Posłowie KO Michał Szczerba oraz Dariusz Joński przedstawili nowe ustalenia w sprawie Lotniska Chopina. Jak podali wcześniej, Stały Komitet Rady Ministrów rozstrzygnął, że stołeczne lotnisko na Okęciu z chwilą otwarcia CPK i przeniesienia ruchu komercyjnego traci status portu lotniczego.
W poniedziałek posłowie Koalicji Obywatelskiej Michał Szczerba oraz Dariusz Joński, na spotkaniu z uczestnikami Campusu Polska Przyszłości w Olsztynie, mówili o "ostatnim skoku PiS-u na klejnot w koronie naszego majątku narodowego". - To plan likwidacji i wyprzedaży terenu Lotniska Chopina - mówił Szczerba.
Jak podali posłowie, informacja o wyeliminowaniu cywilnego ruchu lotniczego z Okęcia pojawiła się w decyzji Stałego Komitetu Rady Ministrów z dnia 25 maja 2023 roku. Lotnisko Chopina miałoby przestać funkcjonować w obecnej formie w momencie rozpoczęcia działania CPK.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała w odpowiedzi przekonywał między innymi, że "nie ma żadnej decyzji o likwidacji Lotniska Chopina, rozstrzygnięcie SKRM (Stały Komitet Rady Ministrów - red.) dotyczy tylko przeniesienia głównego ruchu komercyjnego, nie ma żadnych planów sprzedaży gruntów pod lotniskiem Chopina".
"Komitet Stały Rady Ministrów zdecydował o tym, że wykreśla się lotnisko Chopina z sieci lotnisk w Polsce"
Posłowie w czwartek zorganizowali kolejną konferencję na ten temat. - PiS kłamie, lotnisko ma zakończyć działalność, grunty mają być wyprzedane. Spółka CPK przygotowała nawet koncepcję osiedla, które ma powstać w tym miejscu. Chcemy przedstawić Państwu gołe fakty, które wskazują jednoznacznie na zamknięcie działalności lotniska Okręcie i również na wyprzedaż tych gruntów - przedstawił Joński.
Szczerba przyznał, że "w państwie kłamstwa jedyną skuteczną bronią jest prawda". - Dlatego też przedstawiamy państwu nowe dokumenty, które pozyskaliśmy w toku kontroli poselskich, również w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – ogłosił.
- Wczoraj dotarliśmy do dokumentów, które powinny być poznane przez opinię publiczną, przede wszystkim przez mieszkanki i mieszkańców Warszawy, bo to jest ich lotnisko i to oni mają prawo zdecydować, co dalej z nim będzie. Chcemy przedstawić państwu ustalenia Stałego Komitetu Rady Ministrów z 25 maja 2023 roku. Dotychczas te ustalenia były zdawkowe, my dotarliśmy do dokumentów – mówił dalej.
Szczerba przedstawił następnie "protokół z posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów". Opisał, że wynika z niego "jednoznacznie, że Komitet Stały Rady Ministrów zdecydował o tym, że wykreśla się lotnisko Chopina z sieci lotnisk w Polsce". - Przypomnijmy, w tym komitecie brało udział 34 ministrów i wiceministrów – zauważył.
Pokazał przy tym na slajdzie aktualną mapę lotnisk w Polsce. - Tu jest uwaga, którą zaproponował pełnomocnik rządu do spraw CPK, że mapę należy zastąpić (inną - red.) mapą i legendą jak niżej: "lotnisko Chopina z chwilą otwarcia CPK i przeniesienia ruchu komercyjnego traci status portu lotniczego". I tu mamy mapę, gdzie nie ma już lotniska Chopina – opisał.
Decyzja "przesądzona". "To zapis, który znalazł się w protokole"
Joński mówi dalej, że w protokole Komitetu Stałego Rady Ministrów, do którego dotarli posłowie, napisano, że "decyzję o przeniesieniu całego ruchu cywilnego z lotniska Chopina na CPK należy uważać za przesądzoną". - To jest zapis, w którym się znalazł w protokole, który został również przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów – zaznaczył.
Poseł mówił dalej, że uzupełnieniem załącznika do projektu uchwały z 25 maja 2023 roku jest stanowisko pełnomocnika.
- W rządzie PiS była dyskusja i minister (infrastruktury Andrzej) Adamczyk był tym, który uważał, że to lotnisko powinno zostać. Pełnomocnik do spraw CPK uważał, że powinno zostać zamknięte. Została przyjęta ostatecznie wersja pełnomocnika do spraw CPK, czyli pana ministra (Marcina) Horały o zamknięciu działalności z chwilą uruchomienia CPK – zauważył.
Szczerba stwierdził przy tym, że "minister Horała to jakby głos premiera Morawieckiego". – Pana pełnomocnika Horałę wsparli wszyscy ludzie Morawieckiego w rządzie. To oni parli do tego, żeby przesądzono jednoznacznie o likwidacji portu lotniczego – dodał.
"Zakaz sprzedaży akcji jest, zakazu wyprzedaży gruntów nie ma"
Podając kolejne informacje, Szczerba przypomniał, że "2 października weszła w życie ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK". - Artykuł dwunasty mówi o tym, że w ciągu sześciu miesięcy od przekształcenia portów lotniczych z przedsiębiorstwa na spółkę, wniesione zostaną akcje portów lotniczych tej spółki na podwyższenie kapitału zakładowego CPK – podał.
- Od kilku dni słyszymy kłamstwo Morawieckiego, który mówi o tym, że nieruchomości polotniskowe, które będą wniesione do grupy kapitałowej CPK, będą chronione, bowiem akcjonariuszem spółki CPK nie może być wyłącznie Skarb Państwa czy inna państwowa osoba prawna – wspomniał.
Poseł, odnosząc się do tego, tłumaczył, że "nie można zbywać akcji spółki CPK, ale można zbywać nieruchomości spółki CPK".
- Jest furtka prawna, którą sami wprowadzili, żeby nieruchomości polotniskowe, po likwidacji portu lotniczego, zostały przekazane do sprzedaży. Chcemy bardzo wyraźnie to podkreślić: zakaz sprzedaży akcji jest, ale zakazu wyprzedaży gruntów w tej ustawie nie ma – zaznaczył.
Poseł poinformował, że Horała potwierdził posłom w trakcie ich kontroli w KPRM, że istnieje furtka prawna do sprzedaży gruntów.
Joński: spółka CPK zleciła "rozpoczęcie prac nad nowym życiem terenów pozalotniskowych"
Joński dodawał do tego, że "1 kwietnia przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze stały się jednoosobową spółką Skarbu Państwa, a następnie w ciągu sześciu miesięcy, a więc do końca września, jeszcze przed wyborami, ta spółka będzie wchłonięta przez CPK".
Stąd też, jak mówił, przygotowano dokument pod nazwą "Cele i ambicje projektowe dla zagospodarowania terenów polotniskowych Okęcia".
- To jest dokument, który przygotował Centralny Port Komunikacyjny. Co w nim znajdujemy? Przede wszystkim postulat utworzenia spółki celowej, która miałaby przejąć te nieruchomości po likwidowanym porcie lotniczym, zarządzać nimi oraz również sprzedawać w ramach różnego rodzaju form prawnych, także deweloperom komercyjnym – opisał.
ZOBACZ DOKUMENT CPK: Cele i ambicje projektowe dla zagospodarowania terenów polotniskowych Okęcia
Joński mówił, że spółka CPK zleciła "rozpoczęcie prac nad nowym życiem terenów pozalotniskowych". - Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że tam będzie lotnisko, że tam będzie port lotniczy, jak niektórzy twierdzą? – zapytał.
Nie "teren lotniska" a "masa majątkowa"
Szczerba mówił, że z ustaleń posłów, opartych na dokumentach, do których dotarli, wynika, że "Komitet Stały Rady Ministrów rozstrzygnął, że lotnisko Chopina z chwilą otwarcia CPK i przeniesienia ruchu komercyjnego traci status portu lotniczego, czyli jest likwidacja portu lotniczego".
Poseł stwierdził także, że z ich informacji wynika, że "z CPK zaczynają lecieć głowy za to, że udostępniono te dokumenty, które w sposób jasny pokazują plany spółki CPK, dziecka Morawieckiego".
- Chciałbym również bardzo wyraźnie powiedzieć, że z tych dokumentów, w szczególności z pisma pełnomocnika Horały do Komitetu Stałego Rady Ministrów wynika, jak traktują już w tej chwili te tereny. W dokumentach, w pismach nie pojawia się słowo "teren lotniska Okęcie", tylko pan minister Horała używa już sformułowania "masa majątkowa". Bez zgody warszawianek i warszawiaków z lotniska Chopina, który jest sercem naszego miasta, sercem rozwoju, komunikacji ze światem zrobili masę majątkową – skwitował.
- Złapaliśmy złodzieja na gorącym uczynku. Takiego kieszonkowca, który próbuje nam wyjąć portfel. Tylko w tym portfelu jest ponad 10 miliardów złotych, bo kwoty transakcyjne tych terenów to jest grubo ponad 10 miliardów złotych – podsumował Joński.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24