We wtorek w Płocku rozpoczął się pierwszy etap dwudniowego transportu drogowego kolumny Wash Tower, potrzebnej do budowy Kompleksu Olefin III. Kolumna waży ponad 850 ton i ma blisko 100 metrów długości. - Transport Wash Tower to z pewnością jeden z największych transportów, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce - powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV.
Według PKN Orlen projekt rozbudowy Kompleksu Olefin to "największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat". Jak czytamy na stronie płockiego koncernu, rozbudowa kompleksu pozwoli na zwiększenie produkcji petrochemicznej i ograniczenie jej wpływu na środowisko. Wykonawcą inwestycji jest międzynarodowe konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas.
Do tej pory, w ramach projektu, 11 statkami z takich krajów, jak Chiny, Korea, Indie, Hiszpania czy Belgia, do portu w Gdańsku dostarczono ponad 786 ładunków. Wśród nich znalazła się m.in. kolumna petrochemiczna Wash Tower, czyli największy i najcięższy, a jednocześnie najważniejszy element całej inwestycji. Firma DSV w Polsce, która zajmuje się m.in. spedycją i transportem drogowym, zaplanowała kompleksową strategię transportu dla tego projektu, "uwzględniającą wykorzystanie innowacyjnych metod, które ustanowiły kilka logistycznych rekordów" w naszym kraju.
"Jeden z największych transportów"
Jak wskazano w komunikacie, do transportu Wash Tower, jak i pozostałych elementów, wybrano transport rzeczny Wisłą, największą nieuregulowaną rzeką Europy. Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu, zwrócił uwagę na ryzyka, jakie wiążą się z żeglugą po nieuregulowanym torze wodnym. - Musieliśmy się liczyć z tym, że na naszej drodze może wystąpić szereg niezależnych od nas zagrożeń, takich jak na przykład zbyt niski stan wody w Wiśle lub zbyt wysoki, który mógłby spowodować kolizję z obiektami mostowymi - powiedział Samoć, cytowany w komunikacie.
Jak przekazał, z Gdańska do Płocka, Wisłą, trafi w sumie ponad 1500 ładunków. - Spodziewamy się łącznie blisko 80 transportów barkowych oraz kilkuset samochodowych. Będzie to rekord dla tej rzeki, który długo nie zostanie pobity. Mam tu na myśli zarówno cały projekt, jak i transport poszczególnych elementów, które zostały przewiezione. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze przed nami jest choćby transport dwóch elementów ważących po 600 ton każdy - dodał Grzegorz Samoć.
Firma DSV przekazała, że we wtorek, 9 maja, rozpoczął się pierwszy etap drogowy dwudniowego transportu kolumny petrochemicznej Wash Tower z nabrzeża Wisły do miejsca docelowego – Zakładu Produkcyjnego PKN Orlen w Płocku. "Do jej transportu wykorzystywany jest 72-osiowy zestaw SPMT – liczący łącznie 576 skrętnych kół. Inaczej mówiąc, długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego budynku mieszkalnego" - zwrócono uwagę.
Jednocześnie - jak czytamy - DSV, za zgodą i we współpracy z właściwymi urzędami, dostosowała do wymogów projektu infrastrukturę drogową. "Transport wymagał przebudowy 8 rond znajdujących się na trasach przejazdu, modyfikacji ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy" - wyjaśniono.
- Transport Wash Tower to z pewnością jeden z największych transportów, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce - podkreślił Grzegorz Samoć.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: DSV