76. Festiwal Filmowy w Cannes powoli przechodzi do historii. Złota Palma - najbardziej prestiżowe trofeum filmowe świata - trafiła do "Anatomie d'une chute" w reżyserii Justine Triet. To trzecia reżyserka w historii z tym wyróżnieniem.
76. Festiwal Filmowy w Cannes dobiega końca. Tegoroczna edycja zgromadziła na Lazurowym Wybrzeżu tłumy największych gwiazd współczesnego kina - nie tylko tych hollywoodzkich, ale także z najróżniejszych zakątków świata. Prowadzącą galę zamknięcia festiwalu jest włosko-francuska aktorka Chiara Mastroianni - prywatnie córka Catherine Deneuve i Marcella Mastroianniego.
Przez ostatnie 11 dni jury Konkursu Głównego obejrzało 21 filmów, które w tym roku walczą o Złotą Palmę - najbardziej prestiżowe wyróżnienie w świecie filmowym. Złota Palma - jako główna nagroda Konkursu Głównego - pojawiła się w 1955 roku, ale w latach 1964-74 została zastąpiona Grand Prix.
Główna nagroda canneńskiego Konkursu Głównego postrzegana jest jako filmowy odpowiednik Literackiej Nagrody Nobla. Przewodniczącym tegorocznego jury został szwedzki filmowej Ruben Östlund, którego dwa filmy zostały nagrodzone Złotą Palmą: "The Square" w 2017 roku oraz "W trójkącie" w 2022 roku.
Relacja odświeża się automatycznie
- 21:31
- 21:27
- 21:20
- 21:18
- 21:17
- 21:11
- 21:07
- 21:06
- 21:04
- 21:02
- 20:59
- 20:57
- 20:55
- 20:53
- 20:49
- 20:47
- 20:46
- 20:44
- 20:43
- 20:38
- 20:36
- 20:36
- 20:34
- 20:32
- 20:20
- 20:08
- 19:59
ZOBACZ TAKŻE: Ruben Östlund, dwukrotny zdobywca Złotej Palmy, w rozmowie z Tomaszem-Marcinem Wroną, tvn24.pl.
Obok Szweda, filmy oceniali: francuska reżyserka Julia Ducournau (zdobywczyni Złotej Palmy z 2021 roku), amerykański aktor i reżyser Paul Dano, amerykańska aktorka i reżyserka Brie Larson, francuski aktor Denis Menochet, zambijsko-walijska scenarzystka i reżyserka Rungano Nyoni, francusko-afgański reżyser i scenarzysta Atiq Rahimi, argentyński reżyser i scenarzysta Damian Szifron oraz marokańska reżyserka i aktorka Maryam Touzani.
Cannes 2023. Silna rywalizacja uznanych twórców i twórczyń
W ostatnich latach poziom Konkursu Głównego w Cannes robi ogromne wrażenie. Podobnie jest w tym roku za sprawą zdumiewających filmów wybitnych wizjonerów i wizjonerek, charakteryzujących się niezwykłym autorskim spojrzeniem na świat. Podobnie jest w tym roku. Skład jurorski miał okazję zobaczyć najnowsze filmy miedzy innymi: dwukrotnego zdobywcy Złotej Palmy - Kena Loacha, Wima Wendersa, Nuriego Bilge'a Ceylana, Nanniego Morettiego oraz Koreedy Hirokazu, którzy w przeszłości docenieni byli główną nagrodą w Cannes.
Ogromne zainteresowanie wzbudził pełnometrażowy debiut fabularny senegalsko-francuskiej filmowczyni Ramaty-Toulaye Sy "Banel & Adama". Zazwyczaj filmy debiutantów kwalifikowane są do sekcji konkursowej Un Certain Regard. Sy, która w poprzednich latach zwróciła na siebie filmami krótkimi, określana jest jako jedna z najciekawszych autorek kina afrykańskiego. Warto dodać, że Sy jest dopiero drugą czarnoskórą reżyserką - po Mati Diop w 2019 roku - której film znalazł się w wyścigu o Złotą Palmę.
Sy jest jednocześnie jedną z siedmiu reżyserek, których filmy znalazły się w Konkursie Głównym. Po raz pierwszy w historii tego wydarzenia, filmy autorstwa kobiet stanowią jedną trzecią konkursowych tytułów. Warto przypomnieć, że dotychczas jedynie dwa filmy wyreżyserowane przez kobiety, nagrodzone zostały Złotą Palmą. Były to: "Fortepian" Jane Campion (1993) raz "Titane" Julii Ducournau (2021). Natomiast w 1945 roku Grand Prix trafiła do "Czerwonych maków" w reżyserii Dunki Bodil Ipsen.
Cannes 2023. Faworyci
Jury Konkursu Głównego znalazło się przed naprawdę trudnym wyborem. W relacjach medialnych najbardziej opiniotwórczych tytułów branżowych, kilka tytułów pojawia się jako tegorocznych faworytów, do których być może trafią nagrody. Są to przede wszystkim: "Strefa interesów" Jonathana Glazera, "Anatomie d'une chute" Justine Triet, "Kuolleet lehdet" Akiego Kaurismäkiego oraz "La chimera" Alice Rohrwacher.
Wśród faworytów znalazły się także filmy legend: "Perfect Days" Wima Wendersa oraz "The Old Oak" Kena Loacha. Pozytywne recenzje otrzymał także "Asteroid City" Wesa Andersona, w których przeczytać możemy, że jeden z najważniejszych twórców amerykańskiego kina niezależnego w końcu ma szanse na uznanie i nagrody na Lazurowym Wybrzeżu.
Cannes 2023. Polskie akcenty
W tegorocznym wyścigu o Złotą Palmę udział bierze 21 tytułów. Wśród nich nie ma filmów wyreżyserowanych przez Polaków bądź Polki. Warto jednak zauważyć, że na tej liście znalazł się najnowszy film Jonathana Glazera "Strefa interesu", który jest luźną ekranizacją powieści Martina Amisa o tym samym tytule. To pierwszy pełnometrażowy film fabularny Glazera od 10 lat, czyli od słynnego "Pod skórą" ze Scarlett Johansson w roli głównej. Jest to koprodukcja amerykańsko-brytyjsko-polska, a w gronie producentów znaleźli się między innymi Ewa Puszczyńska, Bartek Rainski i Magdalena Malisz. Autorem zdjęć jest dwukrotnie nominowany do Oscara Łukasz Żal. Za kostiumy odpowiadała Małgorzata Karpiuk, a za scenografię - Joanna Kuś i Katarzyna Sikora.
Natomiast w "Il sol dell'avvenire" Nanniego Morettiego jedną z drugoplanowych ról zagrał Jerzy Stuhr.
W walce o Złotą Palmę w Konkursie Filmów Krótkometrażowych natomiast znalazł się polsko-ukraiński "As It Was" w reżyserii Damiana Kocura i Anastazji Soloniewicz. Polski twórca jest również autorem zdjęć oraz zmontował 15-minutową opowieść.
W prestiżowej sekcji równoległej do oficjalnego programu festiwalu - La Semaine de la Critique (Tydzień Krytyków) - w konkursie filmów krótkometrażowych znalazł się polski "Krokodyl" w reżyserii Dawida Bodzaka.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Festival de Cannes