Latanie przez Atlantyk będzie niedługo bezpieczniejsze - zapowiadają naukowcy. Powstaje system ostrzegania pilotów przed niebezpiecznymi burzami, których do tej pory nie były w stanie precyzyjnie lokalizować radary. Teraz wykryją je satelity.
NASA sfinansowała prototyp systemu ostrzegania przed burzami, opracowany przez Narodowe Centrum Badań Atmosferycznych (NCAR). Dostarcza prognoz pogody, które mają pomagać pilotom unikać większych i tym samym bardziej niebezpiecznych burz podczas przelatywania nad oceanami.
Prognoza opracowywana jest przez meteorologów na osiem godzin i na bieżąco aktualizowana. System przeznaczony jest nie tylko dla pilotów, ale też dla kontrolerów ruchu lotniczego i innych osób zaangażowanych w transoceaniczne loty.
Dokładniejsze prognozy
Program łączy dane satelitarne z modelami komputerowymi, których używają meteorolodzy do prognozowania pogody. Jest w stanie przewidzieć, jak i w którym kierunku rozwiną się burze, a nawet natężenie błyskawic.
- Te nowe prognozy mogą pomóc wypełnić istotną lukę w naszym systemie lotnictwa - powiedział Cathy Kessinger z NCAR, główny badacz projektu.
- Do tej pory piloci mieli ograniczone informacje na temat warunków atmosferycznych podczas lotu nad oceanem, gdzie pogoda czasem bywa trudna. Teraz te informacje będą rozbudowane i dokłdniej rozrysowane, co podniesie bezpieczeństwo lotu i poprawi komfort pasażerów - tłumaczy.
Kluczem satelity
System jest aktualnie testowany i modyfikowany. Obejmuje większą część Oceanu Atlantyckiego i Spokojnego, ponieważ NCAR ma do nich dostęp w czasie rzeczywistym za pomocą satelitów. Prognozy są aktualizowane co trzy godziny.
Większość obecnie latających przez oceany pilotów ma na razie do dyspozycji jedynie standardowy sprzęt: radar i czterogodzinną prognozę pogody. Odczyty radarowe nie są jednak tak skuteczne, jak satelity, ponieważ nie są w stanie pobierać danych z dużych odległości lub przez gęste chmury. W rezultacie piloci muszą latać czasem setki kilometrów, by ominąć obszar zagrożony burzą, o którym wcześniej poinformował ich radar lub który wynikał z prognoz. Czasami zmuszeni są lecieć ryzykownie w bezpośredniej bliskości burzowego regionu, co grozi silnymi turbulencjami, uderzeniem pioruna w maszynę lub jej oblodzeniem.
Autor: mm/ŁUD / Źródło: sciencedaily.com