Lotnisko Warszawa-Radom jest gotowe na przyjęcie podróżnych. Pierwszy samolot pasażerski wyląduje w czwartek, 27 kwietnia, będzie to wieczorny lot z Paryża. Następnego dnia samolot LOT zabierze pasażerów do stolicy Francji - poinformowała Anna Dermont, rzeczniczka prasowa Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL).
PPL zarządza portem od 2018 roku. Na początku kwietnia lotnisko Warszawa-Radom przeszło testy pasażerskie. W ciągu trzech dni wzięło w nich udział ponad 1000 osób, w tym służby lotniskowe i państwowe. - Testy potwierdziły, że lotnisko w Radomiu jest w stu procentach gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów - zapewniła Polską Agencję Prasową rzeczniczka PPL.
PPL wybudował radomskie lotnisko niemal od podstaw. - Przekazujemy pasażerom i liniom lotniczym najnowocześniejszą infrastrukturę lotniczą w Polsce, a dzięki temu, że Straż Graniczna uruchomiła tutaj przejście graniczne, możliwe jest obsługiwanie kierunków nie tylko w strefie Schengen, ale także poza nią - podkreśliła Dermont.
Dokąd polecimy z lotniska Warszawa-Radom?
Polskie Linie Lotnicze LOT obecnie są jedynym przewoźnikiem regularnym na lotnisku Warszawa-Radom. Wśród kierunków regularnych, które będzie obsługiwać przewoźnik znajdują się: Paryż, Rzym, Preweza, Tirana i Warna. Wycieczki z Radomia oferują biura podróży: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, Itaka, Nekera, Rainbow, Rego-Bis, Sun&Fun Holidays czy TUI. Touroperatorzy na wakacje lotami czarterowymi zabiorą pasażerów m.in. do Antalyi, Burgas, ale też Warny i Tirany.
Rzeczniczka PPL podkreśliła, że radomskie lotnisko to projekt realizowany w skali wieloletniej i w tej perspektywie PPL planuje jego funkcjonowanie. Zdaniem Dermont siatka połączeń lotniczych z Radomia będzie się na pewno rozrastać wraz z rozwojem lotniska.
W ostatnim czasie PPL poinformował, że LOT rezygnuje z planowanego wcześniej połączenia do Kopenhagi. Zamiast lotu do stolicy Danii, wprowadzono połączenie lotnicze do Warny. Zdaniem rzeczniczki PPL, zmiany w siatce połączeń - zwłaszcza tych czarterowych - są naturalnym procesem biur podróży i wszystkich funkcjonujących lotnisk, nie tylko portu w Radomiu. - Oferta i rozkłady lotów portów lotniczych nieustannie ewoluują, aby dopasować się do potrzeb pasażerów. My również pracujemy z naszymi partnerami nad rozwojem siatki połączeń, kierując się zainteresowaniem klientów - powiedziała Dermont.
Jak zaznaczyła, lotnisko w Radomiu nie jest ewenementem i np. rezygnacja z jakiegoś kierunku dotyczy lotnisk na całym świecie, również w trakcie trwania sezonu. - Temat ostatecznej siatki połączeń czarterowych na lato 2023 jest cały czas otwarty. Wraz ze zbliżającym się sezonem wypoczynkowym spodziewamy się zwiększonego zainteresowania na wyjazdy z lotniska Warszawa-Radom - powiedziała Anna Dermont.
W jej ocenie "zawsze w przypadkach, gdy otwierane jest nowe lotnisko, przewoźnicy i touroperatorzy potrzebują czasu na kształtowanie siatki połączeń". Rzeczniczka dodała, że PPL cały czas rozmawia z liniami lotniczymi i touroperatorami, by zapewnić nowe kierunki zarówno z Lotniska Chopina w Warszawie, jak i lotniska Warszawa-Radom.
Lotnisko Warszawa-Radom
Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 roku. Przez krótki czas loty z tego miasta odbywały się m.in. do Rygi, Berlina, Wrocławia i Lwowa. Było to jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 100 mln zł. Po ogłoszeniu przez sąd w 2018 roku upadłości miejskiej spółki Port Lotniczy Radom, lotnisko kupiło Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" i wybudowało je prawie od nowa. Koszt inwestycji to około 800 mln zł.
Jak podkreślono, infrastruktura lotniska umożliwia przyjmowanie najpopularniejszych samolotów, jakimi operują przewoźnicy czarterowi i niskokosztowi, czyli A320 lub B737, ale także większe maszyny - jak B787 dreamliner.
W tym roku nowy port ma obsłużyć około 200 tys. pasażerów.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: PPL