Od północy obowiązuje zmieniony rozkład jazdy pociągów w całym kraju. Pasażerów czekają m.in. likwidacje połączeń, nowe trasy czy zmiany w liczbie kursów. - Wszystko w porządku, nie notujemy żadnych zakłóceń ani poważniejszych awarii - zapewnił o poranku we "Wstajesz i weekend" rzecznik grupy PKP Łukasz Kurpiewski. I dodał, że informacje o zmianach od kilkunastu dni wiszą na dworcach, można je znaleźć także w internecie.
Dodatkowo, na największych dworcach w kraju na podróżnych czekają mobilni informatorzy. O tym, że wszystko jest w porządku od rana na Twitterze informuje też minister transportu Sławomir Nowak.
"Pierwsze godz.nowego Rozkł.Jazdy bez większych problemów.Stand. zimowe problemy z trakcją" - napisał rano minister.
Opole likwiduje 12 połączeń Z nowego rozkładu jazdy Przewozów Regionalnych w Opolu zniknie 12 z dotychczasowych ok. 200 połączeń kolejowych. Decyzję o ich likwidacji podjęto na podstawie wyliczeń uwzględniających tzw. potoki podróżnych, czyli liczbę osób korzystających z danego połączenia, oraz koszty obsługi takich połączeń. Z powodu małej liczby pasażerów ograniczono też kursowanie 15 innych pociągów w dni wolne od pracy, ferie i wakacje. Dotyczy to linii Kluczbork - Ostrów Wielkopolski, Kluczbork - Wrocław, Opole - Zawadzkie, Kędzierzyn-Koźle - Wrocław i Kluczbork - Lubliniec. Z nowego rozkładu jazdy znika też jedyne realizowane dotąd przez Przewozy Regionalne połączenie międzynarodowe - z Opola do czeskiego Bohumina. Od 2 kwietnia na trasie Opole - Zawadzkie, która ma być remontowana, nie będą jeździć żadne pociągi. Remont - według wstępnych zapowiedzi - ma potrwać półtora roku. Z nowego rozkładu jazdy wynika też, że pociągi Przewozów Regionalnych nie będą jeździć w pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia 2012 r. i pierwszy dzień świąt Wielkanocy w przyszłym roku.
Zmiany na Pomorzu
Najważniejsze informacje dotyczące nowego rozkładu jazdy pociągów regionalnych na Pomorzu to: krótsze trasy i mniej połączeń. Zniknie połączenie na linii Czersk-Kościerzyna, a na liniach Chojnice-Szczecinek i Chojnice-Kościerzyna będzie mniej połączeń. Powodem jest niska popularność tras. Cięcia w Małopolsce Pasażerów z woj. małopolskiego czeka likwidacja relacji Kraków - Skawina - Zator - Oświęcim, a na trasie z woj. świętokrzyskiego przez Małopolskę na Śląsk czekają ich spore utrudnienia. Pasażerowie z tego regionu nie dotrą też bez przesiadki do Katowic (trasa z Kielc przez Kozłów, Olkusz). Składy jadące od strony woj. świętokrzyskiego mają kończyć trasę w Sławkowie. Następnie podróż ma być kontynuowana autobusami do Sosnowca, a dalej Kolejami Śląskimi. Władze woj. małopolskiego zastanawiają się nad reaktywacją alternatywnego połączenia z Olkusza przez Bukowno do Jaworzna. Łącznie liczba połączeń kolejowych obsługiwana przez Przewozy Regionalne w Małopolsce od niedzieli spadnie o 20 proc.
Rewolucja na Śląsku W woj śląskim na podstawowych liniach Częstochowa - Gliwice, Rybnik - Katowice, Żywiec - Częstochowa i Tychy - Sosnowiec pociągi mają jeździć co pół godziny lub godzinę, na liniach drugorzędnych co godzinę lub dwie. Na liniach lokalnych ma kursować co najmniej 6-8 par pociągów dziennie. Zwiększona zostanie pojemność składów na głównej linii Częstochowa - Gliwice, a na połączenia z Katowic do Bielska-Białej i Rybnika wyjedzie największa liczba pociągów w historii - odpowiednio 24 pary i 18 par. Na kluczowym odcinku Gliwice - Katowice w dni robocze jeździć będzie ponad 40 par pociągów, a na odcinku Częstochowa - Katowice - ponad 30 par. Dzięki bezpośrednim połączeniom, a także lepszemu taborowi - Koleje skrócą dotychczasowe czasy przejazdu, np. między Żywcem i Częstochową o 45 min. (do tej pory połączenie z przesiadką), a między Katowicami i Bielskiem-Białą o ok. 20 min. (przejazd m.in. dzięki składom z silnymi lokomotywami Traxx będzie trwał ok. 1 godz.). Aby przyspieszyć przejazdy na dłuższych relacjach (np. Katowice - Bielsko-Biała) część pociągów nie będzie zatrzymywała się na wszystkich przystankach. Tak będzie np. w przypadku odcinków objętych też połączeniami aglomeracyjnymi (np. Szybkiej Kolei Regionalnej Tychy - Sosnowiec). Na styku województw większość pociągów nie pojedzie w dotychczasowych długich relacjach (np. pociągi z Gliwic dojadą do Kędzierzyna-Koźla zamiast do Opola). To efekt konieczności zawarcia przez samorząd woj. śląskiego porozumień z sąsiednimi regionami, które korzystają z usług Przewozów Regionalnych. W większości przypadków nie udało się utrzymać dotychczasowych połączeń, a pasażerowie przesiadać się będą na stacjach w pobliżu granic województw. Nowe połączenia z Łodzi Mieszkańców Łodzi czekają nowe połączenia m.in. z Częstochową, Jelenią Górą i Wrocławiem. Będą też m.in. mogli skorzystać z nowego pociągu InterRegio relacji Jelenia Górna - Białystok ("Rudawy"), który pojedzie przez Łowicz i Kutno, relacji Ostrów Wielkopolski - Skarżysko-Kamienna ("Koziołek") przez Wieruszów, Wieluń, Wieluń Dąbrowa oraz pociągu Łódź Kaliska - Poznań ("Wielkopolska"), który pojedzie przez Pabianice, Zduńską Wolę i Sieradz. Ten ostatni będzie jeździł w piątki i niedziele. Nowe bezpośrednie połączenia będą uruchomione także na trasach Łódź Kaliska - Częstochowa. W nowym rozkładzie nie będzie zmieniona godzina odjazdu pociągu "Łodzianin", którym mieszkańcy Łodzi dojeżdżają rano do pracy w stolicy. Według wcześniejszych planów, skład miał wyjeżdżać prawie kilkanaście minut później, a to spowodowałoby, że wiele osób spóźniałoby się do pracy. Podlaskie bez większych zmian W woj. podlaskim w nowym rozkładzie jazdy od stycznia będą utrzymane obecne trasy pociągów, ale kursy odbywać się będą nie we wszystkie dni tygodnia, mniej też ich będzie w ciągu dnia - W nowym rozkładzie znajdzie się nowy pociąg InteRegio do Ełku (woj. warmińsko-mazurskie), który umożliwi mieszkańcom teg, o miasta podróż bez przesiadki do Warszawy przez Białystok. Z komunikatu prasowego Przewozów Regionalnych wynika, że pociąg ten będzie kursował w poniedziałki, piątki, soboty i niedzielea z Warszawy do Ełku w czwartki, piątki, soboty i niedziele. Do końca br. będą obowiązywać przesiadki w Białymstoku. Będzie też nowy pociąg z Białegostoku do Łap, który będzie jeździł w dni robocze, nie będzie natomiast kursować w wakacje (lipiec, sierpień).
Nowe pociągi w woj. kujawsko-pomorskim Nowy pociąg TLK do Warszawy, a także bezpośrednie połączenia z Rzeszowem i Przemyślem pojawią się w nowym rozkładzie jazdy kolei w regionie kujawsko-pomorskim. Najważniejsza zmiana w nowym rozkładzie dotyczy połączeń z Warszawą, których nie będzie obsługiwał pociąg InterRegio "Brda". Połączenie nie zniknie jednak całkowicie - obsługiwać je będzie pociąg "Flisak", wyruszający do stolicy z Torunia. Na trasie z Bydgoszczy do Warszawy pojawi się natomiast nowy pociąg "Artus" spółki PKP Intercity. Dojedzie on jednak do stolicy nie tradycyjną trasą przez Toruń i Włocławek, ale magistralą węglową i linią prowadzącą z Poznania do Warszawy. Toruń i Włocławek ominie także TLK "Doker" do Katowic. W nowym rozkładzie nie będzie już nocnego połączenia TLK "Wojażer", kursującego w weekendy do Krakowa oraz codziennego TLK "Czartoryski" do Kołobrzegu.
Lubuskie: bez połączeń międzynarodowych W woj. lubuskim rozkładzie jazdy pociągów regionalnych, który wejdzie w życie w niedzielę, nie będzie pociągu relacji Poznań Gł. - Frankfurt. Zostaną natomiast uruchomione pociągi na trasie Rzepin - Zbąszynek. Nowością będzie uruchomienie dodatkowego połączenia Frankfurt - Zielona Góra i Zielona Góra - Frankfurt. Dodatkowo w soboty, niedziele i święta będzie jeździł pociąg Żagań - Forst oraz Forst - Żagań. Utrzymane zostaną cztery bezpośrednie połączenia Kostrzyn - Gorzów Wlkp., Zielona Góra - Poznań i Żary - Wrocław, a także 10 pociągów na trasie Zielona Góra - Wrocław. Lubelskie: nowe trasy, wyższy standard Nowe bezpośrednie połączenia między miejscowościami Lubelszczyzny oraz nowe pociągi do Warszawy, Wrocławia, Rzeszowa - to główne zmiany w kolejowym rozkładzie jazdy w woj. lubelskiem. W rozkładzie jazdy przewidziano nowe bezpośrednie połączenia regionalne: z Zamościa do Dęblina i do Łukowa pociągami Regio "Kasztelan" i "Odrodzenie" oraz z Zamościa do Chełma pociągiem "Podkomorzy". Uruchomione będą też nowe dalekobieżne połączenia bezpośrednie z Chełma pociągami InterRegio. Pasażerowie będą mogli stamtąd dojechać bez przesiadek bezpośrednio do Warszawy porannym pociągiem "Cisy" (który wyjeżdżać będzie z pobliskiego Dorohuska), a w weekendy pociągiem "Łysica" można będzie z Chełma pojechać do Wrocławia. W wyższym standardzie - jako Regioekspres - będzie jeździł codziennie pociąg "Bolko" na trasie z Lublina do Wrocławia przez Radom, Kielce i Katowice. Pociąg ten to zmodernizowany skład, który umożliwia pasażerom większy niż dotychczas komfort podróży. Dotychczas "Bolko" jako InterRegio kursował na trasie Chełm - Wrocław. Nowością w rozkładzie będą też bezpośrednie połączenia z Lublina do Rzeszowa pociągami TLK. Pasażerów z Lublina do stolicy Podkarpacia zawiozą pociągi "Wieniawski" (Rzeszów - Gdynia) oraz "Solina" (Przemyśl - Bydgoszcz). Podkarpacie: 120 pociągów na torach 120 pociągów regionalnych będzie kursować od niedzieli na Podkarpaciu. Nowe połączenia pojawią się m.in. na trasie z Rzeszowa do Boguchwały. Od niedzieli uruchomionych zostanie 6 nowych połączeń z Rzeszowa do Boguchwały. Po modernizacji tego odcinka, będzie tam kursować 12 pociągów w ciągu doby. "Czas przejazdu wynosi 14 minut. Przewoźnicy drogowi pokonują ten odcinek w ciągu 25 minut, a w godzinach szczytu 30-40 minut" - dodał Pawlak. Z kolei w weekend majowy oraz w czasie wakacji w nowym rozkładzie jazdy zaplanowano bezpośrednie połączenia z Jarosławia do i z Zamościa oraz z Zamościa do Rzeszowa. Małe zmiany na Dolnym Śląsku W nowym rozkładzie jazdy pociągów na Dolnym Śląsku znikną z powodu remontu torów dwa połączenia lokalne: Jelenia Góra-Szklarska Poręba oraz Kłodzko-Kudowa Zdrój. Przybędzie pociąg w relacji Wrocław-Lublin. Nic nie zmieni się również rozkład połączeń międzynarodowych. Nadal będą kursować pociągi na trasie Wrocław-Drezno, Wrocław-Pardubice oraz Wrocław-Kozenov. Woj. zachodniopomorskie: ograniczenia i zmiany godzin W woj. zachodniopomorskim wprowadzone będą ograniczenia w kursowaniu pociągów na niektórych trasach w dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o połączenie Szczecin - Stargard Szczeciński; w dni robocze jeździć będzie na tej trasie 26 pociągów, w soboty 19, a w niedziele 20. Pociąg, który dotychczas jeździł na trasie Stargard Szczeciński - Poznań, według nowego rozkładu będzie kursował ze Szczecina do Poznania. Rozkład przewiduje też nowe trasy. Od 1 czerwca 2013 r. ma ruszyć połączenie kolejowe relacji Lotnisko Szczecin Goleniów - Szczecin. Przewozy Regionalne będą obsługiwały także nowe połączenia: Szczecin - Kalisz Pomorski i Kalisz Pomorski - Wałcz. Warmińsko-mazurskie kasuje połączenia Warmińsko-mazurskie Przewozy Regionalne od stycznia likwidują wszystkie połączenia do stacji w Olecku, zlikwidowane zostanie też połączenie z Elbląga do Braniewa. Dodatkowe połączenia zostaną uruchomione do Wielbarka. Połączenia z Oleckiem i Braniewem od strony Elbląga będą czynne tylko do końca roku. Od stycznia do Braniewa będą docierały tylko pociągi z kierunku Olsztyna. Ograniczono też liczbę połączeń na trasach z Olsztyna do Działdowa, z Olsztyna do Iławy oraz z Iławy do Jabłonowa Pomorskiego. W nowym rozkładzie pojawiło się nowe połączenie ze Szczytna do Wielbarka (4 pociągi). W tej miejscowości znajduje się fabryka produkująca meble i wiele osób dojeżdża pociągiem do pracy.
Świętokrzyskie: wracają połączenia
W woj. świętokrzyskim będzie więcej połączeń regionalnych i rozszerzona oferta tańszych biletów. Duże trudności czekają podróżujących do Katowic i Warszawy.
Wzrośnie obecnie liczba połączeń Kielc z Częstochową. W nowym rozkładzie znajdzie się połączenie realizowane przez Koleje Śląskie na terenie Świętokrzyskiego. Będzie to jeden pociąg z Częstochowy do Kielc i z Kielc do Częstochowy. Udało się uzgodnić, że śląski przewoźnik będzie uznawał bilety okresowe wydane przez świętokrzyskie Przewozy Regionalne. Zmiany wprowadzone zostaną także w połączeniach realizowanych przez PKP Intercity. Z uwagi na remont torów w okolicach Warki, połączenia z Kielc do Warszawy będą realizowane przez Dęblin. Wydłuży to czas przejazdu między tymi miastami o prawie pół godziny. W rozkładzie jazdy pojawi się jeszcze jedna, alternatywna trasa Kielce-Warszawa przez Włoszczowę Północ i CMK, którą będzie obsługiwał jeden pociąg TLK "Nida". Jak wynika z internetowego rozkładu jazdy pokona ją w niecałe 3 godziny, ponad pół godziny krócej niż składy jadące przez Dęblin.
Wielkopolska: więcej pociągów z Poznania
Nowe połączenia z Poznania m.in. do Łodzi, Bydgoszczy i Zielonej Góry przewiduje nowy rozkład jazdy pociągów. Z siatki połączeń kolejowych w regionie zniknie nocny pociąg z Poznania do Rogoźna i poranny z Rogoźna do Poznania, zlikwidowane będzie też jedno połączenie kolejowe na trasie Jarocin-Gniezno-Jarocin. Rozkład przewiduje nowe sobotnie połączenia Poznań - Koszalin, Leszno - Wrocław Gł. oraz połączenia z Poznania do Łodzi i Kępna.
Autor: nsz,dp,mn//bgr/kdj / Źródło: PAP, TVN24