Wraca limit w bagażu podręcznym

lotnisko bagaz podroz samolot walizaka wakacje shutterstock_2060787821
Odwołany lub opóźniony lot - co przysługuje pasażerom? Podpowiada mec. Eliza Kuna
Źródło: TVN24
1 września Bruksela przywróciła na unijnych lotniskach maksymalne limity 100 mililitrów na płyny przewożone w bagażu podręcznym. Jak wcześniej wyjaśniła Komisja Europejska, jest to spowodowane problemami technicznymi ze skanerami, a nie ewentualnym zagrożeniem.

Wcześniej niektóre europejskie lotniska, w tym w Niemczech, we Włoszech i w Holandii, na których zainstalowano nowoczesne skanery CT, wykorzystujące technologię 3D do prześwietlania bagażu kabinowego, zdecydowały się na częściowe lub całkowite zniesienie limitów płynów przewożonych w torbach podręcznych.

Skanery na lotniskach problematyczne

Skanery te wyświetlają trójwymiarowe obrazy zawartości bagażu w wysokiej rozdzielczości, co pozwala wykrywać elementy wybuchowe we wszelkiego rodzaju kosmetykach, płynach lub urządzeniach elektronicznych.

W raporcie wysłanym w maju ub.r. do Europejskiej Konfederacji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) KE zakwestionowała jednak skuteczność tej technologii, argumentując, że oprogramowanie jest zawodne w przypadku pojemników o pojemności przekraczającej 330 ml. Pod koniec lipca br. Bruksela zdecydowała o tymczasowym przywróceniu ograniczeń, aby "zapobiec ewentualnym zagrożeniom".

Tymczasowe rozwiązanie

Rzecznik KE Tim McPhie tłumaczył we wtorek, że zmiana dotycząca limitów na płyny w bagażu podręcznym jest spowodowana "tylko i wyłącznie problemami technicznymi związanymi z zainstalowanymi na niektórych lotniskach skanerami do prześwietlania bagaży pasażerów, decyzja ta nie wynika z żadnego potencjalnego zagrożenia". Jak dodał, zarządzone przez KE rozwiązanie jest tymczasowe i będzie obowiązywać tylko do czasu "rozwiązania problemów technicznych" związanych z urządzeniami.

Organizacje reprezentujące porty lotnicze alarmują, że decyzja KE oznacza straty finansowe dla lotnisk, które zainwestowały w nowoczesną technologię. Nie wiadomo jeszcze, czy KE przewiduje rekompensaty dla poszkodowanych portów lotniczych.

Europejski oddział Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) szacuje, że około 350 takich skanerów jest obecnie używanych w 13 krajach UE, między innymi w Niemczech, w Irlandii, we Włoszech, na Litwie, na Malcie, w Holandii i w Szwecji - podał portal stacji BBC.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: