Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na budowę fragmentu trasy S16 w województwie warmińsko-mazurskim i odcinka S17 w województwie lubelskim. Od początku roku GDDKiA podpisała 31 umów na realizację 400 kilometrów dróg za ponad 15 miliardów złotych - poinformował w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
- Podpisane w piątek umowy to odpowiednio trzydziesta i trzydziesta pierwsza zawarte w tym roku. Łączna długość dróg ekspresowych i obwodnic, która powstanie w wyniki podpisania tych umów, przekroczy 400 kilometrów. Wartość tych umów to ponad 15 miliardów złotych - powiedział szef resortu infrastruktury.
S16 Olsztyn - Barczewo
Pierwsza z podpisanych umów dotyczy budowy ponad 11-kilometrowego odcinka trasy S16. Realizacją inwestycji, wycenionej na ponad 507 mln zł, zajmie się firma Budimex. Czas realizacji to 38 miesięcy.
Jak podała GDDKiA, istniejąca DK16 zostanie dostosowana do parametrów klasy S dzięki dobudowie drugiej jezdni i przebudowie konstrukcji niektórych jej fragmentów. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów.
Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzeł Barczewo zostanie dostosowany do parametrów drogi ekspresowej.
Wykonawca odcinka w maksymalnym stopniu wykorzysta destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki istniejącej DK16 i ponownie wbuduje go w nową nawierzchnię, przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych. Kierowcy z nowej trasy powinni skorzystać w 2028 r.
Nowy odcinek S17
Druga zawarta w piątek umowa dotyczy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S17. Projektowaniem i budową ponad 16 km trasy od węzła Piaski Wschód do Łopiennika zajmie się konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones. Wartość podpisanej umowy to niespełna 810 mln zł, a czas realizacji ustalono na 41 miesięcy.
Odcinek drogi ekspresowej będzie przebiegać nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód (połączenie z drogą ekspresową S12), który zostanie rozbudowany, a zakończy w okolicach Łopiennika Nadrzecznego.
Oprócz trasy głównej powstaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, w tym dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Mają też powstać trzy kolejne węzły: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA