"Skoro w Japonii metro jeździ przy trzęsieniach ziemi, to nam nie przeszkodzi górnictwo"

Źródło:
tvn24.pl
Metro na Bemowie już dwa piętra pod ziemią
Metro na Bemowie już dwa piętra pod ziemiąMetro Warszawskie
wideo 2/8
Metro na Bemowie już dwa piętra pod ziemiąMetro Warszawskie

- Mamy tradycję kopania pod ziemią - mówi kandydat Konfederacji do sejmiku śląskiego. Komitet, który walczy także o fotel prezydenta Katowic, postuluje budowę metra. Które miasto o tym nie marzy. Licząc pieniądze, Kraków, Poznań, Wrocław i Łódź żłobią w ziemi mniejsze tunele pod pociągi czy tramwaje. W Katowicach szybki pojazd szynowy miał niegdyś jeździć wysoko nad ziemią prosto na lotnisko. Na dniach to marzenie zostanie ostatecznie zakopane.

Hasło budowy metra na Śląsku wywołała w tym roku na briefingu inaugurującym kampanię wyborczą Konfederacja. Podziemny pociąg miałby kursować z Jaworzna do Gliwic przez Sosnowiec, Katowice, Chorzów i Bytom.

Więcej szczegółów brak. Tomasz Brzezina, kandydat Konfederacji do Sejmiku Województwa Śląskiego przyznaje, że "dopiero trzeba usiąść i policzyć, ile by to nas kosztowało". – Nie byłoby to tanie, może płacilibyśmy pół miliarda rocznie, ale nawet nie próbujemy podejść do tematu. Mamy XXI wiek i dusimy się w autobusach i tramwajach – mówi Brzezina.

Brzezina uważa, że Śląsk stać na metro i nie widzi innych problemów. - Skoro w Japonii metro jeździ przy trzęsieniach ziemi - porównuje polityk - to nam nie przeszkodzi górnictwo.

Przeciwnie. Jak twierdzi Brzezina, górnictwo sprzyja pomysłowi, bo "mamy tradycję kopania".

Chodnik kopalniShutterstock

Temat publicystyczny

Nie było podejścia do tematu metra na Śląsku?

- Publicystycznie to się pojawiało. Ale sprawie nigdy nie nadano biegu – mówi Łukasz Zych, rzecznik Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która skupia 41 miast i gmin w województwie śląskim. - Nie ma u nas warunków. Metro buduje się w miastach gęsto zaludnionych. U nas jest za mała gęstość zaludnienia i za duże odległości. Metropolia rozciąga się na 50 kilometrach. U nas sprawdza się raczej tradycyjna kolej – wyjaśnia Zych.

Ale Ursynów rozwinął się dzięki stacji metra. Zwolennicy metra przywołują przykład tej dzielnicy Warszawy, by udowodnić, że ten środek transportu jest miastotwórczy.

Do tej tezy odwołują się przedsiębiorcy, którzy projektują i produkują infrastrukturę dla transportu szynowego, przekonując miasta do budowy metra. Kilka lat temu o metrze na Śląsku mówili w mediach przedstawiciele firmy, należącej dzisiaj do koncernu Alstom. Przedsiębiorcy współpracowali z Politechniką Śląską w Gliwicach przy opracowywaniu koncepcji kolei metropolitalnej. Wyposażyli gliwicką uczelnię w sprzęt komputerowy i oprogramowanie i przy okazji inauguracji Laboratorium Nowoczesnej Technologii zaprezentowali swoją wizję kolei w metropolii.

Wizualizacja rozpaliła wyobraźnię dziennikarzy. Na filmie promocyjnym widzimy metro, które startuje spod dworców kolejowych w Katowicach i Sosnowcu, następnie łączy się w Czeladzi w jedną nitkę i prowadzi do lotniska w Pyrzowicach. Ale nie pod ziemią, tylko nad ziemią. Firma chciała wybudować monorail, kolej jednoszynową, najbardziej popularną w Japonii.

- W porównaniu do tradycyjnej kolei jest to rozwiązanie cichsze, jeszcze bardziej ekologiczne i szybsze w budowie. Pociągi poruszają się na specjalnej estakadzie, nie powodując kolizji z istniejącym transportem autobusowym i tramwajowym – zachwala Sławomir Cyza, Dyrektor Zarządzający Alstom Polska.

Na wizualizacji estakada opiera się na potężnych betonowych filarach i biegnie przez centrum Katowic na wysokości około drugiego piętra. Startuje na deptaku przed dworcem i zakręca na rynku w stronę hali Spodek. Całą trasę do lotniska pokonuje w 40 minut, ze średnią prędkością 40 kilometrów na godzinę, którą może rozwinąć maksymalnie do 80 na godzinę. Nad tramwajami, samochodami, głowami spacerowiczów.

Koncepcja kolei metropolitalnej została zaprezentowana w styczniu 2019 roku jako wstęp do studium wykonalności. Przedstawiono kilka wariantów. Pierwsze mówiły o rozwoju tradycyjnej kolei, czyli nowych połączeniach na istniejących torach i nowych torach. W kolejnych wariantach pojawia się monorail.

"Dodatkowo powstać ma lekka kolej miejska oraz rozważone rozwiązanie typu monorail. Lekka kolej miejska miałaby połączyć Gliwice z Tychami przez Rudę Śląską i Mikołów. Natomiast monorail mógłby połączyć Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach z Katowicami oraz Sosnowcem" - czytamy.

Dalej autorzy koncepcji postawili warunki. Powstanie monorailu "uzależnione jest jednak od zabezpieczenia na ten cel odpowiednich środków oraz od dalszego tempa rozwoju lotniska w Pyrzowicach".

"Betonowa syfiarnia"?

Luty 2022. Pojawia się zielone światło dla monorailu w przepisach prawa. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o dozorze technicznym oraz o transporcie kolejowym, wprowadzając przepisy dotyczące nowego rodzaju publicznego transportu zbiorowego – urządzeń do przewozu poruszających się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych czy magnetycznych.

To Rzeszów od 2010 roku, za czasów prezydentury Tadeusza Ferenca, lobbował za tą nowelizacją, przekonując do monoraila posłów i ministrów. W mieście zaprojektowano dwie trasy kolei jednoszynowej na estakadzie, siedmio- i czternastokilometrową, rozpoczynające się od dworca kolejowego. Zachwytom nie było końca. Władze miasta widziały w monorailu serce systemu komunikacyjnego. Punktualność, nowoczesność, przyszłość.

- Nie wrócę do tego projektu – oznajmił w czerwcu 2022 roku Konrad Fijołek, następca Ferenca, na briefingu podsumowującym rok swoich rządów. - Jak pojechałem zobaczyć kolejkę w Miami i Wuppertalu w Niemczech pomyślałem, że jest to betonowa syfiarnia. U nas nie zdałaby egzaminu. To może być dobre na Downtown w Miami, gdzie są wieżowce 65-piętrowe i ten beton znika wśród wieżowców. Tam też nie ma alternatywy, bo są wąskie dróżki, a u nas zabetonowalibyśmy całe miasto - mówił Fijołek, cytowany m. in. przez portal Nowiny24.

Fijolek tłumaczył, że monorail jest uzasadniony tam, gdzie jest gęsta sieć linii komunikacyjnych. A Rzeszów ma wystarczającą komunikację autobusową i powinien rozwijać bazę rowerową.

Architekt miejski Janusz Sepioł, wtórując szefowi zauważył, że poza niemieckim Wuppertalem, żadne miasto w Europie nie buduje monoraila. - W Niemczech została ona zbudowana w okresie międzywojennym. Nikt teraz w takie eksperymenty nie idzie. Wszyscy są tacy głupi, odkryli Amerykę, że będą budować kolejkę? – pytał na briefingu Sepioł.

Wygrał pociąg z przesiadką

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice znajduje się we wsi Pyrzowice na obrzeżach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, niemal w połowie drogi ze stolicy Śląska do Częstochowy. Podróż autem z Katowic zajmuje pół godziny. Podobnie jak z Krakowa na krakowskie lotnisko we wsi Balice. Alternatywą jest komunikacja publiczna.

Pociąg do Balic z centrum Krakowa kursuje co pół godziny. Czas przejazdu 17 minut.

W grudniu 2023 szumnie przywrócono połączenie kolejowe do lotniska w Pyrzowicach po rewitalizacji nieużywanej od 30 lat linii 182. Podróż także zabiera 17 minut, ale z Tarnowskich Gór. Z Częstochowy godzinę. Z Katowic w najlepszym razie półtorej godziny i trzeba się przesiąść w Zawierciu.

- W tej chwili podróż z Katowic na lotnisko wiąże się z koniecznością przesiadki w Zawierciu, ale po zakończeniu remontu węzła katowickiego planujemy uruchomić bezpośrednie połączenia – pociesza Bartłomiej Wnuk, rzecznik Kolei Śląskich.

Czy marzenie o szybkim transporcie zbiorowym z Katowic na lotnisko zostało zakopane?

- Jesteśmy gotowi w każdej chwili do powrotu do rozmów o tej koncepcji. Nasz katowicki zespół ma doświadczenie w budowie systemów automatyzacji i zabezpieczenia metra m.in. w Warszawie, Pradze i Kairze. Z kolei w naszym chorzowskim zakładzie powstawały pociągi metra dla Dubaju, Rijadu, Budapesztu i Warszawy - zapewnia Cyza z Alstom.

Ale w studium wykonalności kolei metropolitalnej, które ma być skończone na dniach, nie ma już mowy o monorailu. - Koszty budowy byłyby bardzo wysokie, a efektywność niska - wyjaśnia Łukasz Zych, rzecznik GZM, porównując kolej jednoszynową na estakadzie do tradycyjnego pociągu.

Eksperci doszli do wniosku, że budowa bezpośredniej szybkiej linii do lotniska "nie wygeneruje potoków pasażerskich". - I tak większość pasażerów samolotu wybrałaby prywatny transport, a z kolei naziemnej skorzysta więcej ludzi, niż z monorailu, dlatego że mogą w ten sposób podróżować również w innych celach niż lotnisko - przekonuje Zych, wskazując, że zwykły pociąg zatrzymuje się na stacjach, które monorail by pomijał.

Metro w kampanii wyborczej w Krakowie i Wrocławiu

W wielu polskich miastach od lat mówi się o metrze, dotąd tylko Warszawie udało się zrealizować marzenie. Władze Krakowa w 2014 roku, a rok później Wrocławia zapytały o zdanie mieszkańców.

We wrocławskim referendum wzięło udział nieco ponad 10 procent uprawnionych i 53 procent powiedziało inwestycji nie. W Krakowie zdania były podobnie podzielone, ale przeważyły głosy na tak przy znacznie wyższej niż we Wrocławiu frekwencji. Z 35 procent głosujących budowę metra poparło 55 procent. I miasto przystąpiło do projektów. Po trzech latach prac, w 2021 roku eksperci zarekomendowali premetro, które potrzebuje mniejszego tunelu niż metro - takiego, w którym mógłby jeździć tramwaj. Przyklaskując tej koncepcji, prezydent miasta Jacek Majchrowski stwierdził, że klasyczne metro nie opłaca się i nie jest potrzebne.

Plany są, będzie metro? Kraków mówi "tak" (wideo archiwalne)
Plany są, będzie metro? Kraków mówi "tak" (wideo archiwalne)Mieszkańcy Krakowa chcą metra. W niedawnym referendum 55 proc. z nich opowiedziało się „za” i bez znaczenia było to, że projekt w urzędzie miasta praktycznie nie istniał. Wynik głosowania zmobilizował jednak urzędników i w kilka tygodni opracowali oni plany. Krakowska podziemna kolejka ma mieć 19 kilometrów, ma być tańsza niż warszawska i ma ruszyć za 6 lat. Na ile realne i poważne są plany krakowskiego magistratu przyjrzał się Mateusz Kudła, nasz krakowski reporter.Mateusz Kudła | Fakty Online

Tymczasem wiceprezydent Andrzej Kulig w zeszłym roku zaczął wracać do pomysłu metra z prawdziwego zdarzenia, bo różnica w średnicy tunelu wydała mu się niewielka. - O tym, czy w tym tunelu będzie ostatecznie przebiegał tramwaj czy też metro, zdecydujemy dopiero, kiedy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić zarówno metro, jak i tramwaj - stwierdził wiceprezydent.

Czytaj też: Kraków porzucił marzenia o metrze, teraz do nich wraca. Podziemna kolej wciąż może powstać

Chociaż to był marzec 2023, Jacek Mosakowski, aktywista z Platformy Komunikacyjnej Krakowa, przeczuwał, że to "zagranie wyborcze". - Liczba obietnic ze strony miasta dotyczących metra zawsze wyraźnie wzrasta na około rok przed wyborami. Ten komunikat dziwi, bo analizy z ostatnich lat i komunikaty urzędu jasno wyjaśniały, że w Krakowie powstanie premetro, a nie metro – przypomniał Mosakowski w rozmowie z tvn24.pl.

I nie mylił się. Metro to wiodący temat obecnej kampanii prezydenckiej w Krakowie.

Kulig, startujący w wyborach z poparciem Majchrowskiego, na czacie internetowym z mieszkańcami wyznał, że jest gorącym zwolennikiem metra, odkąd w Krakowie zaczęły się pierwsze rozmowy na ten temat. Trudno w to uwierzyć, bo pierwsza konferencja naukowców i specjalistów o krakowskim metrze odbyła się w latach 60. ubiegłego wieku, kiedy wiceprezydent dopiero się urodził. Za to gdy miał 13 lat, w 1974 rozpoczęła się trwająca 34 lata budowa pierwszej linii krakowskiego metra. Miała przebiegać pod całym śródmieściem i łączyć zachodnią część miasta z Nową Hutą. Ostatecznie w 2008 roku powstał półtorakilometrowy tunel pod dworcem kolejowym, którym jeździ tramwaj linii 50. O budowli mówi się "prawie metro".

Wyborcy, dla których metro jest sprawą najważniejszą, mogą przebierać w ofertach kandydatów na prezydenta miasta.

Kulig forsuje koncepcję, planowaną przez obecne władze. Pierwsza linia krakowskiego metra miałaby przebiegać ze Wzgórz Krzesławickich przez centrum do Bronowic z tunelem między rondem Barei a rejonem stadionu Wisły (ul. Reymonta i Piastowska) i z przystankami pod rondem Mogilskim, Dworcem Głównym, skrzyżowaniem w rejonie Teatru Bagatela, gmachem Akademii Górniczo-Hutniczej.

Kolejny kandydat na prezydenta Krakowa, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego Stanisław Mazur połączyłby metrem Nową Hutę z osiedlem Kliny przez centrum z rozgałęzieniami do Bronowic i Bieżanowa.

Metro obiecują też radny miejski Łukasz Gibała, kandydat na prezydenta ze Stowarzyszenia Kraków dla Mieszkańców, Rafał Komarewicz, kandydat Polski 2050 oraz startujący w wyborach posłowie Aleksander Miszalski z PO i Łukasz Kmita z PiS. Ten ostatni wykorzystał w tym celu mównicę sejmową. 21 lutego zaapelował do rządu o przeznaczenie minimum 6 miliardów złotych na budowę krakowskiego metra.

Łukasz Gibała: zgromadziliśmy ponad 150 niezależnych fachowców, postawimy na zieleń i metro
Łukasz Gibała: zgromadziliśmy ponad 150 niezależnych fachowców, postawimy na zieleń i metroTVN24

W kampanii wyborczej temat metra powrócił także we Wrocławiu. - W mojej ocenie stać nas na metro i jest ono nam potrzebne. Dotychczas jednak ta dyskusja jest czysto teoretyczna, bo urząd nie przygotował żadnych opracowań, by wrocławianie i wrocławianki mieli możliwość zapoznania się z kosztorysem czy potencjalnymi potokami pasażerskimi. Pierwszego dnia urzędowania jako prezydent Wrocławia zlecę przygotowanie takich opracowań. Czas zająć się tematem na poważnie, a nie wmawiać mieszkańcom, że nie da się tego zrobić - powiedział kandydat Bezpartyjnych Samorządowców Jerzy Michalak podczas marcowego spotkania z dziennikarzami.

Michalak mówił o metrze także w 2018 roku, gdy pierwszy raz ubiegał się o stołek prezydenta Wrocławia. Oparł się o wizję opracowaną przez profesora Macieja Kruszynę z Politechniki Wrocławskiej, zgodnie z którą podziemny tunel kolejowy miałby łączyć Dworzec Świebodzki z Dworcem Głównym pod centrum miasta, gdzie powstałby nowy przystanek Wrocław Centrum przy ul. Kazimierza Wielkiego.

Według Michalaka, metro miałby kosztować 2,7 miliarda złotych. Skąd wziąłby pieniądze? Z budżetu państwa, tak jak Łódź.

Poznań ma szybki tramwaj, Łódź - najdłuższy tunel kolejowy

W Łodzi o tym tunelu mówi się małe metro czy prawie metro. Będzie to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, biegnący przez 7,5 kilometra, 17 metrów pod centrum miasta. Połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec i będzie mieć dodatkowe trzy przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Inwestycja wyceniona była na 1,59 miliardów złotych. Dzisiaj wiadomo, że będzie kosztować co najmniej 80 milionów więcej, a termin zakończenia prac, planowany na koniec tego roku, się przesunie.

Łódź Fabryczna jak Berlin
Łódź Fabryczna jak Berlin12.04 | Po raz pierwszy będzie w Polsce tak nowoczesny, a do tego jeszcze podziemny, dworzec. Kosztował sporo, ale już się o nim mówi i porównuje do Berlina - to nowa Łódź Fabryczna.tvn24

"Prawie metro" ma Poznań. To Poznański Szybki Tramwaj, w skrócie PST, potocznie Pestka, liczący 8,1 kilometrów długości odcinek bezkolizyjnej, przebiegającej w większości w przekopie i na estakadzie trasy tramwajowej. Oddawany był do użytku sukcesywnie od 1997 roku i zdążył się doczekać remontu. Tramwaj osiąga prędkość 70 km/godz. Prawie tyle, co niedoszły monorail w Katowicach.

25 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
25 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju30.01.MPK Poznań

Czytaj też: Budowa trwała 17 lat, w tajemnicy przed Warszawą. W trakcie prac przerwali linię Moskwa-Berlin

Skoro jest sztolnia, to dlaczego nie metro

200 lat temu na Śląsku wydrążono tunel o długości ponad 14 kilometrów, łączący Zabrze z Chorzowem. Sztolnia służyła do odwadniania kopalni węgla kamiennego Królowa Luiza i transportu urobku .- Jeśli już wtedy górnicy potrafili robić takie rzeczy, nie będzie problemu z budową metra, które połączyłoby miasta aglomeracji śląskiej – mówił 20 lat temu w portalu naszemiasto.pl emerytowany geolog górniczy Włodzimierz Panasiuk z Katowic.

Sztolnia Królowa Luiza w ZabrzuMuzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu

Już chciał robić odwierty, analizować procesy erozyjne, zjawiska osuwiskowe i tektoniczne, lokalizować uskoki, pustki, szczeliny po eksploatacji górniczej. Twierdził, że budowie metra na Śląsku sprzyjają warunki geologiczne, wskazując na warstwy piaskowców. – Warunki te są nieporównywalnie lepsze od ciężkich warunków geologicznych w Warszawie, gdzie zresztą metro budują górnicy ze Śląska – mówił geolog..

Twierdził, że można by wykorzystać kopalniane szyby, najpierw do wiercenia tuneli, potem do ewakuacji i wentylacji przyszłego metra. Widział dwie linie. Jedna, ze wschodu na zachód łączyłaby Gliwice i Dąbrowę Górniczą, druga, z północy na południe Tychy z Tarnowskimi Górami, ułatwiając dotarcie do lotniska w Pyrzowicach.

Wizja Panasiuka miała szeroki kontekst społeczny. - Zatrudnienie przy budowie znalazłyby tysiące górników tracących pracę w likwidowanych kopalniach. Rodziny górnicze mogłyby prowadzić sklepy lub kafejki na podziemnych dworcach – mówił w portalu.

Marzył, by chociaż zabrzańska sztolnia stała się atrakcją turystyczną Zmarł w 2010 roku. Osiem lat później Sztolnia Królowa Luiza została udostępniona do zwiedzania.

Sztolnia Królowa Luiza w ZabrzuMuzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu

Autorka/Autor:Małgorzata Goślińska

Źródło: tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu

Pozostałe wiadomości

"Wybrali hańbę" - napisał na platformie X premier Donald Tusk po głosowaniu w Sejmie nad uchwałą dotyczącą bezpieczeństwa Polski. Dokument uznaje za szczególnie istotny zapis rezolucji Parlamentu Europejskiego dotyczący programu Tarcza Wschód. Posłowie Prawa i Sprawiedliwości, Konfederacji i Republikanie zagłosowali przeciwko.

Tusk o głosowaniu PiS i Konfederacji w sprawie Tarczy Wschód: wybrali hańbę

Tusk o głosowaniu PiS i Konfederacji w sprawie Tarczy Wschód: wybrali hańbę

Źródło:
tvn24.pl

Opozycja grzmi, że Niemcy "zalewają nas migrantami". Pozyskane przez Konkret24 statystyki tego nie potwierdzają. Owszem, wzrosła liczba cudzoziemców zawracanych z granicy niemiecko-polskiej, ale są to przede wszystkim Ukraińcy. Natomiast wśród deportowanych z Niemiec do Polski dominują... Polacy.

Ilu migrantów odsyłano z Niemiec do Polski? Mamy dane

Ilu migrantów odsyłano z Niemiec do Polski? Mamy dane

Źródło:
Konkret24

28-letnia turystka z Walii po tym, jak podróżowała po Stanach Zjednoczonych z plecakiem, została zatrzymana i umieszczona w ośrodku detencyjnym. Miała być bardzo źle traktowana. Jej rodzice mówią o łańcuchach na nogach, łańcuchach na talii i kajdankach. - Ona nie jest przecież Hannibalem Lecterem - komentowali w rozmowie z BBC. Do sprawy odniósł się amerykański Federalny Urząd ds. Imigracji i Egzekwowania Ceł (ICE).

Zatrzymali turystkę, zakuli w łańcuchy jak "Hannibala Lectera"

Zatrzymali turystkę, zakuli w łańcuchy jak "Hannibala Lectera"

Źródło:
BBC

W Etiopii uzbrojeni mężczyźni zaatakowali i ostrzelali autobus, którym podróżowało kilkadziesiąt osób. Jak informują lokalne media, 50 pasażerów zostało porwanych. Za akcją mają stać rebelianci z Frontu Wyzwolenia Oromo. Organizacja nie przyznała się jednak do tego i twierdzi, że sama "przeprowadzi dochodzenie", by ustalić, co się wydarzyło.

Uzbrojeni mężczyźni porwali dziesiątki pasażerów autobusu

Uzbrojeni mężczyźni porwali dziesiątki pasażerów autobusu

Źródło:
BBC

Sejm przyjął uchwałę w sprawie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. W dokumencie podkreślono między innymi, że Sejm uznaje za szczególnie istotny zapis rezolucji Parlamentu Europejskiego dotyczący programu Tarcza Wschód. Przeciwko uchwale zagłosował cały klub Prawa i Sprawiedliwości i klub Konfederacji. - Co się z wami stało? (...) Polacy na was głosowali, bo mieliście dobre wyczucie zagrożeń ze Wschodu. Utraciliście to zupełnie - mówił do posłów PiS minister obrony. - Dzisiejsze głosowanie okrywa was hańbą i wstydem - dodał.

Bezpieczeństwo Polski. PiS i Konfederacja przeciw uchwale

Bezpieczeństwo Polski. PiS i Konfederacja przeciw uchwale

Źródło:
PAP, TVN24

- Rosja będzie mogła rozpętać wojnę na dużą skalę w 2029 roku. Zwiększa swoje siły i "ukierunkowuje struktury wojskowe na Zachód" - ostrzegł inspektor generalny Bundeswehry generał Carsten Breuer.

Pierwszy żołnierz Niemiec: Rosja będzie gotowa do wielkiej wojny w Europie. Za cztery lata

Pierwszy żołnierz Niemiec: Rosja będzie gotowa do wielkiej wojny w Europie. Za cztery lata

Źródło:
PAP

Wszyscy liderzy państw Unii Europejskiej z wyjątkiem Węgier uważają, że terytorium Ukrainy powinno należeć do niej. Premier Viktor Orban jako jedyny nie zagłosował za uchwałą, w której członkowie Wspólnoty wyrazili "niesłabnące wsparcie dla integralności terytorialnej Ukrainy" - podał Reuters. Tekst uchwały, mówiący też o elementach wspierania Ukrainy, zostanie dołączony do konkluzji szczytu z zaznaczeniem, że poparło ją 26 z 27 krajów.

Węgry nie poparły integralności terytorialnej Ukrainy

Węgry nie poparły integralności terytorialnej Ukrainy

Źródło:
Reuters, PAP

Na stronie Dogequest udostępniono prywatne dane amerykańskich posiadaczy samochodów marki Tesla. Na niedostępnej już stronie była interaktywna mapa, na której można było wyszukiwać między innymi ich adresy domowe. Strona powstała w czasie, gdy w USA rośnie liczba ataków i podpaleń samochodów Tesli. Elon Musk skomentował powstanie mapy jako "skrajny terroryzm".

Wyciekły adresy właścicieli samochodów Tesla. Musk: skrajny terroryzm

Wyciekły adresy właścicieli samochodów Tesla. Musk: skrajny terroryzm

Źródło:
NBC News, CNBC News, tvn24.pl

Policjanci zwrócili uwagę na kobietę, która jechała bardzo wolno drogą wojewódzką, utrudniając ruch innym. Zatrzymali ją do kontroli.

Zatrzymali ją do kontroli, bo jechała zbyt wolno

Zatrzymali ją do kontroli, bo jechała zbyt wolno

Źródło:
TVN24

Cena złota wspina się na kolejne poziomy - zwraca uwagę agencja Reutera. Najnowszy rekord to efekt konferencji po środowym posiedzeniu Fed.

Padł nowy rekord. "Myślą: kupuj bez względu na wszystko"

Padł nowy rekord. "Myślą: kupuj bez względu na wszystko"

Źródło:
Reuters

Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił apelację przewodniczącego KRRiT Macieja Świrskiego od wyroku sądu okręgowego, w którym uchylono decyzję przewodniczącego o nałożeniu na Radio ZET kary na za rzekome szerzenie dezinformacji. - Dziś otrzymaliśmy mocne potwierdzenie, że arbitralne traktowanie mediów i próby ich zastraszania nie będą tolerowane - skomentował decyzję Mariusz Smolarek, redaktor naczelny Radia ZET.

Szef KRRiT znów przegrywa w sądzie

Szef KRRiT znów przegrywa w sądzie

Źródło:
Grupa Eurozet

Fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku rozpoczyna zwolnienia grupowe. W pierwszym etapie obejmą one około 100 osób, a docelowo nawet 350. - Mamy bardzo dużą konkurencję ze strony dostawców spoza Unii Europejskiej, gdzie koszty energii, pracy i koszty administracyjne są dużo niższe - wyjaśnił Andrzej Zbróg, dyrektor do spraw zasobów ludzkich.

Zwolnienia grupowe w polskiej fabryce

Zwolnienia grupowe w polskiej fabryce

Źródło:
PAP

- Nowa odsłona programu Czyste Powietrze rusza z początkiem kwietnia - zapowiedziała w czwartek minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie znajdzie się między innymi obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, nie będzie też dotacji do kotłów gazowych.

"Nie będzie rachunków grozy". Zmiany od kwietnia

"Nie będzie rachunków grozy". Zmiany od kwietnia

Źródło:
PAP

Blisko 1,2 miliona złotych stracił 88-letni mieszkaniec Białegostoku (Podlaskie), który uwierzył w zyskowne inwestycje. Oszustom pieniądze przelewał, a kilkaset tysięcy złotych przekazał w gotówce. Zgłaszali się po nie rzekomi kurierzy z umówionym hasłem.

Pieniądze przelewał i pakował do reklamówek. Stracił blisko 1,2 miliona złotych

Pieniądze przelewał i pakował do reklamówek. Stracił blisko 1,2 miliona złotych

Źródło:
PAP

To będzie test. Albo postawisz się tam, gdzie interesy Polski, albo tam, gdzie interesy Kremla - powiedział do posła PiS Szymona Szynkowskiego vel Sęka poseł KO Witold Zembaczyński na sejmowym korytarzu. - Umiesz tylko pleść takie kocopały. Nie umiesz słuchać, nie umiesz czytać, nie umiesz rozumieć, nie umiesz pracować, umiesz robić happeningi - odpowiadał Szynkowski vel Sęk.

Zembaczyński kontra Szynkowski vel Sęk w Sejmie. "Nie głosuj za Putinem", "nie pajacuj, tylko pracuj"

Zembaczyński kontra Szynkowski vel Sęk w Sejmie. "Nie głosuj za Putinem", "nie pajacuj, tylko pracuj"

Źródło:
TVN24, PAP

Niemcy i Brytyjczycy aktualizują swoje zalecenia dotyczące podróży do Stanów Zjednoczonych. MSZ w Berlinie przypomina, że ważna wiza lub zgoda na wjazd nie gwarantuje jeszcze przekroczenia granicy USA. Brytyjczycy przestrzegają zaś podróżnych, że każde złamanie zasad wjazdu do Stanów może skutować zatrzymaniem.

Niemcy i Wielka Brytania aktualizują zalecenia dotyczące podróży do USA

Niemcy i Wielka Brytania aktualizują zalecenia dotyczące podróży do USA

Źródło:
Reuters, Deutche Welle

Prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński nie chciał komentować zachowania polityków PiS, w tym europosła Jacka Ozdoby, na demonstracji przed warszawską prokuraturą. - Nie macie moralnego prawa o cokolwiek mnie pytać i w ogóle być w tym gmachu - powiedział do dziennikarzy w Sejmie, w tym do reporterki TVN24 Agaty Adamek.

Kaczyński do dziennikarzy: nie macie moralnego prawa o cokolwiek mnie pytać i w ogóle być w tym gmachu

Kaczyński do dziennikarzy: nie macie moralnego prawa o cokolwiek mnie pytać i w ogóle być w tym gmachu

Źródło:
TVN24

Prokurator zmienił zarzuty dla matki chłopca, który w sierpniu spadł z balkonu na piątym piętrze w Bielsku-Białej. 2,5-letni wówczas chłopiec przeżył upadek i jest już zdrowy. Jego matka odpowie za usiłowanie zabójstwa.

Chłopiec spadł z balkonu. Matka z zarzutem usiłowania zabójstwa

Źródło:
PAP, TVN24

- Tesla potrzebuje nowego dyrektora generalnego - powiedział w wywiadzie prominentny inwestor producenta samochodów elektrycznych Ross Gerber. - Elon Musk zniszczył reputację firmy - wskazał.

Ważny inwestor Tesli wzywa Muska do ustąpienia. Mocne słowa

Ważny inwestor Tesli wzywa Muska do ustąpienia. Mocne słowa

Źródło:
Sky News, TVN24

Co piąty klient w Szwecji przyznaje, że bojkotuje produkty z USA, a większość badanych nie wyklucza dołączenia do protestu - dowiadujemy się z ankiety Uniwersytetu w Lund.

Bojkotują produkty z USA. "Imponujący wynik"

Bojkotują produkty z USA. "Imponujący wynik"

Źródło:
PAP

Ostatnie dni marca przyniosą obfite opady deszczu, na które z utęsknieniem czeka nasza wysuszona ziemia. Synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek sprawdziła w modelach, jakiej pogody możemy się spodziewać w pod koniec tego miesiąca. Czy opadów rekompensujących nieco deficyt wody?

Wiry niżowe przyniosą "wanny" wody. Ile deszczu spadnie w Polsce

Wiry niżowe przyniosą "wanny" wody. Ile deszczu spadnie w Polsce

Źródło:
tvnmeteo.pl

Przy Modlińskiej w Warszawie doszło do pożaru w hali magazynowej. Ze środka budynku wydobywał się dym. Rzecznik zarządcy obiektu przekazał, że nie ma zagrożenia dla hali targowej, gdzie nieprzerwanie odbywa się handel.

Pożar w hali magazynowej. Paliły się odpady

Pożar w hali magazynowej. Paliły się odpady

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Kto chciał skazania byłego szefa ABW?

Kto chciał skazania byłego szefa ABW?

Źródło:
tvn24.pl
Premium

Prokuratura Rejonowa w Kościerzynie pierwszy sygnał o tym, że w domu w Czernikach (Pomorskie) może dziać się coś złego dostała już kilkanaście lat temu. Teraz śledczy ustalili, że cztery postępowania, które podejmowano, przedwcześnie umorzono. We wrześniu 2023 roku w piwnicy tego domu znaleziono szczątki trzech noworodków. Według ustaleń śledczych, od 28 lat dochodziło tam do znęcania się psychicznego i fizycznego nad dziećmi i kazirodztwa. Doszło też do zabójstwa dzieci.

Ciała noworodków w piwnicy. Wcześniejsze postępowania w sprawie rodziny umorzono

Ciała noworodków w piwnicy. Wcześniejsze postępowania w sprawie rodziny umorzono

Źródło:
TVN24/ Dziennik Bałtycki/ PAP

Przed sądem w Łodzi stanie 23-latek oskarżony o zabicie psa i znęcanie się nad nim ze szczególnym okrucieństwem. - Regularnie bił zwierzę z otwartej dłoni oraz pięścią po głowie i innych częściach ciała, kopał po całym ciele, a ostatecznie pozbawił je życia, rzucając nim co najmniej dwa razy o ścianę i raz uderzając psem o mebel - przekazał rzecznik łódzkiej prokuratury. Mężczyźnie grozi do pięciu lat więzienia.

Bił, kopał, rzucał o ścianę i meble. Tosia nie przeżyła

Bił, kopał, rzucał o ścianę i meble. Tosia nie przeżyła

Źródło:
tvn24.pl

Prezydent Francji Emmanuel Macron zadzwonił do prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w trakcie jego rozmowy z mediami. Przywódca Ukrainy przeprosił swojego rozmówcę i obiecał, że oddzwoni do niego za kilkanaście minut. - Rozmawiamy raz dziennie. Bardzo nam pomaga. Jestem mu bardzo wdzięczny. Po naszej rozmowie oddzwonię do niego - przekazał dziennikarzom Zełenski, chwaląc swoje stosunki z francuskim przywódcą.

Telefon przerwał wywiad Zełenskiego. "Emmanuel, mogę oddzwonić?"

Telefon przerwał wywiad Zełenskiego. "Emmanuel, mogę oddzwonić?"

Źródło:
tvn24.pl, PAP

To jest nie do obrony i z tego tytułu powinny być wyciągnięte konsekwencje i to polityczne ze strony Jarosława Kaczyńskiego - powiedział poseł Lewicy Tomasz Trela. Odniósł się do słów, które padły z ust polityków PiS, w tym europosła Jacka Ozdoby, na demonstracji przed warszawską prokuraturą. -Rozważanie tego, jak pchnąć kobietę, żeby się nie przewróciła? Wstyd - skomentował w rozmowie z reporterką TVN24 Agatą Adamek europoseł KO Krzysztof Brejza. - Byłem, stałem tam, natomiast w żadnym wypadku nie słyszałem tego typu pomysłów - powiedział poseł PiS Jan Dziedziczak.

Kowalski o słowach Ozdoby: nigdy bym ich nie wypowiedział

Kowalski o słowach Ozdoby: nigdy bym ich nie wypowiedział

Źródło:
TVN24
W gminie marzyli o "przedsionku ekstraklasy", trenerom płacono z pieniędzy na oświatę

W gminie marzyli o "przedsionku ekstraklasy", trenerom płacono z pieniędzy na oświatę

Źródło:
tvn24
Premium

Michał Fuja z "Superwizjera" oraz Tomasz Słomczyński i Piotr Szymanek z tvn24.pl znaleźli się wśród laureatów Wirtuali, nagród przyznawanych przez serwis wirtualnemedia.pl. Statuetki rozdano łącznie w 14 kategoriach, a nominacje otrzymali także inni dziennikarze TVN i tvn24.pl.  

Dziennikarze TVN i tvn24.pl z nagrodami Wirtuale 2025

Dziennikarze TVN i tvn24.pl z nagrodami Wirtuale 2025

Źródło:
tvn24.pl

Joanna Kuciel-Frydryszak, autorka bestsellerowych "Chłopek", zagroziła wydawcy książki sądem, z powodu dysproporcji w zarobkach, związanych z sukcesem książki. - Przez przez 15 lat pisania nie miałam ubezpieczenia emerytalnego, pierwszy raz stać mnie na wynajęcie prawnika. Cała ta sytuacja jest wynikiem patologii na rynku książki - mówi pisarka w rozmowie z tvn24.pl.

"Pisarz jest piątym kołem u wozu". Autorka "Chłopek" mówi o "patologii na rynku książki"

"Pisarz jest piątym kołem u wozu". Autorka "Chłopek" mówi o "patologii na rynku książki"

Źródło:
tvn24.pl
"Nikoś". Fajny bandyta. Fragment niepublikowanego wywiadu z Nawrockim

"Nikoś". Fajny bandyta. Fragment niepublikowanego wywiadu z Nawrockim

Źródło:
tvn24.pl
Premium