Przeprawa przez mierzeję wciąż w trybie ręcznym. Przez awarię

Statek uwięziony na przekopie. Awaria śluzy na Mierzei Wiślanej
Awaria śluzy na Mierzei Wiślanej
Źródło: TVN24

Przeprawa przez Mierzeję Wiślaną działa w trybie "ręcznym" - poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska. To efekt awarii śluzy, do której doszło 16 stycznia, kiedy podczas sztormu woda zalała elektronikę.

Po awarii śluzy na przekopie przez Mierzeję Wiślaną przeprawa działa w trybie "ręcznym". Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, oznacza to, że przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszej awizacji.

Czytaj więcej: Niezwykle "niekorzystny splot zjawisk". Awaria na Mierzei Wiślanej

Awaria śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej. Przyczyna

Do awarii śluzy kanału żeglugowego na przekopie przez Mierzeję Wiślaną doszło 16 stycznia br. Kilka dni później dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska poinformowała, że powodem awarii był "splot wyjątkowo niekorzystnych kwestii, czyli bardzo wysokiego stanu wody i niekorzystnego kierunku wiatru".

Przekop przez Mierzeję Wiślaną
Przekop przez Mierzeję Wiślaną
Źródło: Shutterstock

Kiedy doszło do awarii śluzy na Bałtyku, panował sztorm i cofka. W północnej maszynowni bram śluzy Kanału Żeglugowego w Porcie Nowy Świat doszło wtedy do awarii na skutek zalania elektroniki - poinformowała we wtorek rzeczniczka UMG Magdalena Kierzkowska.

- Trwają natomiast prace, polegające na docelowym przywróceniu normalnego funkcjonowania wszystkich mechanizmów - zapewniła.

ZOBACZ: Koniec sporu wokół przekopu Mierzei Wiślanej. Rząd zapowiada, że pogłębi tor wodny do Elbląga

Statek utknął na mierzei

Pytana, jakie działania zostaną podjęte, żeby w przyszłości nie dochodziło do takich awarii, Kierzkowska odpowiedziała, że trwają uzgodnienia z serwisantami oraz analizy w zakresie ewentualnych koniecznych do przeprowadzenia prac.

Po awarii śluzy statek Tanais, który miał wypłynąć z ładunkiem do Hamburga, utknął na przekopie Mierzei Wiślanej od strony Zalewu Wiślanego. Wypłynął w dalszą drogę po kilkunastu godzinach po "ręcznym" otwarciu przeprawy.

Statek uwięziony na przekopie. Awaria śluzy na Mierzei Wiślanej
Statek uwięziony na przekopie. Awaria śluzy na Mierzei Wiślanej
Źródło: TVN24
Statek uwięziony na przekopie. Awaria śluzy na Mierzei Wiślanej
Statek uwięziony na przekopie. Awaria śluzy na Mierzei Wiślanej
Źródło: TVN24

Kanał żeglugowy, będący częścią drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, otwarto 17 września 2023 r.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Czytaj także: