy obiekty tego typu o porównywalnej skali, do tej pory dwa takie mosty zbudowano w Japonii, a jeden w Szwajcarii. Most koło Kwidzyna będzie największym mostem tego typu w Europie, jak również jednym z największych w świecie.

Dodatkowym atutem tego typu konstrukcji jest zminimalizowanie ingerencji w środowisko, co ma olbrzymie znaczenie ze względu na Wisłę, która stanowi obszar ochronny w ramach sieci Natura 2000.

Autor: md/b / Źródło: TVN24 Pomorze