Z ośmiu godzin do 43 minut – o tyle może skrócić się czas podróży na trasie Budapeszt-Bratysława-Wiedeń, gdy Hyperloop stanie się rzeczywistością. Odpowiednik tego projektu tworzony przez Polaków przewiduje, że podróż z Krakowa do Gdańska skróciłaby się do 35 minut.
W sierpniu 2013 roku Musk, szef m.in. Tesli i Space X, ogłosił plan wart 6 mld dolarów, który doprowadziłby do połączenia Los Angeles i San Francisco bardzo szybkim połączeniem. Podróż specjalnymi stalowymi kapsułami miałaby trwać 30 minut. Tłumaczył , że Hyperloop ma stanowić połączenie samolotów Concorde, działa elektromagnetycznego (railgun) ze stołem do air hokeja. Kapsuły mają być wystrzeliwane za pomocą sprężonego powietrza w specjalnej rurze łączącej miejsce docelowe.
Niewyobrażalna prędkość
Zgodnie z projektem kapsuła pasażerska ma poruszać się z prędkością 760 mil na godzinę (1223 km/h). Cały układ zasilany byłby przez panele słoneczne umieszczone wzdłuż "toru". Konstrukcja byłaby odporna na trzęsienie ziemi, dzięki wykorzystaniu słupów, które zapewniają stabilność.
Jednak w pewnym momencie Musk zrezygnował z finansowania projektu i postanowił przekazać go przedstawicielom Hyperloop Transportation Technologies (HTT) czyli systemu transportu wysokich prędkości.
Zaledwie kilka dni temu przedstawiciele HTT rozmawiali z władzami Słowacji na temat ewentualnego połączenia tego kraju z Austrią i Węgrami. W normalnych warunkach podróż z Koszyc przed Bratysławę do Wiednia, a potem do Budapesztu trwałaby ok. ośmiu godzin. Podróżujący Hyperloop przebyliby tą trasę w 43 minuty.
Podróż samochodem z Bratysławy do Wiednia trwa ok. godziny, a dzięki wykorzystaniu systemu kapsuł Hyperloop mogłaby zostać skrócona do ok. ośmiu minut. Dzięki systemowi transportu wysokich prędkości ze stolicy Słowacji do Budapesztu można by się dostać natomiast w ok. 10 minut. Samochodem taka podróż zabiera ok. dwóch do trzech godzin.
Nowa definicja transportu
- Słowacja jest liderem w dziedzinie motoryzacji, nauk dotyczących materiałów, a także przemysłu energetycznego, czyli obszarów, które stanowią integralną część projektu Hyperloop - podkreślił w oświadczeniu szef HTT Dirk Ahlborn. - Obecność (systemu) Hyperloop w Europie wpłynie na rozwój współpracy i innowacji wewnątrz samej Słowacji jak i w Europie - dodał.
- Hyperloop w Europie doprowadziłby do połączenia miast w niespotykany do tej pory sposób. Tego typu system przedefiniuje pojęcie transportu (ludzi) i doprowadzi do zwiększenia transgranicznej współpracy - mówił minister gospodarki Słowacji Vazil Hudak.
W styczniu br. HTT ogłosiło, że otrzymało od kalifornijskiego hrabstwa King pozwolenie na budowę toru próbnego o długości ponad 8 km. Prace mają potrwać do 2018 roku kiedy cała infrastruktura zostanie oddana do użytku. Tam system będzie sprawdzany.
Polacy też chcą
W styczniu wystartowała organizowana przez zespół Hyper Poland zbiórka funduszy, której celem było stworzenie modelu kapsuły Hyperloop. Dzięki tej technologii, podróż z Krakowa do Gdańska trwałaby jedynie 35 minut. W skład zespołu wchodzą absolwenci Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, założyciele inżynierskiego start-upu Carbon Workshop oraz przedstawiciele firm projektowych.
Akcja zakończyła się sukcesem, organizatorom udało się zebrać po 65 tys. zł., za które wykonają zaawansowany modelu Hyperloop'a w skali 1:24. Później chcą pójść o krok dalej i zbudować prototyp Hyperloop'a.
Autor: tol/gry / Źródło: Market Watch, PAP