Transport

Transport

MZA, ZTM, WTP, ITS, PKS... Kto wozi warszawiaków?

Ostatnie wypadki z udziałem autobusów firmy Arriva pokazały między innymi, że sami warszawiacy gubią się w natłoku trzyliterowych skrótów nazw firm i instytucji, które odpowiadają za to, by autobusy codziennie pojawiały się na swoich trasach. Zdziwienie wielu budzi nawet to, że po ulicach jeżdżą autobusy prywatnych firm. Wyjaśniamy, jak zorganizowany jest transport autobusowy w Warszawie.

Korki, spaliny, smog. "Tak być nie musi"

Samochód. Jeszcze niedawno obiekt marzeń. Dawał wolność, swobodę przemierzania setek kilometrów. Ale dziś coraz częściej oznacza uwięzienie w korku, smród spalin, trujący smog nad miastami. Tak być nie musi. O tym w kolejnym odcinku serii WWF "Punkt krytyczny" pod tytułem "Alternatywny transport".

Inspektorzy chcą protestować. "Frustracja osiągnęła wysoki poziom"

Frustracja w środowisku inspektorów transportu drogowego osiągnęła wysoki poziom. Przygotowujemy się do protestu - zapowiedział przewodniczący Związku Zawodowego Inspektorów Transportu Drogowego Hubert Jóźwik. Związkowcy chcą między innymi uznania ITD za służbę mundurową. W przyszłym tygodniu komitet protestacyjny inspektorów wystosuje pismo do premiera Mateusza Morawieckiego.

Szykuje się nowa opłata. Ekspert: zapłacą pasażerowie, albo wszyscy podatnicy

Jeżeli pojawi się opłata dworcowa, to zapłacą ją pasażerowie. Jeżeli nie zapłacimy tego w cenie biletu, to zapłaci za nas ktoś, kto dotuje kolej, czyli w zapłacimy wszyscy w podatkach - powiedział w programie "Bilans" w TVN24 BiS Jakub Majewski, ekspert rynku kolejowego i prezes Fundacji ProKolej. Jak zauważył, w ostatnich latach zmieniła się rola dworców. - Kiedyś czekało się na nich godzinami, więc były tam restauracje i inne punktu usługowe, a dziś przychodzimy na pociąg w ostatniej chwili. Chcemy wsiąść i już jechać. Nie chcemy już spędzać czasu na dworcu, więc te dworce okazały się zbyt duże. Jeżeli uda się tę powierzchnię wykorzystać np. na galerię handlową, to wtedy na siebie zarobi. Gorzej z tymi dworcami, którym trudno wymyślić jakąś dodatkową funkcję. Tutaj PKP próbuje przerzucić to na barki przewoźników. Byłbym w stanie to zaakceptować, ale pod jednym warunkiem, że te strony (PKP i kolejowi przewoźnicy - red.) się dogadają. Powiedzą: my mamy dworzec, zrobimy taką usługę, której wy potrzebujecie i wystawimy za to rachunek. A nie, że: my mamy dworzec, w związku z tym musicie za to zapłacić - dodał.

Rewolucja na polskich torach nadjeżdża z Czech. Na wojnie cenowej mogą skorzystać klienci

Czesi wjeżdżają na polskie tory. Na początku będą wozić pasażerów na trasie z Krakowa przez Katowice do Pragi. Uruchomienie tego połączenia planowane jest na pierwszą połowę 2018 roku. To przełom, bo pierwszy prywatny i zagraniczny przewoźnik będzie konkurencją dla PKP Intercity. Czy zagrozi polskiej spółce? Polscy kolejarze uważają, że są gotowi, bo na rewolucję szykują się od dawna, kupując m.in. dziesiątki nowych pociągów i remontując stare składy. Czesi chcą polskich pasażerów kusić promocjami. Ceny mają zaczynać się od 19 złotych. - Prywatny przewoźnik spowoduje, że obniży się cena u państwowego przewoźnika - uważają eksperci. Więcej w programie "Polska i Świat" w TVN24.

Nie ma chętnych na dostawę wagonów dla wojska

Żadna oferta nie wpłynęła w postępowaniu ogłoszonym przez PKP Intercity na dostawę ośmiu specjalnych, fabrycznie nowych wagonów osobowych dla sił zbrojnych - wynika z informacji podanych przez kolejową spółkę.