Podróż z Warszawy do Nowego Jorku może potrwać dłużej niż obecnie. Za ten fakt obwiniać należy zmiany klimatu. Zwiększy się prędkość prądów strumieniowych, których w atmosferze "nie sposób ominąć". To właśnie one spowolnią samolot lecący z Europy do Ameryki Północnej.
Badacze z brytyjskiego Uniwersytetu w Reading odkryli, że nie tylko transport lotniczy wpływa na zmiany klimatu, ale także globalne ocieplenie przekłada się na długość lotu. Odzwierciedla się to w zmianie typowych wiatrów, które wpływają na ilość czasu potrzebnego samolotowi do przelecenia przez Atlantyk.
Silniejszy jet stream
Już dawno zauważono, że lot z Ameryki Północnej do Europy trwa krócej niż w drugą stronę. Odpowiadają za to bardzo silne wiatry w wyższych warstwach atmosfery. Są to tak zwane prądy strumieniowe (z ang. jet stream). Okazuje się, że w przyszłości wiatr ten będzie o około 15 proc. mocniejszy niż obecnie, za czym stoi globalne ocieplenie. Oznacza to, że pasażerowie kierujący się na zachód, czyli z Europy do Ameryki Północnej, będą musieli przygotować się na to, że spędzą w samolocie więcej czasu niż obecnie.
Modelowe badania
Specjaliści wykorzystali model meteorologiczny, aby wyznaczyć te wiatry w atmosferze, na które natrafia samolot podczas transatlantyckiej podróży. Zauważyli, że znacząco powiększył się przepływ powietrza w prądach strumieniowych. Tym samym zmienił się czas podróży między kontynentami.
Zimą dłużej
Okazuje się, że prąd strumieniowy wpływa na podróże głownie zimą. Wtedy wiatr wieje w nim z większą prędkością. Przykładowo oznacza to, że lot z Nowego Jorku do Londynu trwa średnio 5 godzin i 20 minut, a w przeciwną stronę nawet ponad 7 godzin. Fakt ten stał się problematyczny dla linii lotniczych.
- Tak naprawdę to nie sposób ominąć prądy strumieniowe - powiedział Paul Williams z brytyjskiego Uniwersytetu w Reading.
Szacuje się, że wydłużenie lotu spowoduje, że rocznie linie lotnicze będą musiały przeznaczyć około 2 tysięcy dodatkowych godzin na loty transatlantyckie, co będzie kosztować 22 miliony dolarów.
Nie jedyny problem
Wcześniejsze badania Williamsa dotyczyły wpływu zmian klimatu na turbulencje (gwałtowne ruchy powietrza) podczas lotów transatlantyckich.
- W ostatnich kilku latach zauważyliśmy znaczny wpływ zmian klimatu na lotnictwo, np. zwiększenie turbulencji - stwierdził Williams.
Podczas przepraw lotniczych, które trwają godzinami warto obserwować co dzieje się na zewnątrz. Można dostrzec wiele ciekawych zjawisk. Jednym z nich jest Widmo Brockenu. Nagranie otrzymaliśmy na skrzynkę Kontakt 24:
Autor: AD/map / Źródło: europe.newsweek.com