Planowana inwestycja – łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów "Bielany" i "Tyniec" – miałaby powstać w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych - wskazały władze Krakowa.
Władze Krakowa zaapelowały do ministra infrastruktury o ponowną analizę proponowanych założeń dotyczących rozbudowy krakowskiego odcinka autostrady A4 o trzeci pas ruchu, które zakładają również wariant budowy nowego fragmentu trasy przebiegającego w sąsiedztwie opactwa benedyktynów w Tyńcu.
Jak podkreślono w przedstawionym w środę stanowisku, reakcja władz Krakowa ma na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo i historycznie.
Trasa miałaby przebiegać przez Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy
Władze miasta wskazały, że planowana inwestycja – łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów "Bielany" i "Tyniec" – według prezentowanych koncepcji przebiegać miałaby w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych.
"Biorąc pod uwagę znaczenie autostrady A4 dla miejskiego układu drogowego (stanowi ona fragment IV obwodnicy Krakowa), w opinii miasta należy przeanalizować wykonanie oddzielnych jezdni dla ruchu tranzytowego i miejskiego. Pozwoli to na zmniejszenie przeplatania ruchu na jezdniach głównych, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz efektywności projektowanego układu" - zaznaczono.
Przepustowość autostrady kontra potrzeby rekreacyjne krakowian
Zgodnie ze stanowiskiem miasta, które zostało przekazane GDDKiA, w zakresie prac zmierzających do budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice, w dokumentacji brakuje wskazania przyszłego połączenia autostrady A4 z drogą ekspresową S7 w wariancie zachodnim, tj. rozpoczynającym się na węźle "Bielany".
Władze Krakowa zaznaczyły, że o ile zrozumiała jest konieczność zwiększenia przepustowości projektowanego odcinka autostrady, to najpierw należy wziąć pod uwagę potrzeby krakowian. "Tereny proponowane pod inwestycję stanowią obecnie istotne zaplecze rekreacyjne i przyrodnicze Krakowa" - wskazały.
Przekroczenie Wisły wiązałoby się z wyburzaniem
Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej, cytowany w komunikacie, zaznaczył, że magistrat nie wyraża zgody na przekroczenie rzeki Wisły przez nową trasę po wschodniej stronie stopnia wodnego "Kościuszko".
"Takie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością wyburzenia co najmniej kilkudziesięciu budynków mieszkalnych, ingerencją w uroczysko 'Celiny' oraz kolizjami z: torem kajakowym, drogą wojewódzką nr 780, planowanym nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774. Takie warianty rozbudowy A4 nie są akceptowalne" - wskazał Kulig.
Jakie są cele i plany drogowców
W październiku 2022 roku GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Umowę zawarto z firmą Ivia za ponad 7 mln zł. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu czterech lat.
Zamówienie obejmuje przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy odcinka autostrady A4 o trzeci pas ruchu.
W ramach dokumentacji opracowane musi zostać minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych drogi obejmujących: poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowę drugiej jezdni, dobudowę obustronną pasów ruchu, dobudowę jednostronną pasów ruchu, odcinkowo nowy przebieg drogi.
Zadaniem wykonawcy będzie także przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie GDDKiA trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych. Przygotowana analiza ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji.
Według GDDKiA podstawowym celem rozbudowy południowej autostradowej obwodnicy Krakowa o trzeci pas ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej.
Planowana inwestycja obejmuje poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów, a także rozbudowę węzłów autostradowych Kraków Balice i Kraków Skawina. Ze względu na brak rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa dla istniejących obiektów inżynierskich zaplanowano budowę nowych obiektów wraz z rozbiórką już istniejących. Ponadto - jak tłumaczyła GDDKiA - w przypadku stopnia wodnego "Kościuszko" na Wiśle, po którym obecnie przebiega droga, konieczna jest budowa nowego mostu drogowego w sąsiedztwie, bo obiekt ten nie należy do zarządcy dróg. Realizację całej inwestycji przewidziano na lata 2027-2029.
Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, najstarszy krakowski fragment autostrady A4 na odcinku węzeł Balice - ulica Kąpielowa o długości 17 km (budowany w latach 1986-1995) ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Odcinek ten równocześnie jest najbardziej obciążonym ruchem fragmentem tej trasy w woj. małopolskim. Według ostatniego pomiaru średnioroczny ruch dobowy w zależności od odcinka wynosi od 71,4 tys. pojazdów na dobę do prawie 85 tys. pojazdów na dobę.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: śląska policja