Kanał Elbląski jest unikatowym zabytkiem hydrotechnicznym w skali świata. 171 lat temu zaczęła się jego budowa. W Bibliotece Elbląskiej do 11 grudnia można zobaczyć wystawę zdjęć archiwalnych, prezentujących jak wyglądała żegluga na Kanale Elbląskim oraz jak przez lata zmieniał się, ten najdłuższy kanał żeglowny w Polsce.
W Bibliotece Elbląskiej można podziwiać niezwykłe zdjęcia najdłuższego kanału żeglugowego w Polsce. W październiku minęło 171 lat od chwili, gdy zaczęła się jego budowa. Rocznica stała się pretekstem, by pokazać jak przez lata zmieniał się kanał.
Zobacz "Rutkowskiego" i "Łabędzia"
Większość zdjęć powstała w latach 30. i 60. XX w. Można na nich zobaczyć m.in. stare pochylnie w Buczyńcu. Nie brakuje też fotografii przedstawiających poszczególne jednostki, które pływały po kanale w minionych dziesięcioleciach.
Wśród statków można dostrzec „Henryka Rutkowskiego”, „Władysława Hibnera” czy „Szymona Konarskiego”. Jeden z ówczesnych fotografów uwiecznił nawet próbny rejs „Łabędzia” w 1966 r.
Na jednym z zdjęć znalazł się też zbudowany w 1881 r. motorowiec „Steenke”, który nosi imię głównego projektanta Kanału Elbląskiego.
Wystawę można obejrzeć w Dziale Literatury Naukowej i Zbiorów Regionalnych Biblioteki Elbląskiej. Fotografie pochodzą z prywatnych zbiorów Kazimierza Bielawskiego, Waldemara Danielewicza, Ryszarda Kowalskiego, Wacława Kugaudy, Janusza Pocałujki, Andrzeja Witusa, Muzeum w Ostródzie, Towarzystwa Miłośników Ziemi Zalewskiej oraz archiwum rodziny Langnerów.
Wystawę zorganizowała Biblioteka Elbląska i PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej. Zdjęcia można oglądać do 11 grudnia br.
Unikatowy zabytek
Kanał Elbląski powstał w latach 1844-81. Jego projektantem był Georg Jacob Steenke. Kanał jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu do dzisiaj systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach kolejowych i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Kanał łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym.
Ma ponad 150 km i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 r. prezydent Bronisław Komorowski umieścił go na liście Pomników Historii. W ostatnich latach kanał został wyremontowany - prace obejmowały m.in. pochylnie i śluzy oraz pogłębianie tej drogi wodnej. Inwestycja zakończyła się pod koniec maja i kosztowała 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Ponadto samorządowcy starają się o wpisanie pięciu zabytkowych pochylni na listę UNESCO zaczęły się już w październiku ubiegłego roku.
Autor: aa/r / Źródło: TVN 24 Pomorze/PAP
Źródło zdjęcia głównego: PTTK Ziemi Elblaskiej