15 procent badanych zaakceptowałoby oszukańcze zachowania wobec firm ubezpieczeniowych – informuje Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, powołując się na raport "Moralność Finansowa Polaków 2017".
Z danych najnowszego raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń na temat przestępstw ubezpieczeniowych wynika, że klienci chcieli wyłudzić w 2016 r. prawie 226 mln zł, o ponad 34 mln zł więcej niż rok wcześniej - napisano w komunikacie prasowym BIG InfoMonitor, w którego rejestrach znajduje się obecnie 88,5 tys. dłużników wpisanych z powodu nieopłaconych rat ubezpieczeń czy też roszczeń.
Wyłudzenia
Z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika także, że w minionym roku doszło do 10 tys. 515 wyłudzeń i prób wyłudzeń ubezpieczeń - podano w komunikacie. Jak poinformowano, zdecydowana większość wyłudzeń dotyczy ubezpieczeń majątkowych - głównie komunikacyjnych, a "średnia wartość przestępstwa w tej kategorii wyniosła około 22 tys. zł". Według komunikatu, w ubezpieczeniach życiowych większość stanowią wyłudzenia oparte na pozorowaniu zgonu i w roku 2016 udział tej metody osiągnął 80 proc. całej kwoty wyłudzeń w tej kategorii ubezpieczeń. Przeciętna kwota wyłudzenia - napisano - "z tytułu zgonu z powodu nieszczęśliwych wypadków (NW) wynosi blisko 35 tys. zł, podobnie jak z klasycznych polis na życie". W komunikacie - powołującym się na badanie Moralność Finansowa Polaków - można przeczytać, że instytucje finansowe, państwo czy też inne osoby mają powody do obaw i powinny zachować ostrożność w relacjach z klientami, ponieważ co piąty jest gotów zaakceptować nieetyczne zachowania finansowe (prawie 22 proc.).
Młodzi częściej
Jak wynika z badań KPF - podaje komunikat - największą skłonność do naciągania ubezpieczycieli mają osoby młode między 18. a 29. rokiem życia, a najmniejszą najstarsze. "Wyższej podatności na zawyżanie wartości poniesionych szkód sprzyjają również niskie dochody, jest skłonność do oszustw, jest też odwrotnie proporcjonalna do wykształcenia. Wiek i wykształcenie tracą jednak na znaczeniu, gdy pojawiają się problemy ze spłatą rat kredytów lub pożyczek. Wówczas otwartość na nieetyczne zachowania idzie mocno w górę, odsetek skłonnych zaakceptować zawyżenie odszkodowania z przeciętnych 15 proc. wzrasta o połowę" - napisano w komunikacie. Jak poinformowano, badanie Moralność Finansowa Polaków 2017 r. zostało przeprowadzone na zlecenie Konferencji Finansowych Przedsiębiorstw (KPF) w Polsce, a wykonała je firma Pactor na ogólnopolskiej, reprezentatywnej 1000-osobowej próbie Polaków w wieku powyżej 18 lat, w kwietniu 2017 r.
Badanie
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. Oferuje również sektorowi bankowemu i przedsiębiorcom narzędzia do weryfikowania wiarygodności płatniczej klientów i kontrahentów oraz wspiera ich w odzyskiwaniu zaległych należności. BIG InfoMonitor jest spółką zależną sektora bankowego poprzez Biuro Informacji Kredytowej – swojego głównego akcjonariusza.
Autor: msz/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock