Po kilku latach prac remontowych, z dwuletniem opóźnieniem otworzono nowy Dworzec Główny w Krakowie. Inwestycja miała powstać na Euro 2012.
Nowy dworzec jest połączony z przystankami podziemnego tramwaju oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej.
Po remoncie linii kolejowej specjalnie pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków Airport.
Kompleks pod i nad ziemią
Kompleks ma cztery poziomy – dwóch nad i dwa pod ziemią. Pasażerowie mogą korzystać z 25 wyjść na pięć peronów, w tym 10 wind i 15 ciągów schodów ruchomych. Obiekt jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, znajdują się w nim oznakowania dla osób niewidomych.
Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. trzy poczekalnie, 28 kas biletowych, punkty informacyjne, skrytki bagażowe oraz 50 punktów usługowych: sklepów, restauracji i kawiarni.
Stare miejsce, nowy adres
Nowy dworzec to też nowy adres - Pawia 5a. Choć sama lokalizacja niewiele się zmieniła, wejście do starego budynku znajdowało się od strony placu Jana Nowaka Jeziorańskiego. Teraz najbardziej dogodne dojście do podziemnego obiektu znajduje się od strony Galerii Krakowskiej. Drugie główne wejście poprowadzono od dworca RDA (ulica Bosacka).
Powrót globusa
Centralnym punktem oraz wizytówką dworca jest powstały w 1996 roku, dwumetrowy, żeliwny globus, który pierwotnie stał na poziomie peronów. Słynna stalowa kula ziemska z dworca PKP charakterystycznym punktem, w którym przez lata spotykali się krakowianie. Teraz globus ustawiono w poczekalni. Prezes PKP SA Jakub Karnowski, przekonywał podczas otwarcia, że krakowski dworzec jest jednym z największych i najnowocześniejszym tego typu obiektów w Polsce, jedynym zlokalizowanym pod peronami kolejowymi.
"Ostatni etap inwestycji"
Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski podkreślił, że otwarcie nowego Dworca Głównego jest ostatnim i najważniejszym elementem przedsięwzięcia inwestycyjnego Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego, które było realizowane od ponad 40 lat. Wcześniej w ramach kompleksu powstały m.in. podziemny odcinek szybkiego tramwaju pod dworcem oraz Regionalny Dworzec Autobusowy.
- Zawsze ważne jest pierwsze wrażenie, kiedy ktoś przyjeżdża do nowego miejsca. To pierwsze wrażenie dla kogoś, kto przyjedzie pociągiem do Krakowa będzie wspaniałe - dodał prezydent miasta.
Inwestycja o wartości prawie 134 mln zł była finansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej.
Dwa lata opóźnienia
Jak pisaliśmy wcześniej na tvn24.pl, budowa dworca miała prawie dwuletnie opóźnienie. Inwestycja ruszyła już w listopadzie 2010 roku i pierwotnie miała zostać zakończona na Euro 2012, jednak odpowiedzialne za realizację Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus S.A. w 2012 r. zeszło z placu budowy z powodu postawienia w stan upadłości likwidacyjnej.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie naKontakt24@tvn.pl.
Autor: koko/b / Źródło: TVN24 Kraków / PAP