Rzecznik Praw Dziecka apeluje do przedsiębiorców, sieci handlowych i właścicieli sklepów o nieprzeprowadzanie akcji rabatowych za wysoką ocenę bądź czerwony pasek na świadectwie. "Oceny nie świadczą o wartości dziecka ani o jego potencjale" - pisze RPD.
"W związku ze zbliżającym się zakończeniem roku szkolnego 20Ż312024, w trosce o wszystkie osoby uczniowskie, również te z niepełnosprawnościami, zwracamy się z apelem o uważność w kontekście planowanych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których 'nagrodą' za ocenę przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie" - pisze Rzecznik Praw Dziecka do przedsiębiorców, przedstawicieli sieci handlowych i właścicieli sklepów.
"Dziecko jest wartościowe bez względu na oceny"
Zdaniem RPO kampanie handlowe, mające udzielać korzyści finansowych za wysoką ocenę, np. w postaci rabatów "naruszają nie tylko szerokorozumiane prawa konsumenta oraz wolność konsumencką, ale także nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych". W jego ocenie o wartości dziecka nie stanowią jego oceny.
"Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawszę znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach" - uzasadnia RPO. Dodaje, że na osiągane wyniki w szkole wpływ ma wiele czynników, np. sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne, dostęp do zasobów edukacyjnych czy indywidualne tempo rozwoju.
"Zachęcamy więc do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic, tak aby każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na swoje wyniki w nauce" - apeluje RPO.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Robert Hoetink / Shutterstock.com