Według ustaleń TVN24 rozpoczęto już postępowanie dyscyplinarne wobec pilotów. Grozi im od upomnienia po wydalenie ze służby.
Zakończenie prac komisji potwierdził rzecznik Sił Powietrznych ppłk Robert Kupracz. - Zgodnie z ustaleniami śledztwa piloci złamali regulamin lotniczy, schodząc niżej niż minimalna wysokość określona dla lotniska w Smoleńsku - wyjaśnił wojskowy. - Załoga odwołała się od tych ustaleń - dodał.
Szczęśliwe lądowanie
Jak-40 z 36 Specjalnego Pułku Transportowego lądował na lotnisku w Smoleńsku 10 kwietnia na godzinę przed prezydenckim Tu-154. Maszyna wiozła między innymi dziennikarzy i osoby odpowiedzialne za wizytę głowy państwa.
Jak wynika z ustaleń dotyczących katastrofy samolotu prezydenta, piloci Jak-40 wylądowali pomimo braku ostatecznej zgody wieży na przyziemienie. Nad pasem startowym zbierała się już mgła i widoczność była na tyle ograniczona, że lądowanie było niebezpieczne.
Maszyna dotknęła ziemi o wiele później niż powinna, samolot miał kłopoty z wyhamowaniem i omal nie zjechał poza pas startowy. Kontrolerzy z wieży wyczyn polskich pilotów skwitowali słowem "Maładiec!" (pol. Zuch/Chwat/Ryzykant, osoba która szczęśliwie zrobi coś bardzo ryzykownego).
Wynik poboczny
Nieoficjalne doniesienia o tym, że Jak-40 zignorował wieżę i wylądował bez zgody Rosjan pojawiły się już w 2010 roku. Okoliczności szczęśliwego lądowania zostały ujawnione publicznie dopiero w ostatnich tygodniach przy okazji badania katastrofy Tu-154M.
Oficjalne potwierdzenie tych informacji przyszło wraz z ujawnieniem stenogramów z wieży kontrolnej. W zapisach rozmów kontrolerów lotów, opublikowanych w całości przez MAK w styczniu 2011 roku, została utrwalona cała komunikacja pilotów z ziemią.
Wynika z nich, że kontrolerzy lotów kazali Jak-40 odejść na drugi krąg i nie dali zgody na lądowanie. Obsada wieży praktycznie do momentu pojawienia się maszyny nad pasem nie mogła jej dostrzec przez mgłę. Kontrolerzy widzieli, że Jak-40 przeleciał nad początkiem pasa o wiele wyżej i wylądował o wiele dalej niż powinien.
BEZPOŚREDNIE PRZYCZYNY KATASTROFY WEDŁUG MAK - PRZECZYTAJ
RAPORT MAK PO POLSKU - tvn24.pl/dokumenty
TAK ROZBIŁ SIĘ PREZYDENCKI SAMOLOT
ROZMOWY KONTROLI LOTÓW ZE SMOLEŃSKA Z ZAŁOGĄ IŁ-76 i TU-154
STENOGRAMY ROZMÓW NA WIEŻY KONTROLNEJ W SMOLEŃSKU - po polsku
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: 36 splt