TVN Meteo | Nauka

Ile jest planet w Układzie Słonecznym?

TVN Meteo | Nauka

Autor:
aw//mro
NASA, astronomia24.com, eduscience.pl
Największy model Układu Słonecznego na świecie. "Podróż zajęła nam trzy tygodnie"TVN24 BiS
TVN24 BiSNajwiększy model Układu Słonecznego na świecie. "Podróż zajęła nam trzy tygodnie"

Układ Słoneczny to przede wszystkim Słońce i osiem planet, które wokół niego krążą. Która z nich jest największa? W jakiej kolejności w stosunku do Słońca są ułożone? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

● Najmniejszą planetą Układu Słonecznego jest Merkury. ● Pluton był kiedyś uznawany za dziewiątą planetę Układu Słonecznego. ● Ziemia jest trzecią planetą od Słońca.

Opis Układu Słonecznego

Na Układ Słoneczny składają się: Słońce oraz planety i ich księżyce, komety, meteoroidy, planetoidy, pyły i gazy, które wypełniają przestrzeń międzyplanetarną. Centralnym ciałem, które znajduje się w Układzie Słonecznym jest Słońce, które obiegane jest przez planety.

Ile lat ma Układ Słoneczny? Współczesne teorie mówią, że Układ Słoneczny powstał około 4,5 miliarda lat temu. Materia, na którą składa się wodór, hel i pył kosmiczny, zagęściła się. W wyniku zachodzących procesów zrodziło się Słońce. Początkiem tego ciągu wydarzeń mógł być wybuch supernowej. Następnym etapem było powolne formowanie się planet.

Układ Słoneczny - planety. Ile jest planet?

Wokół Słońca krąży osiem planet. Cztery pierwsze planety to planety nazywane planetami grupy ziemskiej (Merkury, Wenus, Ziemia i Mars). Cztery kolejne planety to planety grupy jowiszowej, nazywa się je też olbrzymami (Jowisz, Saturn, Uran i Neptun).

Pomiędzy Marsem i Jowiszem znajduje się pas planetoid, a w nim mniejsze i większe ciała. Drugi taki pas znajduje się za olbrzymami. Nazywany jest pasem Kuipera. Należy do niego między innymi Pluton, który przez lata uznawany był za dziewiątą planetę Układu Słonecznego.

Wszystkie planety, poza Merkurym i Wenus, mają swoje księżyce, czyli satelity naturalne.

Planety po kolei

Układ słoneczny - planety Shutterstock

Wyliczając planety Układu Słonecznego, od Słońca, są to:

Merkury,

Wenus,

Ziemia,

Mars,

Jowisz,

Saturn,

Uran,

Neptun.

Merkury - pierwsza planeta od Słońca

Merkury jest najmniejszą planetą Układu Słonecznego. Jest też jedną z planet, którą można dostrzec z Ziemi gołym okiem. Nie jest to łatwe ze względu na jego położenie, ale możliwe. Doba na tej planecie trwa 176 dób ziemskich.

Temperatura powierzchni Merkurego waha się od 430 stopni Celsjusza w dzień (kiedy planeta jest w najmniejszej odległości od Słońca) do -180 stopni Celsjusza w nocy. Nie ma tam też atmosfery ani naturalnych satelitów.

Wenus - druga planeta od Słońca

WenusPAP

Wenus po Słońcu i Księżycu jest najjaśniejszym obiektem, który można obserwować na niebie. Jasność bardzo ułatwia obserwacje. Doba na Wenus to niemal 117 ziemskich dób.

Temperatura powierzchni Wenus wynosi od -173 stopni Celsjusza do 477 stopni Celsjusza. Planeta ta nie posiada naturalnych satelitów ani pierścieni.

Ziemia - trzecia planeta od Słońca

Jest to niezwykła planeta, ponieważ jest jedynym znanym miejscem we Wszechświecie, o którym można powiedzieć bez cienia wątpliwości, że rozwinęło się tam życie. Powierzchnia Ziemi to w ponad 70 procentach woda.

Ziemia ma jednego naturalnego satelitę - Księżyc. Ma jednak wiele satelitów sztucznych, które okrążają planetę.

Mars - czwarta planeta Układu Słonecznego

MarsPAP

To ostatnia planeta z grupy planet ziemskich (skalistych). Widać ją z Ziemi gołym okiem. Swój czerwony, rdzawy kolor, który najczęściej widać na zdjęciach tej planety, Mars zawdzięcza tlenkom żelaza. Półkula północna Marsa jest nizinna, a południowa wyżynna. Znajdują się tam też potężne osuwiska. Mars ma też dwa księżyce - Phobos i Deimos.

Zobacz zdjęcia z Marsa, jakie wykonał chiński łazik

Jowisz - piąta planeta od Słońca

Jowisz jest największą planetą Układu Słonecznego. Jest też trzecim po Słońcu, Księżycu i Wenus najjaśniejszym obiektem na niebie. Jest to pierwsza planeta z grupy gazowych olbrzymów. Składa się przede wszystkim z helu i wodoru, nie ma stałej powierzchni.

Odkryto nowe księżyce JowiszaNaukowcy odkryli 12 kolejnych naturalnych satelitów Jowisza. To oznacza, że planeta ma w tym momencie 79 potwierdzonych księżyców, a to najwięcej spośród innych Planet w całym Układzie Słonecznym.Roberto Molar-Candanosa/Carnegie Institution for Science

Obiektem, który jest najczęściej kojarzony z Jowiszem, jest wielka czerwona plama, czyli burza wirująca w jego atmosferze od setek lat. Cztery największe księżyce Jowisza nazywane są księżycami galileuszowymi, ponieważ odkrył je Galileusz. Są to: Io, Europa, Ganimedes oraz Kallisto. Łącznie Jowisz ma aż 79 naturalnych satelitów.

JowiszPAP

Saturn - szósta planeta od Słońca

Saturn jest drugą (po Jowiszu) pod względem wielkości planetą Układu Słonecznego. Jest planetą, którą można zobaczyć na niebie gołym okiem. Podobnie jak Jowisz, Saturn również nie ma stałej powierzchni.

Najbardziej charakterystycznym elementem Saturna są jego spektakularne pierścienie. Wokół Saturna krążą też 62 naturalne satelity

Wyjątkowy księżyc Saturna. Ma ma taki sam poziom wód co Ziemia18.01 | Tytan, czyli jeden z księżyców Saturna jest wyjątkowym ciałem niebieskim. W całym Układzie Słonecznym tylko tam na powierzchni występują płynne morza. Okazuje się, że to nie koniec podobieństw. Więcej w materiale "24 godziny" w TVN24 BiS. TVN24 BiS

Uran - siódma planeta Układu Słonecznego

Uran jest trzecią (po Jowiszu i Saturnie) pod względem wielkości planetą Układu Słonecznego. Nazywany jest lodowym gigantem. Jego atmosfera to przede wszystkim wodór i hel. Metanowi natomiast Uran zawdzięcza niebieskozieloną barwę, jaką zauważyć można na zdjęciach. Uran ma 27 księżyców i 13 pierścieni.

Neptun - ósma planeta od Słońca