Mając na uwadze skalę marnotrawstwa żywności, do jakiej prowadzi obecna formuła wakacji all inclusive, musimy opracować dla niej nowe zasady - ocenił Hakan Saatçioğlu, prezes tureckiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Menedżerów Hoteli (POYD) w ubiegłotygodniowej rozmowie z branżowym portalem Turkiye Travel News.
- Są w Turcji hotele, które nieustanie usprawniają zasady (opcji all inclusive). Nadszedł jednak czas, by (wszyscy) hotelarze wspólnie ustalili nową strategię, uwzględniającą zarówno koncepcję i zasady all inclusive, jak i zrównoważony rozwój - stwierdził Saatçioğlu. W jego ocenie obserwowana obecnie ilość "pozostawianego na stołach jedzenia i picia stoją w sprzeczności z koncepcją zrównoważonego rozwoju".
- Jeśli jako hotelarze nie poddamy zasad wypoczynku all inclusive redefinicji, w nadchodzących latach nie uda nam się utrzymać naszej pozycji wśród świadomych społeczeństw - ocenił prezes POYD. Zgodnie z przytoczonymi przez Saatçioğlu statystykami Organizacji Narodów Zjednoczonych każdego roku w Turcji powstaje 7,7 miliona ton odpadów spożywczych. - Niestety, Turcja należy do krajów z najwyższym poziomem marnotrawstwa żywności na świecie. Musimy zintensyfikować działania mające na celu uświadamianie naszych pracowników i nas samych w tym zakresie - dodał rozmówca Turkiye Travel News.
Polacy często wybierają wakacje w Turcji
Jak wskazują dane tureckiego ministerstwa turystyki, tylko w ubiegłym roku kraj odwiedziło 49 milionów zagranicznych turystów. Nieco ponad 1,5 miliona z nich stanowili Polacy. Spośród Europejczyków tłumniej Turcję odwiedzali jedynie: Gruzini (ok. 1,6 mln przyjezdnych), Bułgarzy (2,9 mln), Brytyjczycy (3,8 mln), Niemcy (6,2 mln) i Rosjanie (6,3 mln).
Turcja od lat pozostaje ulubionym wakacyjny kierunkiem Polaków - wskazują raporty z serii "Zagraniczne wakacje Polaków" Polskiej Izby Turystyki Turcja. W ubiegłorocznej edycji mianem najchętniej wybieranej destynacji określiło ją 35,8 ankietowanych. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Grecja (18,5 proc.), Egipt (10,8 proc.), Bułgaria (8,4 proc.), Tunezja (6,8 proc.) oraz Hiszpania (5,0 proc.). Opracowanie dotyczyło turystyki zorganizowanej – wyjazdów realizowanych przez biura podróży i rezerwowanych za pośrednictwem multiagentów działających na rynku. Nie obejmowało jednak całości rynku turystycznego, w tym turystyki indywidualnej.
Źródło: Turkiye Travel News, TVN24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock