Francuski przewrót w motoryzacji. Wykupili Opla, teraz wezmą się za fabryki

Polscy pracownicy fabryk Opla mogą spać spokojnie. Nowy właściciel obiecał zatrzymać zatrudnienie
Polscy pracownicy fabryk Opla mogą spać spokojnie. Nowy właściciel obiecał zatrzymać zatrudnienie
Źródło: opel.com
2,3 mld dolarów - tyle za marki Opel i Vauxhall zapłacił francuski koncern Group PSA, do którego należą już Peugeot oraz Citroën. Szef grupy zapewnił, że pracownicy fabryk Opla mogą być spokojni i obiecał utrzymać obecne zatrudnienie. Analitycy tymczasem nie mają wątpliwości, że zakłady czeka duża rewolucja.

Group PSA poinformował w poniedziałek, że zakupił od General Motors za 2,3 mld dolarów marki Opel i Vauxhall (brytyjski odpowiednik Opla). Dzięki tej transakcji francuska grupa zostanie drugim za Volkswagenem największym w Europie producentem samochodów. Jej udział w rynku wynosi obecnie 17 proc."Jesteśmy dumni, że łączymy siły z Oplem/Vauxhall i jesteśmy zdeterminowani kontynuować rozwój tej wielkiej firmy i przyspieszyć jej naprawę" - powiedział Carlos Tavares, przewodniczący rady zarządzającej PSA cytowany w komunikacie spółki. Wyraził jednocześnie nadzieję, że PSA i Opel będą czerpać korzyści z połączenia i wdrożenia w Oplu programu naprawczego.

Co z fabrykami?

Transakcja budziła obawy co do przyszłości europejskich fabryk GM. W samej Wielkiej Brytanii zatrudniają one 4,5 tys. osób. Z kolei z polskiego punktu widzenia ważne jest, jaka będzie przyszłość fabryk Opla w Tychach i Gliwicach, gdzie pracuje łącznie 4 tys. osób. Według oficjalnych doniesień, pracownicy nie powinni obawiać się o swoją przyszłość. Szef PSA Carlos Tavares obiecał dziś, że utrzyma zatrudnienie i zobowiązania General Motors wobec zatrudnionych.

Umowa dotycząca sprzedaży firmy Opel na rzecz francuskiego koncernu motoryzacyjnego PSA zawiera zapisy dotyczące poszanowania wszystkich istniejących umów i porozumień zbiorowych w fabrykach Opla - wynika z poniedziałkowego oświadczenia Europejskiej Rady Zakładowej Opla.

Rada reprezentuje pracowników wszystkich zakładów Opla w Europie, jest w nim także przedstawiciel Solidarności działającej w fabryce koncernu w Gliwicach.

- Ostateczne zajęcie stanowiska oraz zgoda Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall na sprzedaż przez GM Grupie PSA zależy od treści planu na przyszłość, opracowanego dla Opel/Vauxhall pod egidą PSA - podkreślili reprezentanci pracowników, wzywając pracodawcę do rozmów o planach rozwoju firmy.

W swoim oświadczeniu oceniła, że "udało się pozytywnie rozstrzygnąć podstawowe kwestie oraz przeforsować zasadnicze żądania". Chodzi m.in. o gwarancję poszanowania wszystkich istniejących umów i porozumień zbiorowych, także tych autonomicznych, w poszczególnych fabrykach.

"Przestrzeganie obowiązujących porozumień, umów oraz wspólnych ustaleń jest podstawowym warunkiem zapewnienia pewnych, stabilnych i bezpiecznych miejsc pracy, a także trwałej pracy i rozwoju naszych zakładów w tym ważnym okresie przejściowym " - wskazał cytowany w oświadczeniu szef Solidarności w gliwickim zakładzie General Motors Manufacturing Poland (GMMP) Mariusz Król.

Przewodniczący Europejskiej Rady Zakładowej Wolfgang Schaefer-Klug podkreślił, że stronie społecznej zależało na zagwarantowaniu możliwie najwyższego poziomu niezależności marek i firmy.

Straty GM w Europie

PSA kupił łącznie 12 zakładów General Motors w Europie, w których pracuje około 40 tys. osób. Wraz z fabrykami PSA stanowi to łącznie 24 zakłady motoryzacyjne, co według redaktora BBC Simona Jacka, stanowi zdecydowanie zbyt dużą liczbę.

Także prof. Peter Wells z Cardiff Business School wskazuje na nadprodukcję w fabrykach GM. Według niego Tavares ma za cel oszczędności w grupie na poziomie 2 mld dolarów rocznie. - Coś musi te oszczędności przynieść - zaznacza.

Jak podaje serwis Quartz, General Motors w ostatnich 17 latach stracił na europejskim biznesie 20 mld dolarów. Ostatni raz zysk odnotował jeszcze w poprzednim stuleciu.

Zysk operacyjny koncernu General Motors w mld dolarów
Zysk operacyjny koncernu General Motors w mld dolarów
Źródło: Quartz

Wykupione przez władze Francji

PSA zostało w 2014 roku wykupione przez władze Francji i chińską firmę motoryzacyjną Dongfeng Motor. Następnie koncern przeszedł restrukturyzację, która polegała m.in. na zamrożeniu pensji i zamknięciu niektórych zakładów.W 2016 roku PSA odnotował zysk operacyjny większy o 18 proc. względem poprzedniego roku, wynoszący 3,2 mld euro. W tym czasie sprzedano ponad 3,1 mln samochodów.

Fabryka Vauxhalla w Wielkiej Brytanii. Zobacz materiał wideo:

Autor: msz/ms / Źródło: BBC, New York Times, qz.com, pap

Zobacz także: