Umowy o połączeniu polskiej drogi ekspresowej S19 ze słowacką R4 oraz budowie mostu granicznego między obu krajami podpisali w poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Erseka.
Dokumenty podpisano na polsko-słowackim drogowym przejściu granicznym Barwinek-Vysny Komarnik w Beskidzie Niskim. - Polska i Słowacja ściśle współpracują przy modernizacji infrastruktury wspólnych połączeń transgranicznych. Celem naszych działań jest utworzenie dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej, zarówno w transporcie drogowym jak i na kolei - powiedział minister Adamczyk.
Połączenie dróg ekspresowych S19 i R4 planowane jest w pobliżu miejscowości Barwinek i Vysny Komarnik. Będzie to element szlaku drogowego Via Carpatia. Droga ekspresowa S19 przebiega przez wschodnią Polskę. Trasa, poza odcinkiem Kuźnica Białostocka-Białystok, w całości jest fragmentem Via Carpatia. Z kolei projektowana R4 poprowadzi od granicy z Polską do granicy z Węgrami przez Preszów i Koszyce.
O szlaku Via Carpatia
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku), wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny. Natomiast budowa mostu granicznego w ciągu drogi E77 między Chyżnem a Trsteną ma usprawnić mobilność na jednym z najważniejszych przejść ze Słowacją. Nowy most zastąpi obecnie funkcjonujący. Jego ukończenie planowane jest w 2021 roku.
Autor: mb / Źródło: PAP