Sprzedaż detaliczna w Polsce w sierpniu 2022 roku wzrosła o 4,2 procent rok do roku, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 1 procent - podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Analitycy spodziewali się wzrostu o 3 procent rok do roku.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 21,5 proc. rdr.
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w sierpniu rdr o 3,0 proc. i brak zmian w ujęciu mdm.
W cenach bieżących ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 19,6 proc. rdr.
Sprzedaż detaliczna - czego więcej kupujemy?
Największy wzrost sprzedaży odnotowała kategoria "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" na poziomie 13,7 proc. w ujęciu rocznym. Dalej dział "pozostałe" 10,9 proc., "tekstylia i odzież" ze wzrostem 8,4 proc. a także "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" 7,4 proc. Największy spadek zanotowano w kategorii "paliwa stałe, ciekłe i gazowe" o 14,2 proc. r/r.
Komentarze ekonomistów
Ekonomiści PKO napisali na Twitterze: "Sprzedaż detaliczna wzrosła w sierpniu realnie o 4,2% r/r (PKO: 3,9% r/r, kons: 3,0% r/r). Przyspieszenie wobec 2% r/r w lipcu to efekt kalendarzowy. Podobnie jak w poprzednich miesiącach rośnie tylko sprzedaż towarów podstawowych – żywności, kosmetyków i odzieży".
"Sprzedaż detaliczna wzrosła w sierpniu o 4,2 proc. Komentarz GUS wskazuje, że wzrost obrotów widoczny jest głównie w handlu dobrami pierwszej potrzeby. Dalej obserwujemy słabe wyniki sprzedaży dóbr trwałych np. samochodów oraz sprzętu RTV i AGD" - czytamy w komentarzu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
"Fatalne nastroje konsumpcyjne, ujemne płace realne. A mimo tego sprzedaż się trzyma nieźle (zważywszy na okoliczności). Pesymizm znajduje prawdopodobnie większe ujście w usługach niż w towarach" - napisali natomiast eksperci mBank Research.
Sprzedaż przez internet rośnie
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w sierpniu w Polsce 8,9 proc. wobec 8,4 proc. w lipcu - podał Główny Urząd Statystyczny. GUS podał, że w sierpniu 2022 r. w porównaniu z lipcem odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 6,6 proc.
Z danych GUS wynika, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” z 21,5 proc. przed miesiącem do 22,2 proc. oraz „meble, rtv, agd” z 16,1 proc. do 16,6 proc.
Natomiast spadek udziału odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” z 22,8 proc. do 21,1 proc.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock