Prezydent Andrzej Duda podczas wizyty na budowie tunelu na zakopiance zapowiedział, że zostanie on otwarty za kilkanaście dni. Inwestycja realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest w znacznym stopniu dofinansowana ze środków unijnych.
Całkowita wartość projektu to ponad 2,4 mld zł. Pula środków europejskich przyznana na jego dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł. Inwestycja jest realizowana ramach projektu Budowa drogi ekspresowej S7 odc. Lubień – Rabka.
Jak podkreślił w środę Duda, "właśnie następuje epokowa zmiana". - Ze wzruszeniem przeszedłem te dwa kilometry 58 metrów tunelu między Naprawą a Skomielną Białą - powiedział prezydent podczas wizyty na budowie tunelu na "zakopiance".
Czytaj też: Pytania o zagrożone środki unijne. Prezydent: Liczę na to, że polityka w Unii Europejskiej będzie uczciwa
"Niezwykle ważny moment"
Jak dodał, proces drążenia tunelu odbywał się z wieloma przeszkodami: "i gospodarczymi i problemami politycznymi, bo w międzyczasie wybuchła wojna na Ukrainie i pandemia koronawirusa dotknęła inwestycję, i wreszcie problemy geologiczne".
- Ten tunel, można powiedzieć, praktycznie jest już gotowy. Dosłownie za kilkanaście dni zostanie otworzony, uruchomiony, otwarty dla wszystkich kierowców. To jest niezwykle ważny moment, epokowa zmiana - powiedział Andrzej Duda.
Prezydent podkreślił, że "Polska się rozbudowuje, realizuje nowoczesne inwestycje". Dodał, że liczy na to, iż w niedługim czasie zostanie otwarty kolejny fragment powstającej trasy S7 z Rdzawki do Nowego Targu. Andrzej Duda dodał, że tunel na "zakopiance" to bardzo ważna inwestycja dla lokalnej społeczności oraz turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry. Przypomniał, że podobne inwestycje powstają bądź powstały na trasie S3, na Via Carpatii czy w Świnoujściu.
Inwestycja za niemal miliard złotych
Obecnie wykonywane są ostatnie prace wykończeniowe i testy urządzeń w tunelu w ciągu zakopianki. Prace w samym tunelu o długości 2058 m, wydrążonym w górze Luboń Mały na odcinku Naprawa - Skomielna Biała, zostały już zakończone. Nawierzchnia na dojazdach do portali tunelu jest gotowa, prowadzone są jeszcze prace w pasach rozdziału jezdni i drogach serwisowych obsługujących tereny przyległe do trasy ekspresowej.
Budowla czeka jeszcze na odbiory techniczne i budowlane.
Dwukomorowy tunel w ciągu zakopianki o długości ponad dwóch kilometrów powstał w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. Koszt całej inwestycji to niemal miliard złotych. Inwestycję wykonuje włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.
Źródło: PAP