Rząd we wtorek przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnych regulacji w zakresie bezzałogowych statków powietrznych, czyli dronów. Teraz projekt ustawy trafi do prac w Sejmie.
Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Centrum Informacyjne Rządu (CIR) poinformowało, że projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej dotyczących bezzałogowych statków powietrznych.
"Chodzi także o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, poprzez przyjęcie rozwiązań, które umożliwią zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego" - czytamy w komunikacie.
"Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie" - dodano.
Nowy podział lotów bezzałogowego statku powietrznego
CIR wskazało, że projekt przewiduje zmianę dotychczasowego podziału operacji bezzałogowego statku powietrznego. Obecnie funkcjonuje podział na operacje o charakterze sportowym, rekreacyjnym oraz komercyjnym. Po wejściu w życie nowych przepisów mają się pojawić trzy nowe kategorie:
- operacja "otwarta",
- operacja "szczególna",
- operacja "certyfikowana".
Jak wyjaśniono, podział ten wynika z przepisów UE i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.
"Kategoria 'otwarta' przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób" - podano w komunikacie.
Dodano, że w kategorii "szczególnej" operacje zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Z kolei operacja "certyfikowana" ma być "najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii, konieczne będzie uzyskanie wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych".
Strefy geograficzne w przestrzeni powietrznej
W nowych przepisach pojawia się także możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów bezzałogowego statku powietrznego. Celem tego rozwiązania ma być wyeliminowanie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych czy ochroną środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji przez bezzałogowe statki powietrzne.
Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Ponadto nowelizacja ma umożliwić Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz PAŻP realizowanie ich zadań w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock