NASA pokazała niewidzialne. Tak wygląda moment przekraczania bariery dźwięku

Boom_XB-1_Schlieren-768x768
Samolot cywilny XB-1 przełamał barierę dźwięku w teście nad pustynią Mojave
Źródło: Reuters
Moment przekroczenia bariery dźwięku został uwieczniony przez NASA. Do pokazania fal uderzeniowych powstałych podczas lotu z prędkością naddźwiękową wykorzystano technikę fotografii smugowej. Co ciekawe, tak wysoką prędkość udało się osiągnąć bez zaburzania spokoju obserwatorów na ziemi.

Pod koniec stycznia cywilny samolot XB-1, wyprodukowany przez firmę Boom Supersonic, oficjalnie przełamał barierę dźwięku - udało mu się rozwinąć prędkość Mach 1.122, czyli ponad 1385 kilometrów na godzinę. W lutym pojazd przeszedł szereg dalszych testów na pustyni Mojave. W trakcie jednego z nich wykonany został wyjątkowy obraz pokazujący zjawisko, którego nie zobaczymy na własne oczy.

Zobaczyć niewidzialne

Jak przekazała firma Boom Supersonic, obraz został wykonany 10 lutego przy pomocy zespołu badawczego NASA. Do zobrazowania fal akustycznych wykorzystano technikę fotografii smugowej. Na zdjęciu widzimy zmiany gęstości powietrza dookoła samolotu w momencie osiągnięcia i przekroczenia Mach 1, które doprowadziły do załamania się światła i powstania charakterystycznych linii.

"Ten obraz pozwala nam zobaczyć to, co niewidzialne" - napisał założyciel Boom Supersonic Blake Scholl.

Aby stworzyć taką wizualizację konieczne było spełnienie kilku warunków. Pilot XB-1 musiał ustawić przyspieszający samolot w konkretnym punkcie, tak, by znaleźć się na tle słońca. Obraz został uchwycony przez teleskopy naziemne ze specjalnymi filtrami wykrywającymi zniekształcenia powietrza. Do wykonania zdjęcia konieczne były także idealne warunki atmosferyczne.

Moment przekroczenia bariery dźwięku przez XB-1
Moment przekroczenia bariery dźwięku przez XB-1
Źródło: NASA/Boom Supersonic

Widoczna, niesłyszalna prędkość

Podczas drugiego testu na powierzchni niesłyszalny był grom dźwiękowy - charakterystyczny, grzmiący odgłos powstający przy prędkościach bliskich przekraczaniu bariery dźwięku. Przedsiębiorstwo wytłumaczyło, że jeśli jej przełamanie nastąpi na odpowiedniej wysokości, fala ugnie się w atmosferze i nie dotrze do powierzchni Ziemi. To ważne w przypadku lotów komercyjnych - wiele krajów zabrania przekraczania bariery dźwięku nad zaludnionymi obszarami właśnie ze względu na gromy dźwiękowe.

Boom Supersonic przekazało, że dane uzyskane podczas testów XB-1 zostaną wykorzystane w projekcie naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Overture. Zgodnie z planem ma on rozwijać prędkość Mach 1.3. W ten sposób podróż z San Francisco na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych do Nowego Jorku na wschodzie - łącznie ponad 4000 kilometrów - mogłaby skrócić się nawet o 90 minut.

Czytaj także: