Polska podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow przystąpiła do deklaracji w sprawie emisji z samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych. "Dokument nie wprowadza żadnego zakazu, stanowi jedynie zachętę do podejmowania działań w stronę osiągnięcia zeroemisyjności nowo rejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych" - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska w odpowiedzi przesłanej TVN24 Biznes.
W minioną sobotę po dwóch tygodniach szczytu klimatycznego ONZ w Glasgow (COP26) przedstawiciele niemal 200 państw zaakceptowali z poprawkami porozumienie końcowe. W konkluzji dokumentu końcowego po raz pierwszy zawarto zobowiązanie państw dotyczące odejścia od paliw kopalnych, w tym węgla.
Podczas COP26 w środę, 10 listopada podpisano również deklarację w sprawie emisji z samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych. Wśród sygnatariuszy jest m.in. Polska.
COP26 - Polska podpisała deklarację w sprawie samochodów spalinowych
"Strony podpisujące deklarację zobowiązały się do współpracy na rzecz zerowej emisji wszystkich nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych na całym świecie do 2040 r. i nie później niż do 2035 r. na wiodących rynkach. Deklaracja ma charakter sektorowy i dotyczy przyszłości sektora motoryzacyjnego (w zakresie emisji)" - wyjaśniło w przesłanej nam odpowiedzi Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Resort podkreślił, że "dokument nie wprowadza żadnego zakazu, stanowi jedynie zachętę do podejmowania działań w stronę osiągnięcia zeroemisyjności nowo rejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych". "Deklaracja nie jest prawnie wiążąca i koncentruje się na poziomie globalnym" - dodało MKiŚ.
Ministerstwo wyjaśniło również, że "jako kraj nie jesteśmy na etapie uzgadniania żadnego konkretnego terminu zakazu sprzedaży aut spalinowych na poziomie światowym". Według resortu "żaden z sygnatariuszy nie prezentuje w tej chwili takich ambicji".
Jednocześnie ministerstwo klimatu zwróciło uwagę, że Komisja Europejska w ramach pakietu legislacyjnego "Fit for 55" również zaproponowała przepisy, przewidujące od 2035 roku stuprocentową redukcję emisji z samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych. "Negocjacje ww. propozycji na forum UE są na początkowym etapie. Przyjęcie ostatecznej wersji regulacji będzie wymagało uzgodnienia w Radzie UE i Parlamencie Europejskim" - wskazał resort.
Samochody elektryczne w Polsce
MKiŚ zwróciło uwagę, na realizowane w Polsce działania na rzecz rozwoju elektromobilności. Zwrócono przy tym uwagę na wzrost udziału Polski w wewnątrzunijnym eksporcie autobusów elektrycznych - z 10 procent w 2017 roku do 46 procent obecnie. Wspomniano również m.in. o programie "Mój Elektryk", który ma na celu wsparcie wymiany samochodów osobowych na zeroemisyjne. "Jest on skierowany do osób prywatnych oraz przedsiębiorców, a budżet wynosi 700 mln zł" - czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.
W pierwszym kwartale 2022 roku ma ruszyć czwarta edycja programu "Mój Prąd". Nowością będzie możliwość uzyskania dofinansowania na domowe ładowarki samochodów elektrycznych.
Według Licznika Mobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec września 2021 roku po polskich drogach jeździły 31 633 elektryczne samochody osobowe.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock