Oscary 2024. Amerykańska Akademia Filmowa ogłosiła we wtorek listę nominowanych do 96. edycji Nagród Akademii Filmowej. 13 nominacji otrzymał "Oppenheimer" Christophera Nolana. "Barbie" Grety Gerwig ma osiem nominacji, w tym dla najlepszego filmu.
96. ceremonia wręczenia Nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (AMPAS, znana również jako amerykańska Akademia Filmowa) odbędzie się w marcu. We wtorek poznaliśmy listę nominowanych filmów, aktorek, aktorów, reżyserek, reżyserów i innych twórców filmowych, którą przedstawili aktorzy Zazie Beetz i Jack Quaid.
Oscary 2024. "Barbenheimer" - rywalizacji ciąg dalszy
Filmowy 2023 rok zdominował i zdefiniował "Barbenheimer" - rzadkie zjawisko popkulturowe, jakie pojawiło się wokół dwóch letnich premier "Barbie" Grety Gerwig (produkcja Warner Bros. Discovery, właściciela TVN24) i "Oppenheimera" Christophera Nolana, które do kin trafiły tego samego dnia.
Oba tytuły weszły do "obiegu" poza wielkimi festiwalami filmowymi, w dodatku w tym momencie kalendarza filmowego, w którym zazwyczaj pojawiają się filmy lekkie, rodzinne. Środek lata nie jest wcale tym okresem, kiedy łatwo wzbudzić takie zainteresowanie, żeby tłumnie przyciągnąć do kin widownię. Tymczasem i "Barbie", i "Oppenheimerowi" się to udało. "Barbie" jest pierwszym filmem w historii wyreżyserowanym przez kobietę, który zarobił ponad miliard dolarów. Tylko do końca 2023 roku film zainkasował 1,44 mld dolarów.
Przyszedł czas, kiedy wyścig pomiędzy tymi tytułami wchodzi na nowy poziom, ponieważ miłośnicy kina z zaciekawieniem przyglądają się temu, jak "Barbie" i "Oppenheimer" poradzą sobie w oscarowym rozdaniu. Ten wyścig wygrał "Oppenheimer", który otrzymał 13 - najwięcej w tym roku - nominacji. "Barbie" ma osiem. Nie zmienia to faktu, że to rzadki przypadek w historii, kiedy dwa letnie blockbustery znalazły się wśród nominowanych w kategorii najlepszy film.
Świetnie poradziły sobie również: "Biedne istoty" (jedenaście nominacji) oraz "Czas krwawego księżyca" (dziesięć nominacji).
W najważniejszej kategorii - najlepszy film znalazły się: "American Fiction", "Anatomia upadku", "Barbie", "Przesilenie zimowe", "Czas krwawego księżyca", "Maestro", "Oppenheimer", "Poprzednie życie", "Biedne istoty" oraz "Strefa interesów".
Co ciekawe, po raz pierwszy w historii w tej kategorii znalazły się aż trzy filmy wyreżyserowane przez kobiety: "Anatomia upadku", "Barbie" i "Poprzednie życie". Aż siedem nominowanych tytułów jest koprodukowanych przez kobiety.
Oscary 2024. Debiutanci w kategoriach aktorskich
Połowa, a zatem dziesięć osób wskazanych w kategoriach aktorskich, otrzymało nominację po raz pierwszy. Są to: Emily Blunt, Danielle Brooks, Sterling K. Brown, Colman Domingo, America Ferrera, Lily Gladstone, Sandra Hüller, Cillian Murphy, Da'Vine Joy Randolph oraz Jeffrey Wright.
Trójka nominowanych - Robert De Niro, Jodie Foster oraz Emma Stone - jest już w posiadaniu co najmniej jednego Oscara za grę aktorską. Mało tego. Emmie Stone jako drugiej kobiecie w historii - po Frances McDormand za "Nomadland" (2020) - udało się otrzymać nominację za główną rolę kobiecą w produkowanym przez siebie filmie, który znalazł się również w gronie nominowanych w kategorii najlepszy film.
W kategorii reżyserskiej Martin Scorsese za "Czas krwawego księżyca" umocnił swoją pozycję rekordzisty. Ten 81-letni legendarny filmowiec jest najstarszym nominowanym w tej kategorii. Dzięki dziesiątej nominacji za reżyserię Scorsese plasuje się obecnie w tej kategorii na drugim miejscu za Williamem Wylerem, który w trakcie swojej kariery był nominowany aż 12-krotnie.
96. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się w nocy z 10 na 11 marca polskiego czasu. W tvn24.pl będziemy relacjonować galę na żywo.
Oscary 2024. Pełna lista nominacji
Najlepszy film
- "Amerykańska fikcja"
- "Anatomia upadku"
- "Barbie"
- "Przesilenie zimowe"
- "Czas krwawego księżyca"
- "Maestro"
- "Oppenheimer"
- "Poprzednie życie"
- "Biedne istoty"
- "Strefa interesów"
Najlepsza reżyseria
- Martin Scorsese - "Czas krwawego księżyca"
- Justine Triet - "Anatomia upadku"
- Yorgos Lanthimos - "Biedne istoty"
- Christopher Nolan - "Oppenheimer"
- Jonathan Glazer - "Strefa interesów”
Najlepsza aktorka w roli głównej
- Annette Bening - "Nyad"
- Lily Gladstone - "Czas krwawego księżyca"
- Sandra Hüller - "Anatomia upadku"
- Carey Mulligan - "Maestro"
- Emma Stone - "Biedne istoty"
Najlepszy aktor w roli głównej
- Bradley Cooper - "Maestro"
- Colman Domingo - "Rustin"
- Paul Giamatti - "Przesilenie zimowe"
- Cillian Murphy - "Oppenheimer"
- Jeffrey Wright - "Amerykańska fikcja"
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej
- Emily Blunt - "Oppenheimer"
- Danielle Brooks - "Kolor purpury"
- America Ferrera - "Barbie"
- Jodie Foster - "Nyad"
- Da'Vine Joy Randolph - "Przesilenie zimowe"
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej
- Sterling K. Brown - "Amerykańska fikcja"
- Robert De Niro - "Czas krwawego księżyca"
- Robert Downey Jr. - "Oppenheimer"
- Ryan Gosling - "Barbie"
- Mark Ruffalo - "Biedne istoty"
Najlepszy scenariusz adaptowany
- "Amerykańska fikcja" Cord Jefferson
- "Barbie" Greta Gerwig, Noah Baumbach
- "Oppenheimer Christopher Nolan
- "Biedne istoty" Tony McNamara
- "Strefa interesów" Jonathan Glazer
Najlepszy scenariusz oryginalny
- "Anatomia upadku" Justine Triet, Arthur Harari
- "Przesilenie zimowe" David Hemingson
- "Maestro" Bradley Cooper, Josh Singer
- "Obsesja" Samy Bruch, Alex Mechanik
- "Poprzednie życie" Celine Song
Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
- "Ja, kapitan" (Włochy)
- "Perfect Days" (Japonia)
- "Śnieżne bractwo" (Hiszpania)
- "Pokój nauczycielski" (Niemcy)
- "Strefa interesów" (Wielka Brytania)
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- "The After" Misan Harriman i Nicky Bentham
- "Invincible" Vincent René-Lortie i Samuel Caron
- "Knight of Fortune" Lasse Lyskjær Noer i Christian Norlyk
- "Red, White and Blue" Nazrin Choudhury i Sara McFarlane
- "The Wonderful Story of Henry Sugar" Wes Anderson i Steven Rales
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- "Letter to a Pig" - Tal Kantor i Amit R. Gicelter
- "Ninety-Five Senses" - Jerusha Hess i Jared Hess
- "Our Uniform" - Yegane Moghaddam
- "Pachyderme" - Stéphanie Clément i Marc Rius
- "War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko" - Dave Mullins i Brad Booker
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- "Chłopiec i czapla" - Hayao Miyazaki i Toshio Suzuki
- "Elemental" - Peter Sohn i Denise Ream
- "Nimona" - Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan i Julie Zackary
- "Pies i robot" - Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia Díaz
- "Spider-Man: Poprzez multiwersum" - Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller i Amy Pascal
Najlepszy film dokumentalny
- "Bobi Wine: Prezydent z getta" - Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
- "Wieczna pamięć"
- "Cztery córki" - Kaouther Ben Hania i Nadim Cheikhrouha
- "To Kill a Tiger" - Nisha Pahuja, Cornelia Principe i David Oppenheim
- "20 dni w Mariupolu" - Mstyslav Chernov, Michelle Mizner i Raney Aronson-Rath
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- "The ABCs of Book Banning" - Sheila Nevins i Trish Adlesic
- "The Barber of Little Rock" - John Hoffman i Christine Turner
- "Island in Between" - S. Leo Chiang i Jean Tsien
- "The Last Repair Shop" - Ben Proudfoot i Kris Bowers
- "Nai Nai & Wai Po" - Sean Wang i Sam Davis
Najlepsza muzyka do filmu
- "American Fiction" - Laura Karpman
- "Indiana Jones i artefakt przeznaczenia" - John Williams
- "Czas krwawego księżyca" - Robbie Robertson
- "Oppenheimer" - Ludwig Göransson
- "Biedne istoty" Jerskin Fendrix
Najlepsza piosenka
- "The Fire Inside" z filmu "Flamin' Hot: Smak sukcesu" (muzyka i tekst: Diane Warren)
- "I’m Just Ken" z filmu "Barbie" (muzyka i tekst: Mark Ronson i Andrew Wyatt)
- "It Never Went Away" z filmu "Jon Batiste: Amerykańska symfonia" (muzyka i tekst: Jon Batiste i Dan Wilson)
- "Wahzhazhe (A Song For My People)" z filmu "Czas krwawego księżyca" (muzyka i tekst: Scott George)
- "What Was I Made For?" z filmu "Barbie" (muzyka i tekst: Billie Eilish oraz Finneas O’Connell)
Najlepszy dźwięk
- "Twórca" Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- "Maestro" Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- "Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One" Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor
- "Oppenheimer" Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O’Connell
- "Strefa interesów" Tarn Willers i Johnnie Burn
Najlepsze zdjęcia
- "El Conde" - Edward Lachman
- "Czas krwawego księzyca" - Rodrigo Prieto
- "Maestro" - Matthew Libatique
- "Oppenheimer" - Hoyte van Hoytema
- "Biedne istoty" - Robbie Ryan
Najlepszy montaż
- "Anatomia upadku" - Laurent Sénéchal
- "Przesilenie zimowe" - Kevin Tent
- "Czas krwawego księżyca" - Thelma Schoonmaker
- "Oppenheimer" - Jennifer Lame
- "Biedne istoty" - Yorgos Mavropsaridis
Najlepsza scenografia
- "Barbie" - Sarah Greenwood, Katie Spencer
- "Czas krwawego księżyca" - Jack Fisk, Adam Willis
- "Napoleon" - Arthur Max, Elli Griff
- "Oppenheimer" - Ruth De Jong, Claire Kaufman
- "Biedne istoty" - James Price and Shona Heath, Zsuzsa Mihalek
Najlepsza charakteryzacja
- "Gołda" Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue
- "Maestro" Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell
- "Oppenheimer" Luisa Abel
- "Biedne istoty" Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston
- "Śnieżne bractwo" Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé
Najlepsze kostiumy
- "Barbie" - Jacqueline Durran
- "Czas krwawego księżyca" - Jacqueline West
- "Napoleon" - Janty Yates i Dave Crossman
- "Oppenheimer" - Ellen Mirojnick
- "Biedne istoty" - Holly Waddington
Najlepsze efekty wizualne
- "Twórca" Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould
- "Godzilla Minus One" - Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima
- "Strażnicy Galaktyki vol. 3" - Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek
- "Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One" Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould
- "Napoleon" - Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: UIP, WBD