BAFTA 2023. Charlotte Wells w tvn24.pl: zawsze pozostają wspomnienia, z którymi można pójść naprzód

Aktualizacja:
Źródło:
tvn24.pl
"Aftersun" reż. Charlotte Wells
"Aftersun" reż. Charlotte Wells
M2 Films
"Aftersun" reż. Charlotte WellsM2 Films

"Aftersun" chwycił za serca międzynarodową krytykę i stał się jednym z najważniejszych tytułów 2022 roku w światowym kinie. Jego twórczyni - szkocka filmowczyni Charlotte Wells - w niedzielny wieczór otrzymała nagrodę BAFTA w kategorii najlepszy brytyjski debiut. - Trudności związane ze zdrowiem psychicznym pokazywane są zazwyczaj w kontekście jakiegoś dramatu czy konfliktu, a to nie jest w moim stylu - powiedziała Wells w rozmowie z Tomaszem-Marcinem Wroną.

Charlotte Wells - szkocka filmowczyni, mieszkająca w Nowym Jorku - stała się jedną z najjaśniejszych gwiazd współczesnego kina niezależnego, odkąd zadebiutowała pełnometrażową fabułą "Aftersun". Światową premierę film miał w maju ubiegłego roku w ramach Tygodnia Krytyki - sekcji towarzyszącej Festiwalowi Filmowemu w Cannes. Wells doceniona została nagrodą French Touch Prize of the Jury. 

"Aftersun" Charlotte Wells

Z każdym miesiącem od premiery film stawał się coraz większym hitem sezonu nagród filmowych. "Aftersun" zdobył najwięcej nominacji (16), a następnie najwięcej nagród British Independent Film Awards (6), w tym w kategoriach: najlepszy niezależny film brytyjski, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia. Sama scenarzystka i reżyserka doceniona została dodatkowo Nagrodą Douglasa Hickoxa (najlepszy debiut reżyserski). Wells otrzymała również nagrodę Gotham za debiut reżyserski. Filmowczyni nominowana została do nagród BAFTA - najważniejszych wyróżnień brytyjskiego filmu. Ma szanse w kategoriach: najlepszy film brytyjski oraz najlepszy debiut brytyjskiej reżyserki, producentki lub scenarzystki. "Aftersun" uznany został za najlepszy film 2022 roku przez redakcję "The Guardian". Grający główną rolę Paul Mescal (który zachwycił świat w serialowym hicie "Normalni ludzie"), po raz pierwszy otrzymał nominację do nagród BAFTA i do Oscara.

Wells w scenariusz wplotła sporą część własnego bagażu emocjonalnego i tematycznie nawiązała do swojego debiutanckiego krótkiego metrażu "Tuesday" z 2015 roku, w którym również przyglądała się postaci młodego rodzica. Akcja filmu dzieje się w w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku na tureckiej riwierze. Tuż przed swoimi 31. urodzinami Calum przylatuje tu z 11-letnią córką Sophie. To z jej perspektywy poznajemy całą historię i razem z nią próbujemy zrozumieć kolejne wydarzenia. Oczywiście, "Aftersun" budzi wiele skojarzeń. "Debiutanci", "Spadkobiercy", "Był sobie chłopiec", "C'mon, C'mon" - to tylko niektóre z nich. Ale takiego spojrzenia na relację ojciec - córka (czy ogólniej ojciec - dziecko) nie było. Wells z ogromną delikatnością i rozwagą wyobrażenie Sophie o Calumie zderza z tym, kim mężczyzna jest w rzeczywistości. Trzydziestolatek stara się zapewnić córce wszystko co najlepsze, tworzyć wspólnie niezapomniane wspomnienia. Jednocześnie nie chce dać jej odczuć tego, że zmaga się z problemami finansowymi, brakiem pracy oraz stanami depresyjnymi po rozstaniu z jej matką. To, z jaką uważnością i uczciwością reżyserka zobrazowała człowieka w depresji, powinno trafić do filmowych podręczników.

PEŁNA RECENZJA "AFTERSUN"

"Aftersun" to kameralne, poruszające i niezmiernie ciepłe, chociaż jednocześnie smutne dzieło sztuki. Dzieło, w którym Szkotka kolejny raz zwróciła na siebie uwagę wrażliwością i wizjonerskim podejściem do uniwersalnego języka filmowego, w który tchnęła odrobinę świeżości.

Z Charlotte Wells rozmawiał Tomasz-Marcin Wrona, tvn24.pl.

Tomasz-Marcin Wrona, tvn24.pl: Czy można poradzić sobie ze stratą, z poczuciem straty?

Charlotte Wells: Chyba tak. Myślę jednak, że niekoniecznie potrzebne jest to, aby całkowicie z tą stratą sobie poradzić. W dużej mierze o tym jest film. Jest o tym, że trzeba się zmierzyć z żałobą i stratą, ale zawsze pozostają wspomnienia, z którymi można pójść naprzód. 

"Aftersun" nie jest filmem autobiograficznym, prawda?

Masz rację. Chociaż nie traktuję "Aftersun" jako filmu autobiograficznego, to uważam, że jest filmem osobistym i chciałabym, żeby tak był postrzegany. W jednej z pierwszych rozmów o "Aftersun", opisując mój stosunek do tego filmu, użyłam określenia, że jest to opowieść "emocjonalnie autobiograficzna", co później zostało zupełnie inaczej zinterpretowane. A chodziło mi tylko o to, że film sam w sobie jest wyrazem żałoby i miłości. Jednocześnie ta właśnie część jest najbliższa moim osobistym doświadczeniom. 

Czy tobie jako artystce proces tworzenia tej historii przyniósł ulgę?

To chyba wydarzyło się przed samym procesem filmowym. Myślę, że czas pisania scenariusza, a nawet gdy powstawał pierwszy szkic tej historii, był tym momentem, w którym nawet jeśli nie poczułam ulgi, to zmierzyłam się z częścią mojej przeszłości, z którą prawdopodobnie nie mierzyłam się wcześniej. Wtedy też pojawiły się pytania o przeszłość, których wcześniej nie chciałam sobie stawiać. 

Próbowałam odpowiedzieć na pytania, a nawet zaczęłam po prostu stawiać pytania, z którymi wcześniej nie chciałam się zmierzyć. To wszystko wydarzyło się w trakcie pisania szkicu scenariusza. Następnie zaczęłam korzystać z tych doświadczeń na potrzeby historii, którą chciałam opowiedzieć. Na ich podstawie budowałam narrację, bohaterów i wspomnienia Sophie. 

Charlotte Wells w tvn24.pl: "Aftersun" nie jest filmem autobiograficznym
Charlotte Wells w tvn24.pl: "Aftersun" nie jest filmem autobiograficznymtvn24.pl

Jak bardzo zmieniłaś oryginalny pomysł od pierwszych szkiców do tego, co ostatecznie widzimy w filmie?

Scenariusz dość konsekwentnie zmieniał się zanim weszliśmy na plan zdjęciowy, co jednak nie wpływało na trzon tej opowieści. Nakręciliśmy zdecydowaną większość tego, co zawierała wersja scenariusza, z która weszliśmy na plan (uśmiech). Zrealizowanie wszystkich scen i ujęć przewidzianych w tekście jest raczej niewykonalne. 

Dlaczego?

Między innymi przez to, że produkcja sama w sobie bywa chaotyczna i nie wszystko da się przewidzieć. Nie mogliśmy sobie pozwolić na dodatkowe dni zdjęciowe. Największe zmiany w "Aftersun" pojawiły się nie tyle na planie, co w trakcie montażu, kiedy z Blairem McClendonem (montażystą - red.) skupiliśmy się na tym, co najbardziej istotne. Pierwsza wersja materiału miała ponad 150 minut, czyli była bardzo długa. Producent powiedział, że nie pozwoli nam na ponad dwugodzinną wersję (śmiech). Było w tym dużo racji, z myślą o tym, żeby powstał jak najlepszy film. Ogromną zasługą Blaira jest to, że znalazł sposób, by połączyć poszczególne sceny dialogami, których nie widać, czy muzyką. Dzięki temu nie prowadzimy widza w sposób linearny, chronologiczny z punktu A do punktu B. Udało się nam zachować liryczny wymiar filmu. 

Ostatnio usłyszałam od twórcy filmów dokumentalnych, że można uzyskać w trakcie montażu, za pomocą zapisanych w scenariuszu dialogów, wrażenie przenikania się całej struktury. Myślę, że mało kto jest w stanie powiedzieć, jak długo trwały te wczasy w Turcji, co wydarzyło się w konkretnym dniu. Sądzę, że to było moje największe i najistotniejsze odkrycie przy tym filmie. 

Co masz na myśli?

W trakcie montowania udało się nam znaleźć sposób na to, żeby stworzyć film, który sprawia wrażenie wspomnienia. A o to właśnie mi chodziło. W innym przypadku "Aftersun" sprowadzałby się do jednowymiarowej historii relacji między ojcem a córką, z użyciem zdjęć nagranych amatorską kamerą w formacie MiniDV. 

"Aftersun" reż. Charlotte WellsM2 Films

Powiedziałaś kiedyś, że "żałoba nie istnieje bez radości, a radość jest czymś, co pamięta się najbardziej". Mogłabyś to rozwinąć?

Jest to film o ludziach, którzy wzajemnie się kochali. Strata staje się tym głębsza w zależności od tego, co bądź kogo się utraciło. W tym przypadku Sophie straciła razem z ojcem cały świat, miłość, która ich łączyła, to, jak się ze sobą czuli. Myśląc o relacjach i tych bohaterach, często z tyłu głowy miałam to, że nawzajem dawali sobie coś unikatowego. A tak przecież jest w każdej istotnej relacji: każda ze stron wnosi coś, czego nie dają inni. W "Aftersun" Calum i Sophie uzupełniają się na wiele sposobów, dając z siebie to, co najlepsze. Szczególnie Calum, który z perspektywy Sophie starał się stworzyć dla niej bezpieczną i pełną miłości atmosferę. 

Bardzo zależało mi na uchwyceniu radości, która towarzyszyła im w czasie wspólnych wakacji. Jednak trudnością było wyważenie tej radości, żeby nie sprowadzić tej opowieści do pocztówkowego obrazka wspaniałych wakacji dwójki osób. Istotne było to, żeby w odpowiednim momencie uświadomić widzów, w jakim kierunku zmierza ta historia, z czym mierzy się Calum, a w zasadzie, co ukrywa przed córką. Te dwie różne perspektywy tłumaczą, co zagraża miłości, bliskości, jaka ich łączy. 

Charlotte Wells w tvn24.pl: strata jest tym głębsza, w zależności od tego, co lub kogo się straciło
Charlotte Wells w tvn24.pl: strata jest tym głębsza, w zależności od tego, co lub kogo się straciłotvn24.pl

Zachwycające jest to, że we współpracy z Paulem Mescalem udało ci się stworzyć bardzo szczery i uczciwy portret osoby w depresji. Bardzo rzadki, jeśli chodzi o kinematografię. Taki był twój zamiar?

Bardzo doceniam to, że to dostrzegłeś, ponieważ bardzo skrupulatnie nad tym portretem pracowałam. Chciałam uniknąć wszelkiego rodzaju banałów i truizmów. Trudności związane ze zdrowiem psychicznym pokazywane są zazwyczaj w kontekście jakiegoś dramatu czy konfliktu, co nie jest w moim stylu. Podeszłam do tematu z większą subtelnością, Calum jest na wiele sposobów stabilny, potrafi wziąć się w garść. Natomiast musiałam wykazać się pewnego rodzaju zrozumieniem, że sam Calum nie był w stanie w pełni pojąć tego, co się złego się z nim dzieje. Jest zresztą taki moment, w którym czuje się przytłoczony pogłębiającą się w nim desperacją. 

Natomiast wspomnienia i przemyślenia Sophii nie mogły w pełni odwoływać się do tego, co przeżywał jej ojciec. Gdy z Gregorym Oke - autorem zdjęć - przygotowaliśmy projekt, w jaki sposób nakręcić ten film, zdecydował, że sceny, w których Calum jest sam ze sobą, kręcone będą z nieco większego dystansu niż pozostałe fragmenty filmu. Poza tym w atmosferze tych zdjęć jest coś abstrakcyjnego, przez co łatwo zrozumieć, o czym jest film. To dla mnie bardzo ważne, że część widowni - podobnie jak ty - zwraca uwagę na autentyczność, z jaką udało się nam pokazać depresję.

 A na co kładłaś większy nacisk: na emocje czy konkretne elementy fabuły?

Chyba znasz odpowiedź na to pytanie (śmiech). Oczywiście są to emocje. W filmie interesuje mnie przede wszystkim jego ładunek emocjonalny. To w tym, że film jest formą ekspresji, widzę dla siebie największy potencjał. Bardzo często wiąże się to z tym, że trzeba poświęcić niektóre elementy fabuły, czy tego, jak prowadzi się narrację. W efekcie jest to trudny spacer po bardzo cienkiej, subtelnej linii i bardzo łatwo można pokusić się na zły kierunek, przez co można się odciąć od części widowni. 

Jeśli o mnie chodzi, nie boję się tego, że mogę stracić część widowni. Czuję, że czasem trzeba się poświęcić i stworzyć coś znaczącego, głębszego, dla tych widzów, którzy doświadczyli czegoś podobnego do tego, co widzą na ekranie. Stając przed wyborem, czy zrobić coś, co trafi do szerszej widowni, czy coś głębszego, bardziej znaczącego, zawsze pójdę tą drugą ścieżką, aby znaleźć silniejszą więź z tymi, którzy odnajdują swoje doświadczenia w danym filmie. 

W przypadku "Aftersun" wcale nie chodzi o tych, którzy jako dzieci stracili ojca, czy o tych, których rodzice się rozeszli, czy o tych, którzy przeżyli coś, co akurat zobaczyli na ekranie. Na wiele sposobów przekonałam się, że ten film dociera do znacznie szerszej grupy osób, niż mogłam się spodziewać. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że to prosta historia dwóch osób, które ruszają na wspólne wakacje, okazuje się, że w ich hotelu trwa remont i lądują gdzieś indziej. Ale to nie o tym. Film jest o tym momencie życia bohaterów, kiedy spędzają wspólnie czas, o obserwacjach Sophie na temat świata, odkrywaniu własnego miejsca. Sama najbardziej lubię tego typu filmy. Dlatego też na tych elementach skupiam się w czasie pisania i czuję się wówczas komfortowo. 

Jest coś szczególnego w "Aftersun", co lubisz najbardziej?

W samym filmie? (chwila zastanowienia) To naprawdę ciężkie pytanie. Z trudem oglądam "Aftersun", ponieważ za każdym razem na nowo przeżywam wszystko to, czego w nim nie widać, to, co działo się na planie poza kadrem. Wyłapuję każdy moment, w którym Frankie (Corio, odtwórczyni roli Sophie - red.) staje się Sophie, a kiedy pozostaje sobą - czego widownia nie jest w stanie zobaczyć. Jej różne wyjątkowe reakcje i zachowania, które na planie były niesamowicie przyjemnymi niespodziankami. 

Jest taka scena, kiedy Calum podpina swoją kamerę do telewizora i opowiada o swoich jedenastych urodzinach. Ta scena została w perfekcyjny sposób przeniesiona z tekstu. Myślę, że to najlepiej zrealizowana scena w całym filmie. 

Dlaczego? 

Wydaje mi się, że autorowi zdjęć, scenografowi oraz aktorom udało się wyciągnąć znacznie więcej niż było to na papierze. Dzięki nim wyszło o wiele lepiej niż mogłabym sobie to wyobrazić. 

Charlotte Wells w tvn24.pl: czuję, że jako filmowczyni mogę być lepsza
Charlotte Wells w tvn24.pl: czuję, że jako filmowczyni mogę być lepszatvn24.pl

Domyślam się, że nie marzyłaś o lepszym debiucie fabularnym niż sukces "Aftersun". Wydaje mi się, że razem z tym sukcesem praca nad drugą fabułą staje się większym wyzwaniem. Czujesz tę presję?

miech) Oczywiście, skłamałabym, mówiąc, że jej nie czuję. Ale staram się nie dać jej przytłoczyć. Jeśli popatrzeć tylko na to, jak krytycy pochlebnie przyjęli "Aftersun", będzie ciężko utrzymać ten poziom. Ale to dobrze. Czuję, że jako filmowczyni mogę zrobić jeszcze wiele rzeczy, mogę być jeszcze lepsza. Skupiam się na tym, żeby nadal się rozwijać, podejmować ryzyko i być w stanie sukcesywnie wyrażać swoje myśli przy pisaniu scenariusza, a następnie we właściwy sposób przenieść to na ekran.

Jeśli będę miała szansę, żeby kręcić kolejne filmy, na to wszystko będę zwracać szczególną uwagę. Natomiast bardzo trudno przewidzieć i kontrolować reakcje publiczności na konkretny film. "Aftersun" spotkał się z unikatowym przyjęciem, ponieważ oddziaływał na widzów w sposób szczególny. To cudowne, gdy w trakcie kariery filmowca zdarzy się taki moment. Pytanie tylko, czy to dobrze, że przytrafiło mi się to przy pierwszym filmie. (śmiech). Sama nie wiem, chyba nie. Może byłoby lepiej, gdyby wydarzyło się to nieco później. Nic nie mogę już z tym zrobić. Tak serio: nie mogę narzekać na to, jak przyjęto "Aftersun". 

Postaram się nie dopuszczać do głowy żadnej presji, ponieważ może jedynie mi szkodzić. Nad czymkolwiek będę pracować w przyszłości, będzie to zakotwiczone w tym, że przy pisaniu muszę mieć świadomość, że sięgam po coś osobistego, odzwierciedlam to, w jaki sposób widzę świat. Ostatecznie to, czego potrzeba do nakręcenia filmu, to jakiś znaczący okres w życiu. I mam nadzieję, że zostanie to docenione przy kolejnych moich filmach.

Mam nadzieję, że nie będziemy czekać pięciu lat na kolejny twój film. Tyle minęło między twoim ostatnim krótkim metrażem i "Aftersun". 

(śmiech) Niczego nie mogę ci obiecać. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ CYKL "WYBÓR WRONY": RECENZJE, PRZEGLĄDY, ZESTAWIENIA, REKOMENDACJE

"Aftersun" reż. Charlotte WellsM2 Films

Autorka/Autor:Tomasz-Marcin Wrona

Źródło: tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: M2 Films

Tagi:
Raporty:
Pozostałe wiadomości

Publicznie wszyscy mówią, że to jest świetna decyzja, ale już nieoficjalnie jest na razie wyczekiwanie - mówiła dziennikarka "Faktów" TVN Arleta Zalewska o reakcji polityków PiS na kandydaturę Karola Nawrockiego na prezydenta. - "Bez szału, ale do ukształtowania" - to jedna wiadomość od znanego polityka. "Mogło być lepiej, ale i mogło być gorzej" - to drugi SMS - cytowała Zalewska w programie "W kuluarach".

"Bez szału, ale do ukształtowania". Co w kuluarach mówi się o Nawrockim

"Bez szału, ale do ukształtowania". Co w kuluarach mówi się o Nawrockim

Źródło:
TVN24

Rosyjski samolot pasażerski zapalił się po wylądowaniu na lotnisku w Antalyi w Turcji. Wszystkich 89 pasażerów i 6 członków załogi zostało bezpiecznie ewakuowanych.

Rosyjski samolot pasażerski zapalił się na lotnisku w Antalyi

Rosyjski samolot pasażerski zapalił się na lotnisku w Antalyi

Źródło:
Reuters

"Każdy z rywali jest poważnym wyzwaniem, kto zlekceważy konkurentów - przegra wybory. W takich wyścigach nie ma pewniaków. Coś o tym wiemy" - napisał Donald Tusk. Wpis premiera został zamieszczony po ogłoszeniu, że kandydatem PiS na prezydenta będzie Karol Nawrocki.

PiS odsłoniło karty. Donald Tusk komentuje i przestrzega

PiS odsłoniło karty. Donald Tusk komentuje i przestrzega

Źródło:
TVN24, PAP

Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej, został kandydatem Prawa i Sprawiedliwości w przyszłorocznych wyborach prezydenckich. W swoim przemówieniu w trakcie konwencji w Krakowie odniósł się między innymi do kwestii bezpieczeństwa, gospodarki czy rządów prawa. Oto najważniejsze punkty jego wystąpienia.

"Pierwsza obietnica", podatki i "wielkie projekty". Kluczowe momenty przemówienia Nawrockiego

"Pierwsza obietnica", podatki i "wielkie projekty". Kluczowe momenty przemówienia Nawrockiego

Źródło:
TVN24, PAP

Karol Nawrocki - prezes Instytutu Pamięci Narodowej, były bokser i piłkarz, a z wykształcenia historyk - będzie kandydatem Prawa i Sprawiedliwości w przyszłorocznych wyborach prezydenckich. Oto, co wiemy o 41-letnim kandydacie.

Karol Nawrocki z poparciem PiS. Kim jest 41-letni prezes IPN?

Karol Nawrocki z poparciem PiS. Kim jest 41-letni prezes IPN?

Źródło:
tvn24.pl

Na stacji benzynowej przy ulicy Radzymińskiej w Warszawie jeden z samochodów uderzył w dystrybutor gazu, który zaczął się intensywnie wydobywać. Łącznie w wypadku uczestniczyło pięć samochodów. Jak przekazał młodszy brygadier Artur Kamiński z warszawskiej PSP, dwie osoby zostały poszkodowane. Strażacy ewakuowali ludzi przebywających na stacji oraz w pobliskiej restauracji, a także odcięli gaz i prąd.

Wypadek na stacji benzynowej. "Było bardzo duże zagrożenie wybuchu"

Wypadek na stacji benzynowej. "Było bardzo duże zagrożenie wybuchu"

Źródło:
TVN24

IMGW przestrzega przed zagrożeniami pogodowymi. Nadchodzące dni przyniosą nam powrót silnego wiatru, a miejscami będą snuły się gęste mgły. Sprawdź, gdzie będzie niebezpiecznie.

Prognoza zagrożeń IMGW. Na horyzoncie mgła i silny wiatr

Prognoza zagrożeń IMGW. Na horyzoncie mgła i silny wiatr

Aktualizacja:
Źródło:
IMGW

Policjanci zatrzymali dwuosobową załogę prywatnego pogotowia, która próbowała wwieźć na mecz materiały pirotechniczne. Jechali na stadion karetką na sygnale. Grozi im do pięciu lat więzienia. Jak poinformował Robert Szumiata z Komendy Stołecznej Policji, kierowcą był student medycyny bez uprawnień do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych.

Karetką na sygnale próbowali wwieźć na mecz materiały pirotechniczne

Karetką na sygnale próbowali wwieźć na mecz materiały pirotechniczne

Źródło:
Policja Warszawa

Początek tygodnia przyniesie nam sporą zmianę w pogodzie. Na termometrach pojawią się znacznie wyższe wartości niż te obserwowane od kilku dni. Co będzie źródłem tej anomalii? Synoptyk tvnmeteo.pl Tomasz Wakszyński przeanalizował prognozy sytuacji barycznej, która może przynieść nam nawet 10 stopni więcej niż zazwyczaj o tej porze roku.

Ogromna anomalia temperatury w Polsce. Co wydarzy się w poniedziałek

Ogromna anomalia temperatury w Polsce. Co wydarzy się w poniedziałek

Źródło:
tvnmeteo.pl

Ulewny deszcz i grad nawiedził w piątek stolicę Madagaskaru. Warunki pogodowe zaskoczyły mieszkańców Antananarywy - do opadów doszło w suchym okresie, na długo przed początkiem pory deszczowej. Zjawisko miało dość nietypowe wyjaśnienie.

Sztucznie wywołali deszcz, zalało stolicę

Sztucznie wywołali deszcz, zalało stolicę

Źródło:
PAP, Madagascar-Tribune.com

Samochód z trzema osobami w środku przebił barierkę na moście i wpadł do wody. Patrol policji, który przejeżdżał obok, wyciągnął auto na brzeg. W aucie znajdował się kierowca, pasażer i dwuletnia dziewczynka. Dziecko zostało przewiezione do szpitala.

Przejeżdżali przez most, zauważyli auto w rzece. W samochodzie kierowca, pasażer i mała dziewczynka

Przejeżdżali przez most, zauważyli auto w rzece. W samochodzie kierowca, pasażer i mała dziewczynka

Źródło:
tvn24.pl

We wpisie Instytutu Pamięci Narodowej - zdaniem europosła Krzysztofa Brejzy - zamieszczono wpis o charakterze "czysto partyjnej i politycznej agitacji na rzecz jednego z kandydatów na prezydenta". Post pojawił się niespełna dwie godziny po ogłoszeniu Karola Nawrockiego na prezydenta PiS. W związku z tym Brejza zwrócił się do IPN z "pilną interwencją".

Wpis o Karolu Nawrockim na profilu IPN. "Pilna interwencja" Krzysztofa Brejzy

Wpis o Karolu Nawrockim na profilu IPN. "Pilna interwencja" Krzysztofa Brejzy

Źródło:
tvn24.pl

Karol Nawrocki ma swój dorobek, ale nie jest związany z partyjną nawalanką - tak o kandydacie PiS-u na prezydenta mówił w "Faktach po Faktach" w TVN24 poseł tej partii Janusz Cieszyński. Europoseł Koalicji Obywatelskiej Andrzej Halicki, odnosząc się do przemówienia kandydata, spuentował to słowami - "Co miałem do powiedzenia, przeczytałem. Tekst napisał prezes Kaczyński. Dziękuję za to, że mnie wybrał".

"Przemówienie określiłbym puentą: Co miałem do powiedzenia, przeczytałem. Tekst napisał prezes"

"Przemówienie określiłbym puentą: Co miałem do powiedzenia, przeczytałem. Tekst napisał prezes"

Źródło:
TVN24
"Tu jest taka rurka, a tu dziurka". Marek Raczkowski chciał sprzedać nerkę, by ratować pęcherz

"Tu jest taka rurka, a tu dziurka". Marek Raczkowski chciał sprzedać nerkę, by ratować pęcherz

Źródło:
tvn24.pl
Premium

Ogromne stado żubrów przebiegło przez drogę w okolicach Szudziałowa w województwie podlaskim. Materiał otrzymaliśmy na Kontakt24. Na nagraniu widać grupę zwierząt w różnym wieku, od młodych osobników po majestatyczne, dojrzałe zwierzaki.

Stado żubrów zatrzymało ruch

Stado żubrów zatrzymało ruch

Źródło:
Kontakt24, tvnmeteo.pl, bia24.pl

Sztab generalny armii ukraińskiej poinformował o ataku na stację radarową przeciwlotniczego systemu rakietowego S-400 w obwodzie kurskim w Rosji. Według ekspertów wojskowych w Kijowie, zaatakowany sprzęt "terroryzował" przygraniczne tereny Ukrainy, ponieważ był wykorzystywany do ostrzałów celów na ziemi.

System, który "terroryzował" przygraniczne regiony. Atak na S-400 w obwodzie kurskim

System, który "terroryzował" przygraniczne regiony. Atak na S-400 w obwodzie kurskim

Źródło:
NV, tvn24.pl

Najpierw zapowiedzieli zwolnienie 5,5 tysiąca osób, a teraz tną pensje dla 10 tysięcy pracowników. Tak Bosch próbuje znaleźć pieniądze w obliczu dużej konkurencji z Chin.

Zwolnienia to za mało. Obetną także pensje

Zwolnienia to za mało. Obetną także pensje

Źródło:
Reuters

Komenda Stołeczna Policji poinformowała, że policjant, który postrzelił swojego kolegę podczas interwencji na ulicy Inżynierskiej w Warszawie, pełnił służbę od ponad roku. W związku ze śmiercią funkcjonariusza prokuratura wszczęła śledztwo. Według ustaleń dziennikarza tvn24.pl, policjant, który strzelał, był bardzo dobrze oceniany przez przełożonych.

Policjant, który oddał śmiertelny strzał, pełnił służbę od ponad roku. "Powstrzymajmy się od wyroków"

Policjant, który oddał śmiertelny strzał, pełnił służbę od ponad roku. "Powstrzymajmy się od wyroków"

Źródło:
tvnwarszawa.pl, PAP
Ziemia podnosi się tu o 2 centymetry miesięcznie. Przygotowują się na najgorsze

Ziemia podnosi się tu o 2 centymetry miesięcznie. Przygotowują się na najgorsze

Źródło:
tvn24.pl
Premium

Do tragicznego wypadku trzech aut doszło w Przyłubiu (woj. kujawsko-pomorskie). Dwie osoby zginęły na miejscu, trzy trafiły do szpitala.

Łódź spadła z przyczepy i uderzyła w jadący samochód. Dwie osoby zginęły

Łódź spadła z przyczepy i uderzyła w jadący samochód. Dwie osoby zginęły

Źródło:
tvn24.pl

Mija 30 lat od tragicznego pożaru w hali Stoczni Gdańskiej. Zginęło wtedy siedem osób. To było podpalenie, jednak do dziś nie wiadomo, kto za nie odpowiada. Gdy po koncercie w hali pojawił się ogień, widzowie na początku myśleli, że to efekty świetlne.

Mija 30 lat od tragedii w Stoczni Gdańskiej. "Myśmy byli przekonani, że nas spali żywcem"

Źródło:
Fakty TVN

Stała, cotygodniowa rehabilitacja i perspektywa jeszcze co najmniej siedmiu operacji. Do tego specjalne ubranie, dzięki któremu życie z potężnymi bliznami jest życiem bez bólu. Po koszmarnym wypadku 9-letni Olek ma tylko jedno marzenie: chce wyzdrowieć. Można mu w tym pomóc.

Ma zniszczone dłonie, ramiona, plecy i klatkę piersiową. 9-letni Olek potrzebuje pomocy

Ma zniszczone dłonie, ramiona, plecy i klatkę piersiową. 9-letni Olek potrzebuje pomocy

Źródło:
Fakty TVN

Centymetr kwadratowy - tyle zostało wymierającego w Polsce gatunku mchu na torfowisku na Lubelszczyźnie. Samorządowcy wciąż wydają zgody na eksploatację torfu, nieraz mimo sprzeciwów regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, bo wartość torfowisk w kontekście zmian klimatycznych i zapobieganiu powodziom jest nie do przecenienia. W Starym Stręczynie sprawą zajmuje się już prokuratura.

Wymierający gatunek zniszczony, cenne torfowisko wyeksploatowane. Sprawę bada prokuratura

Wymierający gatunek zniszczony, cenne torfowisko wyeksploatowane. Sprawę bada prokuratura

Źródło:
tvn24.pl

890 błędów, z czego ponad 200 o charakterze krytycznym zawierała dokumentacja projektowa rozbudowy szpitala we Włocławku. W efekcie dwa nowe budynki, które miały być gotowe w 2023 roku do teraz znajdują się w stanie surowym i nie zostaną oddane do użytku wcześniej niż za trzy lata. A cała inwestycja zamiast planowanych 155 milionów będzie kosztować ponad 400 milionów złotych.

Czekają na nowy szpital, NIK zawiadamia CBA. "208 błędów krytycznych"

Czekają na nowy szpital, NIK zawiadamia CBA. "208 błędów krytycznych"

Źródło:
tvn24.pl