Ministerstwo Infrastruktury przeanalizuje możliwość oznaczania pojazdów zabytkowych zmniejszonymi tablicami rejestracyjnymi. Takie rozwiązanie może się znaleźć w nowym rozporządzeniu w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych, które resort musi wydać do 4 września przyszłego roku.
Od 1 lipca 2018 roku właściciele niektórych samochodów mogą zamawiać tablice rejestracyjne o zwężonej czcionce i zmniejszonych wymiarach. Takie rozwiązanie wprowadzono z myślą o autach sprowadzanych z USA i krajów azjatyckich. Obecnie tablice rejestracyjne mają standardowe wymiary 520 na 114 mm. Tymczasem samochody w USA czy Japonii zaprojektowano pod tablice o wymiarach 305 na 115 mm.
Z możliwości zamawiania mniejszych tablic nie mogą jednak korzystać np. właściciele pojazdów zabytkowych. Tymczasem są to często pojazdy, które nie są przystosowane do montowania tablic rejestracyjnych w standardowych wymiarach. Z pytaniami, dlaczego właściciele pojazdów zabytkowych nie mogą korzystać z mniejszych tablic zwrócił się do ministra infrastruktury poseł Koalicji Obywatelskiej Paweł Poncyljusz.
Samochody zabytkowe - tablice rejestracyjne
Odpowiedzi, z upoważnienia ministra infrastruktury, udzielił Rafał Weber, wiceszef MI. Jak przypomniał, nie jest możliwe wprowadzenie dotychczasowych zabytkowych tablic rejestracyjnych w formacie standardowych tablic zmniejszonych, bez zmiany systemu wydawania i produkowania tablic zabytkowych. "W szczególności z uwagi na stosowanie na zabytkowych tablicach specjalnego, tłoczonego symbolu, a także konieczność spełniania ogólnych wymagań dla tablic rejestracyjnych (takich jak wielkość czcionki, widoczność)" - wyjaśnił Weber.
Jednocześnie poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury jest zobowiązane wydać do 4 września 2022 roku nowe rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych. Ma to związek z przepisami tzw. pakietu deregulacyjnego, czyli ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, którą ogłoszono na początku września ubiegłego roku.
"Mając na uwadze ponawiane zapytania w sprawie oznaczania pojazdów zabytkowych zmniejszonymi tablicami rejestracyjnymi (m.in. od środowisk pasjonatów pojazdów zabytkowych), w toku prowadzonych prac nad projektem tego rozporządzenia Ministerstwo Infrastruktury przeanalizuje ewentualną możliwość wprowadzenia innego rozwiązania, które pozwoli wydawać zmniejszone tablice rejestracyjne dla pojazdów zabytkowych, a które jednocześnie zapewni, że tablice te będą odpowiednio wyróżniały te pojazdy w ruchu drogowym" - przekazał Weber.
Jak wyjaśnił, Ministerstwo Infrastruktury uwzględni w tych pracach eksperckie opinie przedstawicieli producentów tablic rejestracyjnych oraz Instytutu Transportu Samochodowego, który certyfikuje produkowane tablice rejestracyjne.
Samochód zabytkowy - ile lat
Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, pojazd zabytkowy, to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów. Taki samochód musi spełniać kilka warunków m.in. mieć przynamniej 30 lat, musi minąć 15 lat od zakończenia jego produkcji, a ponadto ma minimum 75 proc. oryginalnych części. Można je poznać po żółtych tablicach z wyróżnikiem powiatu i specjalnie tłoczonym symbolem pojazdu zabytkowego.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: PhotoRK / Shutterstock.com