#WyboryEuropy, #CzasDecyzji, #PKW to jedne z bardziej popularnych polskich hashtagów w 2014 roku. Jednak nie tylko tematy polityczne królowały w mediach społecznościowych. Duże zainteresowanie wywołali fani Legii Warszawa hashtagiem #NiechWygraFutbol. Coś od siebie dorzucili też polscy raperzy organizując akcję #Hot16Challenge.
W polskich mediach społecznościowych w 2014 roku wiele tematów cieszyło się dużą popularnością. Poniżej przygotowaliśmy przypomnienie i podsumowanie najciekawszych hashtagów.
#NiechWygraFutbol i #LetFootballWin
Te dwa hasła zdominowały polskie media społecznościowe w sierpniu. Tysiące kibiców przyłączyło się do spontanicznej akcji, jaką wywołała decyzja UEFA o ukaraniu Legii Warszawa za wprowadzenie do gry zawodnika, który nie powinien pojawić się na boisku w wygranym meczu z Celtikiem Glasgow.
Informacja zaskoczyła kibiców, rozwiała marzenia o grze w Lidze Mistrzów i wywołała dyskusję w mediach społecznościowych. Fani entuzjastycznie wspierali Legię, która do końca wierzyła w odwrócenie decyzji UEFA.
Znakiem rozpoznawczym akcji #NiechWygraFutbol była kartka z napisem 6:1. To właśnie z nią fotografowali się fani, politycy, muzycy i inni sportowcy.
#letfootballwin #niechwygrafutbol pic.twitter.com/9JiCyKT6nv— Łukasz Jurkowski (@Jurasmma) sierpień 12, 2014
Wszyscy solidaryzujemy się z Legią!!! #LetFootballWin #NiechWygraFutbol #LegiaWarszawa pic.twitter.com/zQWi534qBz— Piotr Guział (@PiotrGuzial) sierpień 14, 2014
#LetFootballWin #NiechWygraFutbol pic.twitter.com/g74HAJ3UQk— Łukasz Stasiak (@panstasiak) sierpień 12, 2014
Jest z nami też Marcin Gortat! #NiechWygraFutbol #LetFootballWin @wilkowicz @LegiaWarszawa @MGortat #jestem_grafikiem pic.twitter.com/ASpkP70ODZ— Szymon Nolbertowicz (@nszymi) sierpień 13, 2014
#JedzJabłka
Innym gorącym tematem w polskich mediach społecznościowych była sprawa embarga, jakie Rosja wprowadziła na polskie owoce w odpowiedzi na sankcje, nakładane na nią przez Unię Europejską.
Hashtag #JedzJabłka zainicjowali dziennikarze "Pulsu Biznesu". Przedsięwzięcie miało pomóc polskim producentom, zachęcić obywateli do kupowania większej ilości polskich jabłek i zrobić na złość Putinowi.
Dołączacie do akcji? #jedzjabłka http://t.co/7i9UYE8e7i http://t.co/GjbiGeAmrT— Puls Biznesu (@puls_biznesu) lipiec 30, 2014
Internauci ruszyli po jabłka i masowo zaczęli udostępniać zdjęcia w serwisach społecznościowych.
To protest Russia's ban on Polish fruit, people are posting pics like these: http://t.co/zcYgcfGqog #jedzjabłka pic.twitter.com/NVmqrTX0sA— Fusion News (@FusionIsNews) sierpień 7, 2014
Polish ppl are using apple-eating selfies to give #Putin the finger http://t.co/N6ixyK4PCq #solidarity #jedzjabłka pic.twitter.com/Eec0y5BPlA— Patrick Lupinski (@PatrickLupinski) sierpień 5, 2014
Takie są fakty RT: @FaktyTVN #jedzjabłka z @pawel_soltys i @hytrekprosiecka http://t.co/6xhQ4tUXYi pic.twitter.com/5O1UsJypKK— K. Hytrek-Prosiecka (@hytrekprosiecka) sierpień 3, 2014
.@MikolajNowak a tak mi się nawinęło #jedzjabłka #eatapples pic.twitter.com/9aIgPAoLYo— Muszkieter (@MuszkieterIN) sierpień 3, 2014
Akcja "Jedz jabłka na złość Putinowi" zainteresowała media z całego świata. Nasze polskie jabłka szybko zmieniły się w "jabłka wolności".
#FreedomApples
Pod hashtagiem #FreedomApples zagraniczne media i ich odbiorcy publikowali zdjęcia, zachęcając tym samym ludzi z całego świata do jedzenia polskich jabłek.
Pomysłodawcą hashtagu był Edward Lucas, brytyjski dziennikarz i korespondent tygodnika "The Economist", który chętnie fotografował się, jedząc polskie owoce.
doing my bit for poland pic.twitter.com/YxVrPw8coy— Edward Lucas (@edwardlucas) sierpień 2, 2014
#WyboryEuropy i #CzasDecyzji
Szerokim echem w serwisach społecznościowych odbiły się również wybory do Parlamentu Europejskiego oraz polskich samorządów.
W trakcie trwania wieczorów wyborczych stacji TVN24 tweety oznaczone #WyboryEuropy i #CzasDecyzji na bieżąco były wyświetlane na ekranie w studio i komentowane przez prowadzących.
Jako pierwszy powstał hashtag #WyboryEuropy. W portalach społecznościowych używano go oznaczając posty związane z wyborami do Parlamentu Europejskiego oraz wyborami prezydenckimi na Ukrainie, które odbyły się 25 maja.
Częstotliwość, z jaką użytkownicy korzystali z hashtagu #WyboryEuropy, wyniosła go na drugie miejsce polskich trendów Twittera.
O 23.00 pierwsze wyniki PKW #WyboryEuropy— Łukasz Brzezicki (@LukaszBrzezicki) maj 25, 2014
Polacy nie pokazali żółtej ani czerwonej kartki. Po prostu olali wybory… I właśnie Ci jadem pluć będą. #WyboryEuropy #EP2014— Hubert Adamczyk (@h_adamczyk) maj 25, 2014
Tych państwo czeka przesiadka i lepsza pensja. A ich kolegów przeprowadzka do Sejmu #WyboryEuropy w @tvn24 / http://t.co/sdTWTaWfFg— tvn24 (@tvn24) maj 26, 2014
.@jarekkuzniar i jego #WyboryEuropy Świetna akcja! pic.twitter.com/OYhMBuKdSQ— Fakty TVN (@FaktyTVN) maj 26, 2014
#WyboryEuropy shows up at this time as Trend in Poland pic.twitter.com/5kflmZFjbF— Poland Trends (@trendinaliaPL) maj 26, 2014
Kolejnym hashtagiem był #CzasDecyzji. Używany podczas wyborów samorządowych. Jak wynika z raportu Twitter Trends przygotowanego przez firmę analityczną Sotrender, był to najczęściej wykorzystywany przez polskich użytkowników Twittera hashtag w dniach 16 i 30 listopada, czyli w czasie pierwszej i drugiej tury wyborów.
Po pierwszej turze wyborów najczęściej tweetowano o frekwencji i wygranej PiS.
Mam nadzieję, że ludzie nie będą żałować swoich głosów. Szkoda, że aż połowa tego kraju ma w nosie swoje najbliższe otoczenie #CzasDecyzji— Weronika Pokora (@pokorzasta) listopad 16, 2014
Skumulowane efekty Tuska/Kopacz/madrycki nie zagrodziły PiSowi drogi do zwycięstwa. Dla mnie - niespodzianka. I to spora— Konrad_Piasecki (@KonradPiasecki) listopad 16, 2014
W sieci nie zabrakło też memów utrzymanych w temacie wyborów.
Tyle w temacie wyborów. Pierwszy dzień w nowej, samorządowej rzeczywistości - not cool #CzasDecyzji #wybory2014 pic.twitter.com/QhmAbWPtPo— Kaja Chmielewska (@KajaChm) listopad 17, 2014
Po drugiej turze można było zaobserwować komentarze mówiące o porażce PiS i gratulacjach dla wygranych. Internautom nie umknął też wybór prezydenta Słupska, którym został Robert Biedroń.
@sldpoland @tvn24 w całym kraju już kilkunastu prezydentów z SLD. To drugi wynik po PO. Więcej niż z PiS, PSL, czy TR. #czasdecyzji— Tomasz Kalita (@TomaszKalita) listopad 30, 2014
Podsumowując: #Biedroń (sam) potrafi wygrać z #PO Słupsk. #PiS nie jest w stanie wygrać Warszawy. #miaryZwycięstwa #czasdecyzji— Filip Lachert (@FilipLachert) listopad 30, 2014
#PKW
Wybory samorządowe to jednak nie tylko zwycięscy, przegrani i niska frekwencja. Tematy wyborcze zdominowała Państwowa Komisja Wyborcza i jej niekończące się problemy z systemem informatycznym.
Kłopoty z programem w PKW zaczęły się w niedzielę, 16 listopada. W związku z kolejnymi awariami systemu w niektórych komisjach przerywano prace, w innych liczono głosy ręcznie.
Liczenie przeciągało się, a ciągłe wyjaśnienia i zapewnienia nie przekonywały internautów, którzy swoją złość i rozgoryczenie okazywali w sieci, kpiąc z PKW.
Największą popularnością hashtag #PKW cieszył się chwilę po I turze wyborów.
Nie jestem informatykiem. Może dlatego trudno mi zrozumieć, jak w świecie Big Data, iCloudów, Dropboksów itd. uchowała się taka #PKW— Michał Kobosko (@michalkobosko) listopad 17, 2014
To już chyba szybciej Hofman dojedzie samochodem do Londynu, niż #PKW policzy te głosy...— Michał Tracz (@TraczMichal) listopad 17, 2014
#PKW Zamówiliśmy fachowców do naprawy serwerów. Już są na miejscu. #ASZDziennik pic.twitter.com/44oYXcKoZS— Websterrr (@_websterrr_) listopad 17, 2014
Później odżył, gdy 20 listopada do siedziby PKW wtargnęli protestujący.
W Warszawie już gorąco w #PKW a w Krakowie za pół godziny na Rynku Głównym początek protestu #wybory2014— Karol Darmoros (@KarolDarmoros) listopad 20, 2014
#Hot16Challenge
Popularność serwisów społecznościowych w 2014 roku wykorzystali również polscy raperzy. To za ich sprawą powstała głośna w sieci akcja #Hot16Challenge.
Inicjatorem i pomysłodawcą był raper Solar. #Hot16Challenge stworzył w odpowiedzi na Ice Bucket Challenge i inne wyzwania, które krążyły po internecie i cieszyły się dużą popularnością. Wyzwanie było proste. Wystarczyło nagrać 16-wersową zwrotkę, wrzucić ją do sieci i nominować kolejnych.
W akcji udział wzięli m.in. Ten Typ Mes, Diox, Flint i MC Silk.
W serwisie Twitter internauci najczęściej wymieniali się opiniami co do ulubionych nagrań.
Podoba mi się film MC Silk #HOT16CHALLENGE (a.k.a. HOT 16 CHALLENGE ) w @YouTube – http://t.co/hEFCCm0FJz— Adubal (@MrAdubal) wrzesień 25, 2014
Trochę jak z walkami Gołoty. Czekasz dwie godziny, żeby zobaczyć dwie minuty. :D #hot16challenge http://t.co/YMLrmojQ87— Michał Kisielewski (@kolospokoluz) październik 3, 2014
Autor: kl//ŁUD/kwoj / Źródło: tvn24, Twitter
Źródło zdjęcia głównego: Twitter | Piotruzial; FusionIsNews; KajaChm; _websterrr_; FaktyTVN