Firma, która ma zastąpić sieć fast foodów McDonald’s w Rosji, zaprezentowała swoje nowe logo. Jej nazwy jeszcze nie wybrano, choć zapowiedziano, że restauracje zostaną otwarte w niedzielę - poinformowała Agencja Reutera.
McDonald's przerwał działalność na terenie Rosji w marcu, niecałe dwa tygodnie po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę. Firma obiecała przy tym nadal wypłacać pensje pracownikom. W maju ogłosiła, że w związku z wywołanym wojną "kryzysem humanitarnym" i "nieprzewidywalnym środowiskiem operacyjnym" całkowicie wycofa się z Rosji.
Nowa sieć ma zastąpić McDonald's
Restauracje ma przejąć Aleksander Gowor, który do tej pory zarządzał 25 lokalami McDonald's na Syberii. Amerykańska sieć ma zachować swój znak towarowy, będzie też mieć możliwość odkupienia restauracji w ciągu 15 lat. Jak podaje agencja TASS - powołując się na Rosinter Restaurants, innego franczyzobiorcę - placówki opatrzone logo z charakterystycznymi złotymi łukami będą nadal funkcjonować na rosyjskich lotniskach i dworcach kolejowych w Moskwie i Petersburgu, co najmniej do 2023 r. "Umowa zawarta z Rosinterem nie pozwala amerykańskiej korporacji wycofać franczyzy" - cytuje agencja swoje źródło.
Gowor ma zamiar otworzyć pod nowym szyldem wszystkie działające dotychczas jako McDonald's lokale w ciągu dwóch miesięcy, a następnie zwiększyć ich liczbę do około tysiąca w całym kraju. W najbliższą niedzielę, w którą przypada Dzień Rosji, zaplanowane jest uroczyste otwarcie tylko 15 restauracji w Moskwie i okolicach - również tej na stołecznym placu Puszkina, którą uruchomiono w 1990 r. jako pierwszy McDonald's w kraju. Pod lokalem gromadziły się wówczas tłumy, a początek jego działalności był uznawany za symboliczne otwarcie się gospodarki Związku Radzieckiego na Zachód.
Przychody McDonald's w Rosji i Ukrainie
McDonald's, największa na świecie sieć burgerów, była właścicielem 84 proc. z prawie 850 restauracji w całej Rosji. Firma Gowora - GiD LLC - prowadziła 25 restauracji, a za pozostałe miała zapłacić nawet 1,4 miliarda dolarów - podał Reuters.
W zeszłym roku McDonald's wygenerował około 9 proc., czyli 2 miliardy dolarów, swoich przychodów w Rosji i Ukrainie. McDonald's ma prawo odkupić swoje rosyjskie restauracje w ciągu 15 lat, ale wiele warunków zapisanych w umowie sprzedaży Goworowi pozostaje niejasnych - dodała agencja.
Logo już jest, ale nie ma nazwy
Na razie nie wiadomo, jak będzie się nazywać nowa sieciówka. Według gazety "Izwiestia" zarządzająca należącym wcześniej do McDonald's biznesem firma Sistema PBO zgłosiła w rosyjskim urzędzie patentowym osiem potencjalnych nazw. W tym "Tot Samyi", co można przetłumaczyć jako "Ten Sam". Aplikacja McDonald's na telefony zmieniła w Rosji nazwę na "Mój Burger", agencja RIA Novosti poinformowała jednak, że to tylko chwilowe rozwiązanie.
Pasowałoby za to do logo nowej sieci, które już ujawniono. Pomarańczowe kółko i dwie pochylone linie tworzą w nim literę M, a zdaniem przedstawicieli firmy Sistema cytowanych przez agencję TASS symbolizują odpowiednio hamburgera i dwie frytki. Zielone tło ma z kolei reprezentować "jakość produktów i usług, do których przyzwyczajeni są goście".
Źródło: The Guardian, BBC, Reuters