Port kontenerowy w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych w sektorze morskim w Polsce - podkreśliło Ministerstwo Infrastruktury. Resort odpowiedział na pytanie posła Prawa i Sprawiedliwości Zbigniewa Boguckiego zadane po exposé premiera Donalda Tuska. Jak wskazano, realizacja projektu budowy terminala kontenerowego zakładana jest w okresie do 2028 roku.
Premier Donald Tusk zapowiadał, że posłowie, którzy zadawali pytania po wygłoszonym przez niego exposé, otrzymają odpowiedź na piśmie. Jedno z nich dotyczyło losów projektu budowy portu kontenerowego w Świnoujściu. Pytanie zadał poseł Prawa i Sprawiedliwości Zbigniew Bogucki. We wtorek Ministerstwo Infrastruktury opublikowało odpowiedzi na pytania zadane po exposé.
Rząd Donalda Tuska o budowie portu kontenerowego w Świnoujściu
Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu to jedna z inwestycji zapowiadanych przez PiS, których obronę deklarował w Sejmie prezydent Andrzej Duda. Po przejęciu władzy przez rząd Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Nowej Lewicy pojawiły się wątpliwości, czy inwestycja zlokalizowana na Pomorzu Zachodnim będzie realizowana.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśliło, że "głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych w sektorze morskim w Polsce, ujętym w krajowych dokumentach strategicznych, za który odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.". Resort przypomniał, że "zgodnie z założeniami, terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej".
"Będzie to terminal głębokowodny, zdolny do przyjęcia i obsługi największych kontenerowców oceanicznych wchodzących na Morze Bałtyckie" - wskazano w odpowiedzi na pytania posłów.
Dzięki inwestycji terminal mógłby obsłużyć do 2 mln TEU (jednostka równoważna objętości standardowego kontenera) rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 metrów i jeden o długości 200 metrów.
Zgodnie z zapowiedziami, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w 2028 roku.
Ministerstwo wskazało, że "projekt będzie realizowany w dwóch etapach, przy zaangażowaniu wyłonionego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. inwestora branżowego".
Wiceminister o pogłębieniu kanału żeglugowego
Do kwestii budowy portu kontenerowego w Świnoujściu odniósł się również w poniedziałek we wpisie w serwisie X (dawniej Twitter) wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
"Nowe inwestycje to wielka szansa na rozwój. Jedną z nich jest budowa portu kontenerowego w Świnoujściu, do którego będą mogły zawijać statki o długości do 400 metrów. Aby tak się stało, niezbędne jest pogłębienie kanału żeglugowego o długości 70 km do głębokości 17 metrów" - napisał poseł KO.
"Dziś (w poniedziałek - red.) odbyłem robocze spotkanie w tej sprawie z dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie. Działamy!" - dodał Marchewka.
Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu
Rząd PiS w maju 2023 roku przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029". Całkowita wartość programu wynosi 10,26 mld zł.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. w lipcu 2023 roku podpisał z konsorcjum wyłonionym na drodze publicznego postępowania, składającym się z DEME Concessions N.V. z siedzibą w Belgii oraz Qterminals W.L.L. z siedzibą w Katarze przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. Następnie w listopadzie dzierżawę potwierdził ówczesny wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
"Obecnie trwają działania konsorcjum mające na celu organizację podmiotu (spółki celowej) będącej stroną umowy przyrzeczonej" - przekazał resort infrastruktury w odpowiedzi na pytanie zadane po exposé premiera Donalda Tuska.
W październiku ubiegłego roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. otrzymał również decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Dynamoland/Shutterstock