Deutsche Telekom poinformował, że planuje rozmawiać z Niemieckim Związkiem Piłki Nożnej (DFB) na temat rezygnacji z noszenia tęczowych opasek "OneLove" podczas mistrzostw świata w Katarze. Wcześniej sieć sklepów spożywczych Rewe zawiesiła kampanię reklamową - podał Reuters.
W weekend FIFA poinformowała, że noszący tęczową opaskę kapitańską zawodnik będzie karany żółtą kartką jeszcze przed rozpoczęciem meczu. To skłoniło Anglię, Walię, Belgię, Danię, Holandię, Szwajcarię oraz Niemcy, które miały w planach taką formę wyrażenia solidarności z osobami nieheteronormatywnymi, do rezygnacji z tęczowej opaski.
- Wkrótce porozmawiamy z DFB o całej sprawie - powiedział cytowany przez Reutera rzecznik Deutsche Telekom. Dodał, że firma chce zrozumieć uzasadnienie tej decyzji.
Żółte kartki za tęczowe opaski "OneLove"
Rewe to jedna z największych niemieckich sieci supermarketów ze sprzedażą w całej grupie na poziomie 76,5 miliarda euro. To pierwszy sponsor, który podjął działania po tym, jak FIFA zagroziła żółtymi kartkami dla zawodników noszących wielokolorową opaskę.
- Opowiadamy się za różnorodnością, a piłka nożna to także różnorodność. To nasze stanowisko i będziemy go bronić - stwierdził cytowany przez Agencję Reutera Lionel Souque, dyrektor generalny Rewe Group.
- Skandaliczna postawa FIFA jest absolutnie nie do przyjęcia - uznał Souque.
Sponsor reprezentacji Niemiec wstrzymuje reklamy
Niemiecki Związek Piłki Nożnej stwierdził, że federacje popierające opaskę stanęły w obliczu "skrajnego szantażu" i porzucił plany noszenia jej przez graczy, ponieważ ponoszenie przez nich konsekwencji byłoby niesprawiedliwe - podał Reuters.
Agencja dodała, że sieć Rewe już w październiku poinformowała DFB, że nie zamierza kontynuować współpracy. Jednak po decyzji o tęczowej opasce chciała wyraźnie zdystansować się od stanowiska FIFA i zrzec się praw reklamowych wynikających z umowy sponsorskiej.
Sieć przekazała, że zacznie rozdawać albumy z naklejkami związane z mistrzostwami świata za darmo i przekaże na cele charytatywne dochody z tych, które już sprzedała.
W niedzielę gazeta "Sun" poinformowała, że producent napojów i sponsor Anglii - Lucozade - wycofał swoją markę z mistrzostw świata.
FIFA poinformowała w poniedziałek, że przyspieszyła początek własnej kampanii "Bez dyskryminacji" z planowanego etapu ćwierćfinałowego, by wszyscy kapitanowie 32 drużyn mieli możliwość noszenia promującej kampanię opaski podczas turnieju.
Niemiecki Związek Piłki Nożnej (DFB) jest największym na świecie, z ponad siedmioma milionami aktywnych członków. Inni partnerzy DFB to Volkswagen, Adidas, Deutsche Telekom, Lufthansa i Commerzbank - podał Reuters.
Kontrowersje wokół mundialu w Katarze
Mundial w Katarze budzi duże kontrowersje między innymi ze względu na łamanie praw człowieka w tym kraju. Homoseksualizm jest tam nielegalny i zagrożony karą więzienia. Lokalne prawo dyskryminuje również kobiety. W wielu sytuacjach są one zobowiązane do posiadania tzw. męskiego opiekuna, czyli męskiego członka rodziny, który musi towarzyszyć im przy podejmowaniu ważnych decyzji.
Organizatorzy mistrzostw zapewniają, że wszyscy przyjezdni będą mile widziani, bez względu na ich rasę, religię, płeć czy orientację seksualną, ale przypominają również o konieczności poszanowania ich praw i kultury.
ZOBACZ TEŻ: Lato zakochał się w Meksyku, strzelał Argentynie. "O, prezencik i pyk do pustej bramki na 1:0"
Źródło: Reuters