W przypadku "twardego Brexitu" cz臋艣膰 brytyjskiego przemys艂u motoryzacyjnego mo偶e przenie艣膰 si臋 do Europy 艢rodkowo-Wschodniej - powiedzia艂 w poniedzia艂ek dziennikowi "Financial Times" prezes niemieckiego Zrzeszenia Przemys艂u Samochodowego (VDA) Matthias Wissmann.
Mo偶e tak si臋 sta膰, je偶eli Londyn nie wynegocjuje utrzymania dost臋pu do wsp贸lnego rynku Unii Europejskiej - t艂umaczy艂 prezes VDA.
Szansa dla Polski i S艂owacji
W rozmowie z londy艅skim dziennikiem Wissmann zwr贸ci艂 uwag臋, 偶e kraje takie jak Polska czy S艂owacja "s膮 bardzo atrakcyjne ze wzgl臋du na niskie koszty pracy, a tak偶e fakt, 偶e s膮 cz艂onkami Unii Europejskiej".
Niemiecki przemys艂 motoryzacyjny ma na terytorium Wielkiej Brytanii ok. 100 fabryk. W tej liczbie s膮 te偶 zak艂ady podwykonawc贸w - przypominaj膮 media. Zdaniem Wissmanna czym d艂u偶ej trwa niepewno艣膰 co do przysz艂o艣ci kraju, tym mniejsze s膮 ch臋ci biznesu do inwestowania w nie.
Co po Brexicie?
Zdaniem prezesa VDA brytyjski przemys艂 motoryzacyjny mo偶e czeka膰 po Brexicie znaczny spadek produkcji. Przypomnia艂, 偶e do podobnej sytuacji dosz艂o we W艂oszech, gdzie poziom ten spad艂 do 500 tys. samochod贸w rocznie z 2 mln, rejestrowanych 20 lat temu.
- Je偶eli Wielka Brytania nie chce podzieli膰 tego samego losu co W艂ochy, to musi martwi膰 si臋 o utrzymanie pe艂nego dost臋pu do wsp贸lnego rynku - doda艂.
W ub.r. niemieckie firmy motoryzacyjne wyeksportowa艂y do Wielkiej Brytanii 810 tys. samochod贸w; wi臋cej ni偶 jakikolwiek inny kraj.
Kiedy ruszy?
Na pocz膮tku pa藕dziernika premier Wielkiej Brytanii Theresa May zapowiedzia艂a, 偶e jej rz膮d formalnie uruchomi procedur臋 wyst膮pienia z UE do ko艅ca marca 2017 r. Podkre艣li艂a, 偶e jej kraj nie zamierza wykorzysta膰 istniej膮cych modeli relacji pa艅stw zewn臋trznych z UE, lecz wypracowa膰 w艂asny. Odrzuci艂a te偶 konieczno艣膰 utrzymania swobody przep艂ywu os贸b w zamian za dost臋p do wsp贸lnego rynku unijnego; zaznaczy艂a, 偶e jej rz膮d nie zamierza zrezygnowa膰 z postulatu odzyskania pe艂nej kontroli nad swoimi granicami.
Jej komentarze wywo艂a艂y zaniepokojenie przedstawicieli przemys艂u motoryzacyjnego. Obawiaj膮 si臋, 偶e po "twardym Brexicie", do kt贸rego d膮偶y Londyn, pa艅stwo pozostanie poza wsp贸lnym rynkiem UE, a na samochody na艂o偶one zostan膮 wysokie c艂a.
VDA reprezentuje niemieckie koncerny motoryzacyjne, w tym: BMW, Daimler, Bosch, Continental czy Volkswagen.
Zobacz. Brexitowe skutki dla handlu (Wideo z dnia 14.10.2016)
Autor: gry / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Andrei Kholmov / Shutterstock.com