Notowania Xiaomi spadły o 6 procent podczas debiutu na giełdzie w Hongkongu. Czwarty pod względem wielkości producent smartfonów na świecie zgarnął z rynku 4,7 miliarda dolarów, czyli tylko nieco ponad połowę kwoty, na którą liczono.
Debiut Xiaomi był największą ofertą w branży technologicznej od 2014 roku, czyli od wejścia na giełdę holdingu Alibaba, który zebrał wówczas od inwestorów 25 miliardów dolarów.
Analitycy zwracają także uwagę, że debiut Xiaomi był postrzegany jako ważny test dla innych chińskich firm, które planują podobny ruch w najbliższych miesiącach. Chodzi między innymi o platformę zakupową Meituan Dianping oraz giganta rozrywkowego Tencent Music.
Debiut jednak rozczarował.
Cena za akcję Xiaomi, nazywanego też chińskim Applem, spadła w pierwszej godzinie handlu z 17 do 16 dolarów hongkońskich. Później spadek wyhamował, ale i tak producent znajdował się pod kreską.
Jak pisze BBC, Xiaomi jest jedną z wielu chińskich firm technologicznych, która zadebiutowała na giełdzie w Hongkongu w tym roku, ale pierwszą, która wpisała się w negatywny trend. W ostatnich dniach akcje chińskich spółek spadły bowiem w wyniku wojny handlowej między USA a Chinami.
Tylko w ubiegłym tygodniu hongkoński indeks Hang Seng zniżkował o 2,7 procent, a od początku roku stracił już 5,8 procent.
Wielkie plany
Poza swoim rodzimym rynkiem w Chinach, Xiaomi jest ważnym graczem w Indiach, gdzie rywalizuje o pozycję rynkowego lidera z Samsungiem. Ponadto producent w ubiegłym roku mocno wszedł także na rynek hiszpański. Xiaomi nie chce jednak na tym poprzestać i już planuje debiut w Stanach Zjednoczonych, by powalczyć z Applem.
Choć smartfony stanowią 70 procent przychodów Xiaomi, to jednak najszybciej rozwijającym się działem w firmie jest ten, który zajmuje się produkcją urządzeń domowych i gadżetów podłączanych do internetu, w tym oczyszczaczy powietrza i urządzeń do gotowania ryżu.
W 2017 roku przychody firmy wzrosły o prawie 70 procent, do 18 miliardów dolarów.
Sprzedaż smartfonów
Jak wynika z danych firmy Gartner w 2017 roku sprzedano około 1,54 miliarda smartfonów. Najwięcej, bo ponad 321 milionów sprzedanych urządzeń należało do Samsunga. Apple znalazł się na drugim miejscu. W ubiegłym roku sprzedano prawie 215 milionów smartfonów tego producenta. Na najniższym stopniu podium znalazł się Huawei - ok. 150 milionów sprzedanych urządzeń.
Autor: mb / Źródło: BBC