Sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się w pierwszym czytaniu za projektem zmiany Prawa pocztowego, przewidującym wypłatę Poczcie Polskiej z budżetu zwrotu kosztów tak zwanej usługi powszechnej, jeszcze zanim Komisja Europejska wyda formalną zgodę na pomoc publiczną.
Chodzi o kwotę około 2 mld zł rekompensaty, która ma być wypłacana w latach 2024 (750 mln) i 2025 (1244 mln zł).
"Usługi te są nieopłacalne"
Jak przypomniała przedstawicielka wnioskodawców posłanka KO Karolina Pawliczak, zeszłoroczna strata Poczty Polskiej sięgnęła prawie 800 mln zł, spółka balansuje na granicy możliwości wykonywania usług, zarobki 80 proc. pracowników są na poziomie pensji minimalnej, a 80 proc. placówek jest nierentownych. Projekt zakłada wprowadzenie do ustawy Prawo pocztowe mechanizmu wstępnej płatności na poczet finansowania kosztu obowiązku świadczenia pocztowych usług powszechnych. - Usługi te są nieopłacalne - zaznaczyła Pawliczak.
Projekt został poparty przez rząd. Jak mówił wiceminister aktywów Robert Kropiwnicki, jest "szalenie istotny, aby Poczta mogła odzyskać płynność finansową".
Oczekiwanie na notyfikację Komisji Europejskiej
Rząd obecnie oczekuje na notyfikację przez Komisję Europejską pomocy publicznej na lata 2021-2025 dla Poczty Polskiej w postaci finansowania kosztu obowiązku świadczenia usług powszechnych - w wysokości ponad 3,2 mld zł. W listopadzie 2023 r. KE przesłała tzw. comfort letter, potwierdzając wstępnie i nieformalnie zgodność proponowanej pomocy dla Poczty z przepisami Unii. Jednak prezes UKE uznał, że na podstawie comfort letter nie może wydać odpowiedniej decyzji, koniecznej do wypłacenia pomocy. Dlatego - jak podkreśla się w uzasadnieniu projektu - konieczne było wprowadzenie mechanizmu wstępnej płatności na poczet finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia pocztowych usług powszechnych. Poczta Polska to największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ponad 66 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce.
Czym jest usługa powszechna
Usługa powszechna jest jednym z rodzajów usług pocztowych świadczonych na rynku pocztowym. Usługę powszechną świadczy jedynie operator wyznaczony, wybierany na okres 10 lat przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Usługa powszechna obejmuje m.in. przyjmowanie, sortowanie i doręczanie przesyłek listowych o wadze do 2 kg, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością. Usługą powszechną objęte są także niektóre paczki.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Krzysztof Bubel / Shutterstock